Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Angående fällknivar har Marttiini en ny modell på http://www.marttiini.fi som verkar intressant. Sök på mfk. Besökte nyligen Cypern och som vanligt kom jag hem med en ny kniv som liknar och fungerar som en vanlig fällkniv. Märkte dock att kniven hade en spärrad fjäder som var låst med en hake på ryggsidan. Frigjorde fjädern med en skruvmejsel och hade plötsligt en olaglig kniv. Tog en tid innan jag fann att tryckte man på framkanten av skaftet frigjordes fjädern. Tryckte man sedan in bladet pressades fjädern in igen och den fungerade som en vanlig kniv. Försäljaren hade ingen aning om dennna funktion utan demonstrerade alla typer av stilletter

Angående fällknivar har Sorsakoski i Finland i åtminstone i 50 år gjort en kraftig variant av en Balisong kniv som fungerar fint som en vanlig kniv. Har haft fyra stycken och gumman har en just nu. Tyvärr har dom bytt stål i bladet och det är säkert billigare för dom men himla svårt att få kniven vass.
En tid var den olaglig i Finland men finns nu igen tillgänglig. Högst antagligen är den olaglig i Sverige som allt annat...
koivu

hhhh; sa:
...Angående fällknivar har Sorsakoski i Finland i åtminstone i 50 år gjort en kraftig variant av en Balisong kniv som fungerar fint som en vanlig kniv...
En sådan ”butterfly” fick jag i present en gång på sjuttiotalet.
Mina renägande släktingar i norra Finland tyckte om att få besök och för en liten pojk tyckte de (varje gång) att en vass kniv var helt rätt gåva.

Kniven har rött skaft och ligger i en låda, jag skall leta upp den. Det är en mycket bra kniv även om skaftet inte är helt superduper för långvarigt arbete.

dePaul; sa:
Eärendil; sa:
Victorinox Rambler på nyckelknippa. Nyinköpt (inspirerad av Thures inlägg från en annan tråd
Är du nöjd med den?

~Paul~

Alltså, det här är en LITEN kniv med allt vad det betyder i kompromissväg. Det sagt, så måste jag säga att jag är nöjd. Det viktigaste är att den passar på nyckelknippan så att den alltid kan vara med. Nu till funktionerna:

Knivbladet: Ungefär som min gamla EKA, d v s klarar de mesta bestyren hemma och på jobbet.

Saxen: Naturligtvis en viktig funktion, betydligt mindre än full size Vicarna, men den fungerar i de fall man inte har någon sax till hands.

Kapsylöppnare/PH1 kryssmejsel: Tyvärr, den suger. Man får inget bra grepp om kapsylen, men efter litet bändande så går det. Här saknar jag min gamla nyckelknippeöppnare i Hardox 600 stål från SSAB. Outslitlig!

Nagelfil/spårmejsel: Tja, spårmejseln kanske kommer till användning någon gång.

Pincett: Ovärderlig att pilla bort grader (vid metallbearbetning) från händer och fästingar på sommaren.

Tandpetare: Jag är inte så förtjust i att återanvända tandpetare, men för riktiga nödfall typ, jag måste få bort den lilla benbiten som kilat sig fast mellan visdomstanden och kindtanden, så har jag i alla fall en utväg.

Summasummarum: Med alla funktionerna i ett sådant kompakt format förtjänar den defintivt sin plats, (vänster framficka).

Eärendil; sa:
1. Alltså, det här är en LITEN kniv med allt vad det betyder i kompromissväg.

2. Saxen: Naturligtvis en viktig funktion, betydligt mindre än full size Vicarna, men den fungerar i de fall man inte har någon sax till hands.

3. Kapsylöppnare/PH1 kryssmejsel: Tyvärr, den suger. Man får inget bra grepp om kapsylen, men efter litet bändande så går det.

4. spårmejseln kanske kommer till användning någon gång.

5. Pincett: Ovärderlig att pilla bort grader (vid metallbearbetning) från händer och fästingar på sommaren.

6. Tandpetare: Jag är inte så förtjust i att återanvända tandpetare, men för riktiga nödfall typ, jag måste få bort den lilla benbiten som kilat sig fast mellan visdomstanden och kindtanden, så har jag i alla fall en utväg.

