Stort knivintresse - välj din favoritkniv

I inlägg nr 16071 visar Joppen upp en fin Frosts Lapplander.

https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=799640&postcount=16071

Jag nämnde då att min favorit ur estetisk synpunkt är varianten som hette Husky Lapplander nr 4.

Detaljer som skiljer modellerna åt är: Delrin-grepp, handtags-lining i rött compositmaterial och en speciell oxläderslida.

Bilagor

• Min Frost's No. 4 Husky Lapplander, 3.jpg
    Min Frost's No. 4 Husky Lapplander, 3.jpg
    16.7 KB · Visningar: 847
  • Min Frost's No. 4 Husky Lapplander, 4.jpg
    Min Frost's No. 4 Husky Lapplander, 4.jpg
    19.8 KB · Visningar: 954
  • Min Frost's No. 4 Husky Lapplander, i sin slida.jpg
    Min Frost's No. 4 Husky Lapplander, i sin slida.jpg
    24.5 KB · Visningar: 822
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 791
Det förvånar mig inte att du gillar den Paul, med tanke på den korta ansatsen och frånvaron av choil ;)

Skämt åsido.

Brusletto Fangstmann är kanske lite mer åt det hållet som jag föredrar en kniv att vara men som vanligt så finns det punkter som skulle kunna förbättras. Till exempel:

1. Jag saknar ett fånglinehål. Ett sådant skulle ge "Fångstmannen" ett säkrare grepp med tanke på det i vissa situationer hala greppet.

2. Som jag redan antytt så kan greppet i björk ibland vara halt eftersom handtaget är förhållandevis finpolerat och profilen skulle kunna vara mer aggressivt ergonomisk. (Holken är i nysilver)

3. Det finns trots allt en liten ricasso/ansats. Frågan är varför? På den här typen av knivar bör det inte bli några som helst problem att dra eggen ända in i handtaget, precis som på så många vanliga moror.
. .
4. Slipfasen på det 2,2 mm tjocka och 97 mm långa bladet i Sandvik 12C27 är ganska smal, vilket resulterar i en tämligen stor vinkel. Personligen föredrar jag en snävare vinkel. Bladet är dessutom utrustat med en liten mikroegg. Med tanke på den ganska stora vinkeln är det onödigt att aptera en sådan.

5. Slidan i mörkbrunt oxläder har en insats av plast som skyddar både slidan och bladets egg är OK men inte mer. En del knivar sitter nämligen som berget och är svåra att få ut utan att antingen skada sig själv eller slidans kanter medan andra knivar sitter perfekt. Med andra ord så gäller det att ha tur i samband med köpet ;).

Allt som allt är kniven ganska fin, tillverkad i hyfsade material och delvis för hand. Men som sagt, den har en del irriterande tillkortakommanden som lätt hade kunnat undvikas. Modellen är snart utgången, så den som vill ha en Fangstmann bör passa på nu.

Bilagor

• Min Brusletto Fangstman, 2.jpg
    Min Brusletto Fangstman, 2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 743
  • Min Brusletto Fangstman, 3.jpg
    Min Brusletto Fangstman, 3.jpg
    21.3 KB · Visningar: 769
  • Min Brusletto Fangstman, slida.jpg
    Min Brusletto Fangstman, slida.jpg
    15.7 KB · Visningar: 773
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 710
Tycker också "fingerplatserna" i greppet är en klar nackdel. Egentligen vet jag inte riktigt vad kniven har som är tilltalande. Något måste det ju vara, iom att den hittat till din samling?

Tycker också "fingerplatserna" i greppet är en klar nackdel. Egentligen vet jag inte riktigt vad kniven har som är tilltalande. Något måste det ju vara, iom att den hittat till din samling?
Att den hittat in i min samling betyder i sammanhanget ingenting ;). Äger många knivar som ur användarsynpunkt är tämligen värdelösa.

Det som är ganska sympatiskt med den aktuella kniven är att den väger nästan ingenting, precisionen är helt OK med tanke på priset (jag gav 796:- kronor för mina 4 "Fångstmän", frakt inberäknad) och lädret i slidan är av hög kvalitet.

Det är svårt att peka på en eller flera punkter som bidrar till den positiva känslan. Det är först när man har testat och burit kniven en tid som man upptäcker att man trots allt gillar att ha kniven på sig.

Men som sagt, jag har andra knivar som ur kvalitetssynpunkt och användarvänlighet är avsevärt bättre än denna kniv. Av de två stora norska märken så föredrar jag helt klart Helle.

~Paul~

Senast ändrad:
Gamla KJ Eriksson modell 300 är ännu en sådan där kniv som ur estetiskt synpunkt ser mycket tilltalande ut. Med hänsyn till praktisk betydelse har den dock en mycket begränsad användning.

Bilagor

• Min KJ Eriksson 300 jaktkniv, trailing point.jpg
    Min KJ Eriksson 300 jaktkniv, trailing point.jpg
    19.8 KB · Visningar: 674
  • Min KJ Eriksson 300 jaktkniv, trailing point, 2.jpg
    Min KJ Eriksson 300 jaktkniv, trailing point, 2.jpg
    21 KB · Visningar: 677
  • Min KJ Eriksson 300 jaktkniv, slida.jpg
    Min KJ Eriksson 300 jaktkniv, slida.jpg
    26.6 KB · Visningar: 650
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 646
Tack för många och bra svar!
Jag har några olika brynstål både diamant och keramiskt. Dom fungerar bra för dagligt underhåll, speciellt hemma där dom nye nöts så mycket. Knivarna på jobbet (kock) brukar jag lämna bort någon gång per år för slipning, blir oftast nöjd men skulle gärna göra det själv.
Jag har också en del loppisfynd som jag inte får ordning på med brynstålen.

Håller med om att jag borde startat en egen tråd.

Kollar igenom en massa videos på Google för att få uppfattning om de olika.

Bra pris på Lanskys Tri-Stone benchstone just nu:

https://www.xxl.se/lansky-tri-stone-benchstone-multi/p/1126658_1_style

https://lansky.com/index.php/products/tri-stone-benchstone/

https://www.youtube.com/watch?v=KIqTNPfM9Zk

Klarar även reprofilering.
Lycka till! :)
/Lux

Många fina knivar, dePaul! :)
Jättefina Moror!
/Lux
Tack Lux!

En liten kommentar till mitt förra inlägg. Förlagan till KJ Eriksson 300 är en amerikansk knivtyp (Hunter/Skinner). Här representerad av Western, USA i deras modell 39:

Bilagor

• Western W39 Rosewood Handle U.S.A Hunting, Skinning Knife.jpg
    Western W39 Rosewood Handle U.S.A Hunting, Skinning Knife.jpg
    43.8 KB · Visningar: 596
  • Western W39 Rosewood Handle U.S.A Hunting, Skinning Knife.jpg, 2.jpg
    Western W39 Rosewood Handle U.S.A Hunting, Skinning Knife.jpg, 2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 593
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 583
Huskyn var riktigt elegant med det vita greppet!

Mora 300 och liknande är inte alls i min smak. Vet inte riktigt varför, men tycker om mer "raka" modeller.

Jag ska rota runt lite hemma i helgenoch se om jag har nån kniv som inte visats i denna tråd än.

Hittade bild på denna från min andra samling. Slaktkniv från jernbolaget i kolstål. Riktigt stor ( 45-48 cm om jag inte minns fel) och jag har känslan av att den tillverkats för köttindustrin.

Bilagor

• _20180315_224207.jpg
    _20180315_224207.jpg
    11.5 KB · Visningar: 568

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg