Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej igen Paul.

Som du säger i Citatet " D2 takes a lousy edge and holds it forever" Stämmer med min erfarenhet. Om detta är vad man söker i en daglig fickkniv så är det OK. Om man däremot vill ha vasst så det rakar hår på armen och sen lite vassare ändå så ger D2 endel problem. Råägg och annat liknande kan jag försäkra dig att jag är kunnig om och därför kan undvika. (Enklast med strigel.) Min Queenkniv blir vass nog att raka men sen blir det svårt att bli riktigt nöjd. Den tappar sen det rakbladsvassa snabbare än exvis VG10, ATS 34 och SGPS. Däremot har den bättre skärpevarighet än vanligt rostfritt och kolstål i skedet bruksvass. Men som sagt, nu pratar vi små fällknivar och mina egna önskemål på dem. Låg eggvinkel och rakbladsvasst.

Vad gäller leveransvinkeln var den brant och även ojämn, men ca 50-70 grader inalles. helt ur spår för en fickkniv som jag ser det och även brantare än i de byggknivar och jaktknivar som jag använder.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Men som sagt, nu pratar vi små fällknivar och mina egna önskemål på dem. Låg eggvinkel och rakbladsvasst.

Vad gäller leveransvinkeln var den brant och även ojämn, men ca 50-70 grader inalles. helt ur spår för en fickkniv som jag ser det och även brantare än i de byggknivar och jaktknivar som jag använder.

Bosse
Jag gillar också små eggvinklar, beroende förståss på om stålet tillåter det. 50-70?? Värsta jag hört. Jag tror att en sammanlagd vinkel på en sådan kniv som du har är runt 30-35 grader i D2.

Vad använder du för slipsystem?

~Paul~
 
Föresten Paul, Jag skall även ge ett enklare svar på din fråga om min Queen Stockman. JA jag är nöjd med kniven. Konstruktion och känsla samt hantverk är mycket bra. Eggvinkeln gick att fixa och stålet är OK om än hårdarbetat. Själva beställningen från Cumberland gick bra och även leveransen efter två månader. Priset med frakt blev ca 450:-
 
Jag använder handstenar. Diamant från fällkniven och lansky. Keramik från Spyderco och fallkniven, Naturstenar från arkansas. Nån sorts sten från Japan och Sandpapper på mjukt underlag samt Vanlig svensk sandsten till yxor och liar samt gövsta snickarknivarna. Läder och strigelpasta, Har även motordriven slipsten och praktiserar min slipning på egna och andras knivar.
Kan ha glömt nåt. Det blir sådär 15 stenar.

D2 kniven är nu konvex och på sisådär 30 grader.
Verkar inte vara unikt med hemska eggvinklar på Queens D2 om man läser KF och BF.

Bosse
 
Tack för svaret Bo. Ja, du har också samlat på dig lite slipverktyg :) Samma här. 450:- med frakt var inte farligt, tycker jag. Hm, det blir nog en beställning trots allt.

Tråkigt det där med dåliga eggvinklar. Å andra sidan så brukar det första jag gör med en ny kniv vara: Omprofilering, slipning/bryning och strigling. Inte ovanligt att det tar en hel dag ibland. Men va fasen, är man panchiss så :)

~Paul~
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Antingen Lädermannens Supertool eller en liten hemmasnickrad som hänger runt halsen (beror lite på hur mycket man vill skylta med att man är "beväpnad")

2. Vilken kniv använder du där ute?

Den lilla runt halsen för småpill och en rejäl brusletto som grov- och vedkniv (tillsammans med en rejäl grenstrump funkar den som yx-substitut)

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Lädermannen, det kan ju vara bra med resten av verktygslådan också...

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

En japan-inspirerad skapelse med enkelt träskaft och ett tunnt kolstålsblad som jag hittade i en hälsokostaffär i Järna för många år sedan till det facila priset av ca en hundring. Den går att få sanslöst vass och funkar till allt.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Nr 23 i sportaffären i Helsingör! Det är en båtsmanskniv som jag förälskade mig i som 7-åring - hmmm... det är över 30 år sedan... - och som jag har önskat mig sedan dess! Tyvärr har jag aldrig fått den i julklapp av någon så snart får jag väl krypa till korset och slanta själv...
Bara det faktum att den forfarande finns att köpa är ju ett under.
 
K9FORCE; sa:
Nr 23 i sportaffären i Helsingör! Det är en båtsmanskniv som jag förälskade mig i som 7-åring
Hej Ola och (om jag kan ta åt mig den äran) välkommen till forumet.

Lite svårt att gissa. Har du en bild eller en beskrivning på kniven i fråga?

Berätta lite mer

~Paul~
 
dePaul; sa:
PK Neelix; sa:
Nu när jag flyttat till Jönköping vet de inte heller vad Lilleman är.
Jag måste erkänna att jag heller inte vet hur en Lilleman ser ut. Har du kanske en bild?

~Paul~

PS Många fina knivar där Johan!


Här hittade jag en, så slipper jag slösa utrymme i albumet här.
http://www.adolfstrom.com/handel/visa_produkt.asp?id=1848&grupp=15

Tack, ska se om jag hittar bilder på sambons. Eller får låna den igen.

Johan
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Victorinox Rambler på nyckelknippa. Nyinköpt (inspirerad av Thures inlägg från en annan tråd).Förr hade jag en EKA Classic 6, men den bytte jag mot en Kershaw Splinter fällkniv för ett tag sedan. Trevlig kniv, men jag föredrar Ramblern för alltid-ha-med-i fickan-användning.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Hemslöjdad Morahybrid med masurskaft och hornände. För korvgrillning får även Gränsfors vildmarksyxa följa med. Beträffande kniven så har jag normalt sett inget emot att ge den litet patina, men det verkar som slidan (trä och läder) är känslig i kyla (spricka). Jag är därför på jakt efter ett tåligare komplement till "finkniven".

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Victorinox Climber. Ett måste i bagaget...

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

KAI Bonvivan kockkniv 20cm (BV-18)
Fiskars brödkniv
Fiskars skalkniv

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Om jag får knyta an till mitt Tolkienintresse så säger jag "Angrist" ("järnklyvare" på alviska). "Angrist" var kniven som Beren använde för att skära loss en av silmarillerna från Morgoths krona. Annars är det mest svärd som figurerar i böckerna...

~Paul~ [/QUOTE]
 
dePaul; sa:
K9FORCE; sa:
Nr 23 i sportaffären i Helsingör! Det är en båtsmanskniv som jag förälskade mig i som 7-åring
Hej Ola och (om jag kan ta åt mig den äran) välkommen till forumet.

Lite svårt att gissa. Har du en bild eller en beskrivning på kniven i fråga?

Berätta lite mer

~Paul~

Tyvärr ingen bild men en beskrivning ska jag väl kunna åstakomma.
Bladet är ganska tunnt (för att kunna kapa tross o likn) och påminner om Mora 2000 fast jämnt slipat hela längden.
Enkelt, rakt, lite kantigt trähandtag med hål för säkerhetslina längst upp.
Enkel, ofärgad läderslida i stil med Mora Camping.
På slidans framsida sitter dessutom ett extra fack med en splitsnål.
På det hela taget en mycket enkel och o-exklusiv kniv som helt enkelt utstrålar "bruks".
 

Liknande trådar