Några av mina knivar...
1. Vilken kniv använder du till vardags?
På jobbet använder jag kniven som de gett mig, brytbladskniven på bilden. NT Cutter A-300GR. Den håller jag hårt i, för numera är det plastskitknivar de delar ut.
I myntfacket ligger alltid den lilla Gerbern, de gånger jag gett upp pizzerians knivar och tagit fram den lille har jag fått konstiga blickar
Victorinox Soldier är en favorit som ofta är med. Det är min andra, den första blev troligen stulen av en granne som kom in och pratade när jag flyttpackade. Hade inte råd att köpa en ny, såg den i ett skyltfönster i Düsseldorf för ca 75SEK. Tänkte köpa, men en kompis från Schweiz sade att hon skulle ordna en. Hennes sambo var kvar hemma, men de skulle till Sverige på semester veckan efter. Jag träffade dem utanför Örebro och de ville absolut inte ha några pengar. Ett stort plus med kniven är att den saknar korkskruv, utrymmeskrävande historia som är onödig för mig som inte dricker sådant.
Stora Gerbern och Victorinoxen hänger med ibland, men används mest hemikring. Klumpiga, när de är med ligger de oftast i ryggsäcken. (Saxens fjäder har gått av på Victorinoxen, vad kan en sådan kosta?)
2. Vilken kniv använder du där ute?
Tidigare var det ofta Brusletto Huntern på bilden, innan den en liknande från Frosts-Mora (Tog inte med den av utrymmesskäl). Numera blir det oftast Mora med gummiskaft. Och hemmagjorda knivar, men har inte fått till den perfekta än åt mig själv.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
När jag gått några meter utanför tullen på Arlanda kom jag på att lilla Gerbern legat i plånboken hela veckan i Polen och även använts några gånger. Varken Arlanda eller Krakow hade reagerat, vet inte heller vad de har för lagar där.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Kockkniv från Duka som jag fått i födelsedagspresent, smörkniv, brödkniv och Lilleman. Fick en rejäl utskällning på hemkunskapen i högstadiet när jag sa Lilleman. Nu när jag flyttat till Jönköping vet de inte heller vad Lilleman är.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Någon jag gjort själv. Helst även bladet, men så långt har jag inte kommit än.
Kniven längst ner gjorde jag på träslöjden i högstadiet. Bladet kostade 20 kr, renhornen var ruttna så jag fick lappa i ett hål vid slidspetsen. Vi hade olika pasta, men samma lumpskiva till allt, så masurbjörken blev grön eftersom killen före mig putsat koppar. Slidan tänkte jag göra på ett sätt, läraren på ett annat. Det resulterade i att den blev för kort och kniven snurrar fritt
Kniven näst längst ner är min andra kniv. Den har ett damaskblad som jag köpt av smeden Patric Fälldin i Upplands Väsby. De flesta blad jag har kommer från den smedjan, det här var billigt och saknar stämplar så jag gissar på att det är något tidigt blad av någon lärling. Jag råkade slipa på bladet och fick det ometsat och provade då lite grövre etsning. Funderar på att knacka av skaftet och göra om.
Den ljusa har ett lamminatblad med Patrics egen stämpel och smedjans stämpel. Jag är mycket nöjd med skaftet och bladet var för sig, men inte vinkeln mellan dem.
Den tredje som inte är med på bild har också laminatblad från gissa vem. Den gjorde jag till min vänsterhänte sambo som födelsedagspresent, det sved hårt att ge bort den. Jag var mycket nöjd och tyckte att den låg bra i båda händerna. Tyvärr gillade hon den också.
Jag har fler damask och laminatblad som ligger, får se vad det blir av dem. Hoppas komma igång till våren med några av dem.