Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Sjukt fina knivar du har där! Får de se användning eller ligger de bara och samlar damm? ;)

Och vad är favoriten i köket för närvarande?
/David
Tack :).

Jag har använt Santokun. Det syns inte på den dock. Har på ett antal år endast behövt bryna den 2ggr och striglat kanske 3 ggr.

Hm, jag har många favoriter, beroende på vilket jobb de skall utföra. Trots det måste jag säga att jag är mycket förtjust i min MoS 4171P. Man kan helt enkelt inte få en bättre kniv för de pengarna.

~Paul~

Bilagor

• Kagayaki VG-10.jpg
    Kagayaki VG-10.jpg
    26.2 KB · Visningar: 1,085
Paul dina mr Itou- knivar ser ut så bra en kniv gärna kan göra på bild, lusten att få hålla en sådan skapelse i handen är stor, Jag är imponerad av din bredd i knivägandet samt kunskapen att samtidigt uppskatta en mora Viking för det kvalitetsverktyg det är och en japansk handgjord kockkniv för sina förtjänster.

Väldigt intressant diskussion kring kockknivarna. Tyvärr måste jag säga att kockknivsanvändningen hos mig inte står på topp. Jag gillar knivar i köket runt 15 cm och jag vill ha dem lätta. Min favorit just nu är en 13 cm Viktorinox med fibroxskaft. Vet att den är mjuk men förvarar sandpapper 1000 korn i närheten och det håller den serviceduglig. Kör den genom diskmaskin osv och misshandlar den igentligen nåt grymt men håller den som sagt var vass. Jag tror att jag har en egenutvecklad kökshackarstil som är intränad av slaktknivarna mina föräldrar hade i köket. Tur på sitt sätt at jag inte äger nån Itou även om bara bilden smittar med hagalenskap.
Har haft bra uppsättning med Global tidigare men separerade från den så att säga. Det var prestige i mitt dåvarande kök men jag har aldrig saknat dem och skulle inte köpa en ny ens om jag fick loss den för nån hundring. Anledningen är att jag aldrig haft nån kniv med obekvämare skaft att hålla i. Har funderat nån gång på om en av fällknivens standardköksknivar i VG10 vore nåt för mig.

Kul liten historia. För några år sedan så gav jag min syster en Sabatier kockkniv 20 cm då hon är väldigt intresserad av och duktig på att laga mat. hennes knivar är alltid under all kritik. Sa till henne att ta med den upp till Jämtland för slipning om det behövdes. När jag nåt år senare besökte henne och hade med mig bryne så frågade jag var den var och döm om min förvåning då hon berättade att hon slängt den för att den blivit slö och att hon numera köpte kniv på IKEA då den höll skärpan bättre. Numera avnjuter jag hennes mat men lägger mig inte i hur hon får till den. Får fortfarande rysningar när jag tänker på att hon kastade fransosen pga att den förlorat skärpan.

Bosse

1. Paul dina mr Itou- knivar ser ut så bra en kniv gärna kan göra på bild, lusten att få hålla en sådan skapelse i handen är stor,

2. Jag är imponerad av din bredd i knivägandet samt kunskapen att samtidigt uppskatta en mora Viking för det kvalitetsverktyg det är och en japansk handgjord kockkniv för sina förtjänster.

3. Jag gillar knivar i köket runt 15 cm och jag vill ha dem lätta.

4. Min favorit just nu är en 13 cm Viktorinox med fibroxskaft.

5. Jag tror att jag har en egenutvecklad kökshackarstil som är intränad av slaktknivarna mina föräldrar hade i köket.

6. aldrig haft nån kniv med obekvämare skaft att hålla i.

7. Har funderat nån gång på om en av fällknivens standardköksknivar i VG10 vore nåt för mig.

8. döm om min förvåning då hon berättade att hon slängt den för att den blivit slö och att hon numera köpte kniv på IKEA då den höll skärpan bättre.
1. De är ännu finare i verkligheten ;).

2. Tackar, uppskattas!

3. I så fall gillar du säkert den här (Hattori FH, 150 mm blad):

HattoriFH-3Petty150mm.jpg

Den är på extrapris just nu på JCK ($ 141).

4. Förstår. Jag kör också med Vicar i mitt kök. Mycket prisvärda!

5. Det blir mycket lift-cut kan jag tänka mig?

6. Du är inte ensam om denna iakttagelse. De flesta som använder Globaler kommer till samma slutsats.

7. Personligen är jag inte så förtjust i de vanliga köksknivarna som Fällkniven erbjuder. Lite för korta och lite för utpräglad sekundäregg.

8. Inte alls förvånande. De kolståls-Sabatierer var tidigare tillverkade i Bonpertuis härdat till låga 49-50 HRC. Det är tradition i franska kök att ståla kniven inför varje arbetsuppgift. Därav denna låga grad. Vilken som helst rostfri kniv har högre grad av hårdhet. T o m 420J2 ;). Synd trots allt att hon skulle slänga den. Det blir en del pengar om hon fortsätter i den stilen......

~Paul~

3. I så fall gillar du säkert den här (Hattori FH, 150 mm blad):
Den med ett lite grövre skaft OH lala
HattoriFH-3Petty150mm.jpg

4. Förstår. Jag kör också med Vicar i mitt kök. Mycket prisvärda!

Jag gillar att ha knivar i köket som tål att missbrukas. Såväl fru som eventuella matlagande gäster har ingen förståelse för att man skall vara rädd om en kockkniv. Avslappnande också för mig att kunna missbruka dem lite. Skärpan är jag noga med och det uppskattas av fru och gäster. Väldigt lätt att hålla en Vic rejält vass. Kan hända uppgraderar jag till en med träskaft, då blir det ju dock lite problem med diskmaskinen i längden. Vicen är ju en i en udda blandning av skaplig standardkvalitet som vi brukar.

5. Det blir mycket lift-cut kan jag tänka mig?

Så är det. Jag betraktar mig som en snabb amatör men så fort man kommer bredvid någon med vana och teknik ser man skillnaden. Dock ger jag inte mycket mer för de som provar skära tekniskt men saknar handlaget. Som med allt annat så är det träning träning och träning som gäller.

6. Du är inte ensam om denna iakttagelse. De flesta som använder Globaler kommer till samma slutsats.

Kanske utom de som förblindats av värdet i sin investering och viljan att ha ett bra redskap eller bara inte provat nåt annat. Till skillnad från det du skrev så tycker jag att obegripligt många förfäktar globalens förträfflighet. Har förvisso sett TV-kockar använda dem bra men de är ju oftast trots allt experter med så pass mycket yrkesskicklighet att de även kan göra ett bra jobb med en inte fullt ut knivmodell

8. Inte alls förvånande. De kolståls-Sabatierer var tidigare tillverkade i Bonpertuis härdat till låga 49-50 HRC. Det är tradition i franska kök att ståla kniven inför varje arbetsuppgift. Därav denna låga grad. Vilken som helst rostfri kniv har högre grad av hårdhet. T o m 420J2 ;). Synd trots allt att hon skulle slänga den. Det blir en del pengar om hon fortsätter i den stilen......

Serru, hade ingen aning om att den var så mjuk. Ett enkelt sandstensbryne hade altså varit allt som behövdes för att underhålla den eggen. Jag är varken rädd för hårt eller mjukt stål men mina favoritknivar håller nog hårdhet nånstans i övre mellanspannet säg 58-60 hrc. Har nog aldrig själv använt en kniv så mjuk som 50 hrc, tror inte att jag skulle gilla det så då var nog min syster klok ändå på nåt vis, Jag är nog idioten som inte viste bättre än att ge henne en blötjärnskniv.
~Paul~

Tack för intressant information

Bosse

1. Den med ett lite grövre skaft OH lala

2. Vicen är ju en i en udda blandning av skaplig standardkvalitet som vi brukar.

3. de även kan göra ett bra jobb med en inte fullt ut knivmodell

4. Serru, hade ingen aning om att den var så mjuk. Ett enkelt sandstensbryne hade altså varit allt som behövdes för att underhålla den eggen.

5. Jag är nog idioten som inte viste bättre än att ge henne en blötjärnskniv.
1. Ja, det skulle vara fint. Dock får inte handtaget vara för tjockt eftersom man då inte får plats med fingrarna.

2. Absolut. Framför allt deras skalknivar och bröd-/konditorkniven är berömda.

3. Ja, så är det. Ofta är de dessutom sponsrade av Global. Inte konstigt att man ser så många ;).

4. Det behövs inte mycket för att hålla dem vassa. En bit kartongpapper räcker långt.

5. Haha, riktigt så illa är det inte :).

~Paul~

1. Vi tar det igen. Han skriver : "Frost har ganska mjukt stål i kniven, så den är lätt att slipa upp. Victorinox är lite hårdare i stålet, så den håller eggen längre."

Återigen. Frost har inte ett mjukare stål i sina blad! 12C27 håller skärpa bättre än både Bonpertuisstålet och 440A. Detta är ett faktum och inget som behöver diskuteras vidare. Därmed kan han inte kategoriskt hävda att Victorinoxknivar håller skärpa längre eftersom det helt enkelt inte är sant. Det kan däremot vara ett faktum i hans kök pga diverse orsaker som vi inte känner till (t ex saboterad värmebehandling i samband med slipning).

2. Håller med. Han kanske inte behöver det. Men då skall han heller inte uttala sig lika kategoriskt som han gör. Det finns trots allt folk som läser hans sajt och blir lurade, precis som du ;).

3. Haha, du får tro på vem du vill. En detalj i sammanhanget: Undertecknad har jobbat i diverse kök under många herrans år (egen krog och andra, utomlands och inrikes). Jag har därför använt en hel del varierande knivmärken och modeller, bland andra de märken som vi diskuterar ;).

4. Vilken aspekt syftar du på?

~Paul~

4. Kylan från mat överförs till hand via stålhandtag. Ursäkta dröjsmålet, finns annat i livet än att diskutera knivar tyvärr... ;)

Mina köksknivar är Fiskars kockkniv med metallskaft och gummiprickar a 20 cm, Raadvad allkniv a 18 cm träskaft , OBH nordica skalkniv a10 cm plast, Vic liten kockkniv a 13 cm fibrox, och brödsåg ICA 29:-

Inga fantastiska stål men 1000 korns våtslippapper på musmatta håller dem rejält vassa med liten insats. Vad gäller balans så gillar jag dansken raadvad och Vicen. För en hackare som mig är det viktigare med låg vikt än med fingerutrymme.

Bosse

Senast ändrad:
På A svarar vi: auktionen är inte slut ännu.
För er samlare har det dessutom dykt upp ännu en A1, en svart VG10 med kydex och låda, även om säljaren skriver zytel.

Mina köksknivar är Fiskars kockkniv med metallskaft och gummiprickar a 20 cm, Raadvad allkniv a 18 cm träskaft , OBH nordica skalkniv a10 cm plast, Vic liten kockkniv a 13 cm fibrox, och brödsåg ICA 29:-

Inga fantastiska stål men 1000 korns våtslippapper på musmatta håller dem rejält vassa med liten insats. Vad gäller balans så gillar jag dansken raadvad och Vicen. För en hackare som mig är det viktigare med låg vikt än med fingerutrymme.

Bosse
OK :). Danska Raadvad är inte direkt vanliga. Jag kör också med lite olika tekniker beroende på vad jag skär i. Har du testat med ännu högre grad av polerad egg? T ex 3000 strävhet?

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg