3. I så fall gillar du säkert den här (Hattori FH, 150 mm blad):
Den med ett lite grövre skaft OH lala
4. Förstår. Jag kör också med Vicar i mitt kök. Mycket prisvärda!
Jag gillar att ha knivar i köket som tål att missbrukas. Såväl fru som eventuella matlagande gäster har ingen förståelse för att man skall vara rädd om en kockkniv. Avslappnande också för mig att kunna missbruka dem lite. Skärpan är jag noga med och det uppskattas av fru och gäster. Väldigt lätt att hålla en Vic rejält vass. Kan hända uppgraderar jag till en med träskaft, då blir det ju dock lite problem med diskmaskinen i längden. Vicen är ju en i en udda blandning av skaplig standardkvalitet som vi brukar.
5. Det blir mycket lift-cut kan jag tänka mig?
Så är det. Jag betraktar mig som en snabb amatör men så fort man kommer bredvid någon med vana och teknik ser man skillnaden. Dock ger jag inte mycket mer för de som provar skära tekniskt men saknar handlaget. Som med allt annat så är det träning träning och träning som gäller.
6. Du är inte ensam om denna iakttagelse. De flesta som använder Globaler kommer till samma slutsats.
Kanske utom de som förblindats av värdet i sin investering och viljan att ha ett bra redskap eller bara inte provat nåt annat. Till skillnad från det du skrev så tycker jag att obegripligt många förfäktar globalens förträfflighet. Har förvisso sett TV-kockar använda dem bra men de är ju oftast trots allt experter med så pass mycket yrkesskicklighet att de även kan göra ett bra jobb med en inte fullt ut knivmodell
8. Inte alls förvånande. De kolståls-Sabatierer var tidigare tillverkade i Bonpertuis härdat till låga 49-50 HRC. Det är tradition i franska kök att ståla kniven inför varje arbetsuppgift. Därav denna låga grad. Vilken som helst rostfri kniv har högre grad av hårdhet. T o m 420J2
. Synd trots allt att hon skulle slänga den. Det blir en del pengar om hon fortsätter i den stilen......
Serru, hade ingen aning om att den var så mjuk. Ett enkelt sandstensbryne hade altså varit allt som behövdes för att underhålla den eggen. Jag är varken rädd för hårt eller mjukt stål men mina favoritknivar håller nog hårdhet nånstans i övre mellanspannet säg 58-60 hrc. Har nog aldrig själv använt en kniv så mjuk som 50 hrc, tror inte att jag skulle gilla det så då var nog min syster klok ändå på nåt vis, Jag är nog idioten som inte viste bättre än att ge henne en blötjärnskniv.
~Paul~