Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om jaktknivar så kunde jag inte låta bli att ropa in denna "gamla" Iisakki Järvenpää i nyskick på Tradera. 80 spänn känns helt ok. Aldrig använt kniv med inbyggd buköppnare i bladet. Men denna variant ser onekligen väl tilltagen ut, och kanske kan funka.. Vad kan det vara för stål? Ålder på kniven? 90-tal?

Fick hem den här idag. Blev positivt överraskad av storleken. Rejält handtag som passar mina händer. Bladet har en uttalad flålinje/buk i klass med en "riktig" flåkniv. Bladets tjocklek då? 1.5 mm, och mer behövs ju inte på en sådan här kniv. Som referens ser ni den kända Swingblade från Eka.
Slidan är undermålig = pysselprojekt.

Bilagor

• DSC_0546.jpg
    DSC_0546.jpg
    23.3 KB · Visningar: 465
Ett alternativ är väl att skaffa den ultrafina keramikstaven också
Onödigt.

Det du behöver tänka på är att inte trycka för hårt på bladet när du utför sliprörelsen. Det är inte enbart hörnorna på stavarna som kan resultera i plastisk deformation. Trycker du för hårt på de flata sidorna så blir resultatet detsamma. Det gäller både de vita, liksom de bruna stavarna.

Avsluta genom att strigla bladet ordentligt för att avlägsna de allra sista spåren av råegg.

~Paul~

Liksom MAW, som ger uttryck för en viss tveksamhet så gör jag likadant.

Låt mig förklara.

Opinels stora fördel är dess bladgeometri/bladprofil, dvs ett ganska funt blad med en svagt konvex zero-egg. Den är inte framtagen i syfte att tälja med utan snarare till ost, skinka, baguette, samt eventuellt en och annan trilskande morot ;).

Att därför slänga på ett blad med skandinavisk slipfas tar effektivt bort den enda fördel Opinel har gentemot andra märken eftersom den förhållandevis svaga pivotskruven inte tål de påfrestningar som ställs på en hyfsad täljkniv.

~Paul~

Fick hem den här idag. Blev positivt överraskad av storleken. Rejält handtag som passar mina händer. Bladet har en uttalad flålinje/buk i klass med en "riktig" flåkniv. Bladets tjocklek då? 1.5 mm, och mer behövs ju inte på en sådan här kniv. Som referens ser ni den kända Swingblade från Eka.
Slidan är undermålig = pysselprojekt.
Fin kniv. Dock hade jag föredragit ett fullt flatslipat blad på den här typen av knivar ;). För 80 pix är det dock ett riktigt fynd!

Grattis!

~Paul~

Är det sådana här skador du har?

Eggen på ovanstående knivar flisas av t.o.m. keramikstaven i sharpmakern. Trots att staven ser hel ut och jag inte känner några hack när jag provar med en mjukare kniv innan så låter det "pop, pop, pop" vid första draget med japanen och så är eggen helt förstörd. Mycket enerverande.

Är det sådana här skador du har?
https://www.youtube.com/watch?v=7MX-3rOjb5w
och
hur man lagar dem:
/Lux;)

På tal om slipning. Jag har ett par slipstenar sen min snickarutbildning som jag
använder till yxor och snickarknivar men när jag fick dem så stod det att man
skulle använda olja när man slipar något. Big mistake. Den högra på bilden är,
eller var grov till ytan, men olja gjorde den slät. Finns det något sätt att "återställa"
ytan eller är den förstörd? Är ingen dyr egentligen men som arbetslös känner jag
inte för att gå o köpa en ny för tillfället.

Bilagor

• slipsten.jpg
    slipsten.jpg
    70.6 KB · Visningar: 449
Senast ändrad:
På tal om slipning. Jag har ett par slipstenar sen min snickarutbildning som jag
eller var grov till ytan, men olja gjorde den slät. Finns det något sätt att "återställa"
ytan eller är den förstörd? Är ingen dyr egentligen men som arbetslös känner jag
Alla typer av fettlösliga vätskor tar bort beläggningen. Du behöver en liten borste också ;).

Om inte det funkar så kan du testa med Autosol.

Oljestenar funkar utmärkt med vatten i stället för olja.

~Paul~

I min ungdom lyckades jag "förstöra" en liten arkansas-sten på liknande sätt så jag vet vad du talar om.
Lyckligtvis vet jag bättre nu:
Oljan syfte är att lösgöra och hålla slippartiklar flytande så att inte stenens porer sätts igen.
Efter bryning är det viktigt att torka rent stenen men en trasa och eventuellt göra rent med mer olja och torkning.
När stenen inte används ska den förvaras dammfritt t.ex invirad i en trasa eller i en burk med lock. Damm + olja är en dålig kombination som i det långa loppet kan klegga igen stenen.
Använd ALDRIG vegetabilisk olja till en oljesten. För eller senare härsknar oljan och kleggar igen stenen.
Om man läser på amerikanska forum kan man läsa att en del använder motorolja, diesel, ren (ej tunnflytande) mineraloja etc.
Av olika skäl avråder jag från att använda dessa substitut. Motorolja och diesel av hälsoskäl bl.a., mineralolja av att det har för hög viskositet för att fungera optimalt med en oljesten.
Den olja som ska användas ska vara en inert,tunnflytande mineralolja.
Det absolut bästa är att köpa en dedikerad brynolja men symaskinsolja går bra.
I nödfall kan mineralolja uttunnad med t.ex. fotogen användas.
När stenen är igenkleggad finns det olika sätt man kan testa/använda för att få stenen ren, beroende på hur dåligt skick den är:
- Göra som dePaul föreslår.
- Köra stenen i diskmaskin.
- Koka den i diskmedelsvatten.
- Ugnsbaka den. Oljan blir löslig och migrerar till ytan. Torka bort.
- Koka den i vatten med bikarbonat. Efteråt eventuellt skrubba med bikarbonatspasta (bikarbonat +vatten) och scotch brite.
Lycka till! :)
/Lux

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg