Stort knivintresse - välj din favoritkniv

K9FORCE; sa:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Antingen Lädermannens Supertool eller en liten hemmasnickrad som hänger runt halsen (beror lite på hur mycket man vill skylta med att man är "beväpnad")
Har du någon bild eller en målande beskrivning på ditt hemmabygge? Har själv numera en Gerber ultralite LST runt halsen, väger ca 20g, men hemmagjorda knivar är alltid roligare!
 
Många har en hemmagjord kniv som drömkniv, så inte jag men min första kniv jag gjorde såg ut ungefär som på skissen nedan.

Materialet var från farfars skräphög där jag hittade en gammal bladfjäder som sågades till (tog hela sommaren...).

Skaftet lindades av hampa eller manilla eller sisal eller...

Hål för snöre i änden och svart tejp för att minska risken för trådlossning.

Tantovarianten var min egen idé, har jag för mig. Jag tyckte det verkade för svårt att slipa en böjd spets.

Eggen blev nog ohärdad efter att ha slipats till på Uddevallavarvet ;-) Men det var kul att göra en vass kniv själv.

Jag var nog en tolv - tretton år och kniven är borta.

cpic455b3bfbf3854.jpg
 
Jag tror att de flesta killar har någongång försökt sig på att tillverka egen kniv, så även undertecknad. Liksom du Mikael så var jag runt 13-14 år och kniven blev väl ingen direkt Randall men kul var det.

Vet heller inte vart den tog vägen men kommer ihåg att det första man gjorde var att skära sig :)

~Paul~
 
Sista året jag var aktiv i scouterna hade vi som projekt patrullkniv, kallsågsblad formslipades, skärptes och härdades om. Allt efter recept från Ute.... eller någon liknade. I pappas gamla verktygslåda hittade jag mitt Bowiinspirerade alster med skaft i päronträ, länge, länge sen den såg ett bryne....men visst det väcker minnen. Fler än en klarade av avancerade plåstermärken på riktigt!
 
Tusan alltså, den sista frågan -om drömkniven- gör mig galen.

De senaste dagarna har jag surfat runt och tittat på hundratals knivar för att hitta just DEN kniven.

Jag vet i alla fall vad jag inte är ute efter, inga sameknivar av lokala smeder, inga japanska laminatknivar och inga 1800-talare med pärlemor eller älghorn i skaftet.

Jag är nog mer ute efter någon form av high tech variant, gärna med rött skaft av syntetmaterial. Ungefär som i de glasögon av märket Bamse min treåring skall få...

Jag skall leta vidare.
 
Har du någon bild eller en målande beskrivning på ditt hemmabygge? Har själv numera en Gerber ultralite LST runt halsen, väger ca 20g, men hemmagjorda knivar är alltid roligare! [/QUOTE]

Skaft: Renhorn med svartek i ändarna.
Blad: Brusletto Mini-troll.
Slida: Läder.

Jodå, bild finns men någon vänlig själ med mer erfarenhet av forumsanvändande får gärna förklara hur man får in bilder i inläggen...
 

Liknande trådar