Brusletto Fangstmann är kanske lite mer åt det hållet som jag föredrar en kniv att vara men som vanligt så finns det punkter som skulle kunna förbättras. Till exempel:
1. Jag saknar ett fånglinehål. Ett sådant skulle ge "Fångstmannen" ett säkrare grepp med tanke på det i vissa situationer hala greppet.
2. Som jag redan antytt så kan greppet i björk ibland vara halt eftersom handtaget är förhållandevis finpolerat och profilen skulle kunna vara mer aggressivt ergonomisk. (Holken är i nysilver)
3. Det finns trots allt en liten ricasso/ansats. Frågan är varför? På den här typen av knivar bör det inte bli några som helst problem att dra eggen ända in i handtaget, precis som på så många vanliga moror.
. .
4. Slipfasen på det 2,2 mm tjocka och 97 mm långa bladet i Sandvik 12C27 är ganska smal, vilket resulterar i en tämligen stor vinkel. Personligen föredrar jag en snävare vinkel. Bladet är dessutom utrustat med en liten mikroegg. Med tanke på den ganska stora vinkeln är det onödigt att aptera en sådan.
5. Slidan i mörkbrunt oxläder har en insats av plast som skyddar både slidan och bladets egg är OK men inte mer. En del knivar sitter nämligen som berget och är svåra att få ut utan att antingen skada sig själv eller slidans kanter medan andra knivar sitter perfekt. Med andra ord så gäller det att ha tur i samband med köpet
.
Allt som allt är kniven ganska fin, tillverkad i hyfsade material och delvis för hand. Men som sagt, den har en del irriterande tillkortakommanden som lätt hade kunnat undvikas. Modellen är snart utgången, så den som vill ha en Fangstmann bör passa på nu.