Summasummarum: Med alla funktionerna i ett sådant kompakt format förtjänar den defintivt sin plats, (vänster framficka).
Jag undrade hur du trivs med Ramblern så att jag kunde göra en liten bedömning i jämförelse med en Leatherman Micra, som jag alltid har på mig. Det verkar som att många av nackdelarna hos Ramblern delas också av Micran.

1. Ja, så är det.

2. Det här är nog den punkten där Micran överglänser din Vic. Saxen på Micran är riktigt bra, och trots det lilla formatet, lika stor som på de stora Vicarna.

3. Kapsylöppnaren på Micran är nog avsevärt bättre, jag har inga problem alls att med en ihopfälld Micra lyfta av kapsylen i en enda rörelse.

Nackdelen är dock handhavandet. För att komma åt kapsylöppnaren så måste jag först fälla ut Micran, för att sedan fälla in den igen i samband med öppnandet av flaskan. Här vinner Vicen i handhavandet.

På Micran finns ingen Phillips, utan endast ena halva av den om du förstår vad jag menar. Det är en vanlig spårmejsel som också går att användas som Phillips.

4. Kanske i samband med krånglande fiskerulle ;).

5. Pincetten på Vicen är nog betydligt bättre. Den har bredare käftar och böjer sig inte lika lätt under press. För att få ett bra grepp Micran så måste jag hålla ända intill käftöppningen.

6. Nej, fy fasen för att återanvända tandpetaren. Jag brukar oftast snickra till en till varje enskilt tillfälle.

Det verkar vara dött lopp i funktionerna. Vicen är betydligt lättare i fickan än Micran men å andra sidan verkar Micrans konstruktion rigidare och den verkar tåla tuffare tag. Med andra ord: Dött lopp.

~Paul~

stort knivintresse, jo, men Paul.. du skriver ju dryga 50% av alla inläggen i knivtrådarna.. men, men det är ensamt i toppen på inläggstoppen, du e snart ikapp med bara knivinlägg.. ;)

-PaTRiC-; sa:
du skriver ju dryga 50% av alla inläggen i knivtrådarna.. men, men det är ensamt i toppen på inläggstoppen, du e snart ikapp med bara knivinlägg.. ;)
redface.gif
hm, ja det är nog så. Men knivintresset skulle ha varit stort även utan mig hoppas jag :)

~Paul~

Tror nog att ditt stora kunnande får fler att krypa fram då genom ditt engagemang så mycket dryftas. Stort tack och grattis till framgången Paul.
Det är bara att spurta och öka Paul så kan du slå PaTRIC!

Go tur

johankse; sa:
Tror nog att ditt stora kunnande får fler att krypa fram då genom ditt engagemang så mycket dryftas. Stort tack och grattis till framgången Paul.
Det är bara att spurta och öka Paul så kan du slå PaTRIC!

Go tur
Tack Johan, snällt sagt. Men Patric är i en liga för sig. Tar nog många år innan han kan känna sig hotad. T o m du kan vara ganska lugn ;)

~Paul~

jag har en Sorsakoski från i sommras. Helt ok fällkniv i en bra storlek för att arbeta lite med. Priset var 120 :- Fick info från försäljaren (AKS jakt och fritid) att det var Sandvik 12/27 som är ett ok stål enligt mig och att hårdheten var ca 57 rockwell som är lämpligt för stålet och alls inte hårt i överkant. Min blir vass på Fällknivens DC 3 bryne. Tror att den röda varianten såldes som Hackman. Lite glorifierad av kniv och luftgevärsikonen Anders L Dahlman.

Har lite som min självpåtagna uppgift att kolla endel billiga fällknivars funktion. Den här Sorsakoskin är stadig, säker och lätt. Nåt jag skulle rekomendera till en fjällvandrare med exvis fiske på programmet som inte är intresserad av högt pris och vill ha en fällkniv. mera ett bruksföremål än nåt att gotta sig över som vällust föremål.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg