Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kockknivar

När ämnet kockknivar ändå berörts skulle jag som novis inom området gärna få lite tips om kockknivar värda namnet. Gärna i olika prisklasser om möjligt.

Jag tyckte att dePauls beskrivning av Global-knivarna var väldigt intressant då just det märket oftast är det som kommer upp när prylgalningarna hetsar upp varandra runt fikabordet.

1. När ämnet kockknivar ändå berörts skulle jag som novis inom området gärna få lite tips om kockknivar värda namnet. Gärna i olika prisklasser om möjligt.

2. Jag tyckte att dePauls beskrivning av Global-knivarna var väldigt intressant då just det märket oftast är det som kommer upp när prylgalningarna hetsar upp varandra runt fikabordet.
1. Ämnet är tyvärr för stort. Det finns alltför många märken och modeller som är så mycket bättre än Global. Bara för att nämna några:

• Hattori
  • Mr Itou
  • Akifusa
  • Aritsugu
  • Murray Carter
  • Tom Krein
  • Moritaka
  • Butch Harner
  • Takeda
  • Hiromoto
  • Kumagoro
  • Fujiwara
  • Tanaka
  • Tadatsuna
  • Suisin
  • Watanabe
  • Kikuichi
  • Ischimonji
  • Masamoto
  • Monzaburo
  • Itosai
  • Shige
  • Kouosuke
  • Nenox
  • Tsuchioki
  • Shigefusa
  • Konosuke
  • George Tichbourne
  • Phil Wilson
  • Steve Mullin
  • Thomas Haslinger
  • JP Holmes
  • Bob Kramer
Att ange olika prisklasser är ogörligt eftersom det finns för många modeller, material och utföranden.

2. Global är tyvärr det enda märket som amatören känner till ;).

~Paul~

Den såg lång ut på bilden. Jag var faktiskt tvungen att gå ut i köket och mäta på de "udda" knivar som jag använder. Båda är gåvor / julklappar som jag inte reflekterat över tidigare. Men nu blev jag ju nyfiken. Mycket riktigt var en av dem samma längd; 240mm och den andra 210mm.

- Satake No Vac 21cm
- Atlantic Chef Professional Chefs Knife 24cm

Frun använder oftast Sataken och jag Atlantic Chefen. Den sistnämda är lite tyngre vilket jag gillar. Sataken tycker jag känns som ett stycke stansad plåt...

Nu blev jag väldigt intresserad plötsligt - den 25e närmar sig...

1. Den såg lång ut på bilden.

2. Satake No Vac 21cm
3. Atlantic Chef Professional Chefs Knife 24cm

4. Frun använder oftast Sataken och jag Atlantic Chefen. Den sistnämda är lite tyngre vilket jag gillar. Sataken tycker jag känns som ett stycke stansad plåt...

5. Nu blev jag väldigt intresserad plötsligt - den 25e närmar sig...
1. 24 cm bladlängd betraktas i yrkeskretsar som en standardlängd. Skall du bara köpa en enda kockkniv så är det denna längd som gäller.

2. Satake NoVac har ett blad i liknande stål som Cromova 18. Det är ett enkelt CrMoVa-stål, HRC 58.

3. Atlantic är tillverkade i tyskt Krupp/Thyssen Werkstoff nr 1.4116 (ekvivalent till AISI 440A), dvs samma stål som i de tidigare omdiskuterade Victorinox-knivarna.

4. Faktum är att Satakestålet är bättre. Härmed kan vi konstatera att balans- och ergoaspekten är ytterst viktiga ;).

Skall man bedöma en kniv så är det i tur och ordning dessa punkter som är helt avgörande:

1. Bladprofil (bladgeometri)
2. Värmebehandling
3. Stål

~Paul~

Fasen, kultvärdet av att ha en Hattori måste ju slå det mesta... Får man sälja bilen för att ha råd med en eller?

/Fredrik

Några kommentarer när det gäller Hattori. Gubben tillverkar allt mindre knivar eftersom han börjar bli lite till åren kommen. En väntan på en KD kan sträcka sig över en period på mellan 2-8 år beroende på modell.

Stålet i KD är Cowry X. Ett av de mer extrema stålsorterna som finns.

~Paul~

Sorry för overflowing.

Cowry X (och Cowry Y), liksom ZDP-189 betraktas som japanernas svar på jänkarnas Cruciblestålen som S120V och S110V. Faktum är att Mr Itous R2 är enligt min mening bättre. Den kemiska analysen är hemlig. Som vanligt när man vill skapa en myt. Men faktum är att oberoende tester visar att R2 är avsevärt slitstarkare än Cowry X, trots att HRC-gradern ligger tre punkter under.

Här är mina tre R2 knivar.

Mr Itou Stag Handle Carver, 15 cm.
MrItouStagHandleCarvingKnife15.jpg

Mr Itou jaktkniv, abalone/ivory Micarta
MinR2Itoujaktkniv1-1.jpg

Mr Itou Genuine Stag Handle Santoku
GeunineStaghandleSantoku175mm.jpg

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg