Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Någorlunda nyförvärv för billig peng. Jernbolaget kökskniv/allkniv. Jag undrar om någon vet vilket stål som använts till de som är märkta rosfri special eller om det är samma sandviksstål som i de andra rostfria vilket är 12C27 om jag inte minns fel? Ursäkta reflektioner och dålig bild.
Som av en händelse så hittade jag denna modell, dock med sågtandad blad bland mina undanskuffade Jernbolaget-knivar.
Gick genast loss på den och sänkte den enda sidan som är slipad till samma vinkel som när kniven kom ut från fabriken, dvs 15 grader (den förra ägaren hade för enkelhetens skull ökat eggvinkeln, vilket resulterade i usel skärförmåga). Den andra sidan är som bekant helt flat, dock med en liten mikroegg som finns där för att kunna avlägsna råeggen i samband med slipning.

Den här kniven var avsevärt jobbigare att slipa upp än de knivar i 12C27 som kör med standard-värmebehandling. Trots att kniven var hyfsad vass från början och endast slipad på en sida så tog det 1 h med ett mellanfint diamantbryne att få till en skärpa som jag var nöjd med. Puh,,,jobbigt.

Den här typen av slipfaser går tyvärr inte att grundslipa på Mado-maskinen, varför frihandslipning var enda alternativet.

~Paul~

Det där måste ha tagit en stund ;). Jag förmodar att du hade maskinell hjälp?

Hur som helst så är resultatet strålande!! Grattis!

~Paul~
Tack.
Nej, det är gjort för hand. Och det tog en stund.
De flesta av mina knivar tar jag inte till den här nivån. Det är roligt att göra men definitivt inte nödvändigt. Bruksskärpa nås långt tidigare.
/Lux

Tack.
Nej, det är gjort för hand. Och det tog en stund.
De flesta av mina knivar tar jag inte till den här nivån. Det är roligt att göra men definitivt inte nödvändigt. Bruksskärpa nås långt tidigare.
/Lux
Hm, det måste verkligen frestat på tålamodet ;).

Bra jobbat hur som helst!

Jag brukar inte bry mig om glansen på mina användarknivar. Eller för den delen att nolla/zeroforma och polera eggen. Visserligen skär en sådan egg avsevärt effektivare än andra men att underhålla den är något som jag inte brukar orka hålla på med. Lite bekväm är man trots allt :).

Men som du antyder så kan det vara kul att leka ibland! ;)

~Paul~

Den i inlägg nr 16205 nämnda kniven:

Bilagor

• Min sågtandade Jernbolaget brödkniv, 15 cm blad.jpg
    Min sågtandade Jernbolaget brödkniv, 15 cm blad.jpg
    15.5 KB · Visningar: 480
  • Min sågtandade Jernbolaget brödkniv, 15 cm blad, 2.jpg
    Min sågtandade Jernbolaget brödkniv, 15 cm blad, 2.jpg
    14.5 KB · Visningar: 460
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 452
Hårdheten på stålet bådar inte gott för min min allkniv rostfri special som är lika vass som en smörkniv...
Ta det bara lugnt och ha inte för bråttom. Det är då man gör misstag.

Jag brukar ibland påbörja ett arbete och gå ifrån när jag börjar bli trött. Sedan återkommer jag med jämna mellanrum och slutligen är jobbet färdigt :).

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg