Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Intressant!

Verkar vara en bra produkt. Jag har spyrdercos sharpmaker men upplever problem med mina mest tunna och spröda japanska knivar av kolstål, och klurar på om jag måste lära mig bryna/slipa på sten även om det verkar lite meckigt. Eggen på ovanstående knivar flisas av t.o.m. keramikstaven i sharpmakern. Trots att staven ser hel ut och jag inte känner några hack när jag provar med en mjukare kniv innan så låter det "pop, pop, pop" vid första draget med japanen och så är eggen helt förstörd. Mycket enerverande. Är det något ni andra upplevt, kan det bero på handhavandefel? Jag har läst att keramikstavarna är i det närmsta oförstörbara, men uppstår mikroskopiska "hack" över tid är det klart att de sköra japanska eggarna lider av det

1. tunna och spröda japanska knivar av kolstål, och....Eggen på ovanstående knivar flisas av t.o.m. keramikstaven i sharpmakern...handhavandefel?

2. Jag har läst att keramikstavarna är i det närmsta oförstörbara, men uppstår mikroskopiska "hack" över tid är det klart att de sköra japanska eggarna lider av det
1. Diamant/keramik/industrisafir/aluminiumoxid/kiselkarbid och liknande brynen är avsevärt aggressivare än ett motsvarande bryne i natursten. På en kolstålskniv betyder det att du uppnår skärpa i princip omgående. Efterföljande slipning/bryning ruinerar det du redan byggt upp.

Ljudet du hör är således råeggen som snäpper av efter att du upprepade gånger puttat den från sida till sida ;).

2. Det är osannolikt att dina stavar är defekta. Jag har haft min S-maker i över tjugo år utan att de uppvisar något som helst spår av slitage. Och jag har använt den en hel del :).

~Paul~

1. Verkar vara en bra produkt.
2. Jag har spyrdercos sharpmaker men upplever problem med mina mest tunna och spröda japanska knivar av kolstål, och klurar på om jag måste lära mig bryna/slipa på sten även om det verkar lite meckigt. Eggen på ovanstående knivar flisas av t.o.m. keramikstaven i sharpmakern. Trots att staven ser hel ut och jag inte känner några hack när jag provar med en mjukare kniv innan så låter det "pop, pop, pop" vid första draget med japanen och så är eggen helt förstörd. Mycket enerverande. Är det något ni andra upplevt, kan det bero på handhavandefel? Jag har läst att keramikstavarna är i det närmsta oförstörbara, men uppstår mikroskopiska "hack" över tid är det klart att de sköra japanska eggarna lider av det

1. Om vill ha det (enligt min åsikt) bästa på en gång rekommenderar jag Shaptons stenar:
https://www.cleancut.se/knivserier/...ption=com_virtuemart&view=category&Itemid=875
T.ex. 500, 1000, 3000 och 6000.
och en stenhållare:
https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipstenshallare.

2. Jag har hört talas om problemet med hårda, tunna japanska eggar och Spyderco Sharpmaker tidigare. I de fallen har skador uppstått när hörnen används.
Har du provat att endast använda de plana sidorna?
/Lux

1. Diamant/keramik/industrisafir/aluminiumoxid/kiselkarbid och liknande brynen är avsevärt aggressivare än ett motsvarande bryne i natursten. På en kolstålskniv betyder det att du uppnår skärpa i princip omgående. Efterföljande slipning/bryning ruinerar det du redan byggt upp.

Ljudet du hör är således råeggen som snäpper av efter att du upprepade gånger puttat den från sida till sida ;).

2. Det är osannolikt att dina stavar är defekta. Jag har haft min S-maker i över tjugo år utan att de uppvisar något som helst spår av slitage. Och jag har använt den en hel del :).

~Paul~

Så kan det såklart vara också.
/Lux

~Paul~
1. Jag misstänkte det, att brotten berodde på någon typ av överbelastning av ett mycket tunt material
2. Ja, det är ju vad jag hört så det stämmer säkert. Ett alternativ är väl att skaffa den ultrafina keramikstaven också

1. Om vill ha det (enligt min åsikt) bästa på en gång rekommenderar jag Shaptons stenar:
https://www.cleancut.se/knivserier/...ption=com_virtuemart&view=category&Itemid=875
T.ex. 500, 1000, 3000 och 6000.
och en stenhållare:
https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipstenshallare.

2. Jag har hört talas om problemet med hårda, tunna japanska eggar och Spyderco Sharpmaker tidigare. I de fallen har skador uppstått när hörnen används.
Har du provat att endast använda de plana sidorna?
/Lux

1. Tack för tipset. Jag har en sten (en vändbar historia) och stenhållare i plast kvar från back-in-the-days när jag bodde i Japan, men har ingen aning om gritnivå eller så, så antagligen bättre att börja om
2. Ja, har har förstört eggarna mot hörnen, man brukar ju börja där innan man går över till de plana sidorna. Men att jag inte provade de plana sidorna direkt vid ett tredje försök med en eggfixad kniv får jag väl skylla på vädret eller nåt. Känns ju dumt i efterhand :)

1. Tack för tipset. Jag har en sten (en vändbar historia) och stenhållare i plast kvar från back-in-the-days när jag bodde i Japan, men har ingen aning om gritnivå eller så, så antagligen bättre att börja om
2. Ja, har har förstört eggarna mot hörnen, man brukar ju börja där innan man går över till de plana sidorna. Men att jag inte provade de plana sidorna direkt vid ett tredje försök med en eggfixad kniv får jag väl skylla på vädret eller nåt. Känns ju dumt i efterhand :)

1. Det var så lite så. Det är bara kul att hjälpa till. :)
2. Hittade det här på Cleancut:s hemsida:
https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29/sharpmaker-detail
"OBS: till tunna japanska knivar rekommenderar vi inte att du använder kortsidorna på stavarna. Trycket blir mycket större mot eggen och i vissa fall kan eggen ta skada."
De skriver kortsidor, men de måste mena hörnsidorna.
Sålededes, om du endast använder de plana sidorna borde problemet vara löst. :)
/Lux

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg