Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ganska långt ifrån de kända kvalitetsmärkena i pris... inte sällan får man ändå precis vad man betalar för. Så upplever jag t.ex. Fällkniven och Esee. Det höga priset syns oftast i detaljarbete och mekanik.

Har kommit över en fin gammal frosts, min favorit just nu i köket.
Nån som vet vad det är för ålder på den?

Vänligen

Jacob
Du ropade in den på Tradera häromdagen? Har för mig att jag såg den där.

Hur som helst, jag har den något kortare versionen i den här serien. Jag vill minnas att jag ställde frågan för initierade på Frosts på den tiden när min kniv damp ned i brevlådan för många år sedan.

Kniven bör vara från 50-talet.

~Paul~

1. Som ny är den. Mycket kniv för pengarna får man säga.

2. Så pass gammal alltså?
1. Grattis!

2. Ja, om jag minns rätt. Om du vill veta det exakta årtalet så bör du kanske skriva direkt till MoS och fråga. De brukar vara behjälpliga.

Synd att det inte finns en slida till den här serien. Hade varit kul att ta med kniven ut på äventyr, t ex fiske/jakt/matprepp.

Skall se om jag får tummen ur och tar några bilder på min kniv i morgon. Den har som sagt ett något kortare blad än din version.

~Paul~

Tack!

Ska nog ta och skriva till MoS, har några olika köksknivar som kan vara roliga att veta mer om. Hade jag inte tänkt på, tack för tips!

De finns på extrapris lite här och var. De 150:- är snarare ett snittpris än ett förmånspris. Jag köpte min för just 99:- kronor + frakt. Hade kunnat åka till Teknikmagasinet personligen men orkade inte :).

När det gäller Vic eller Swiza så beror det hela på vilken Vic-modell man kan få för 99:- kronor. Även Vicar finns ju till extrapris ibland. Valet är m a o ganska svårt. Föredrar det större bladet på Swiza-kniven men saknar sax och kanske en ring för att fästa fånglinan i. Å andra sidan så är Swiza-knivens blad låsbart. Dött lopp kanske...

~Paul~

En Vic Bantam för drygt 150 kr inkl frakt. En nätt trevlig kniv.

https://m.ebay.de/itm/VICTORINOX-BA...092171&hash=item465a4d04cc:g:fD4AAOSwvGlaTpJ7

Hm, ett svårt val. Båda har sina för- liksom nackdelar. Vicen har ju en användbar kapsylöppnare, ring, tandpetare, pincett, kabelskalare och skruvmejsel (förutom bladet).

Swizan har däremot ett låsbart blad, syl, pincett och stjärnskruvmejsel. Jag hade förmodligen trots allt valt Swizan. En bidragande orsak därtill är att något som jag inte nämnt tidigare, nämligen att greppet är lite mer substantiellt och bekvämt än det hos de flesta mellanstora Vicar.

~Paul~

Hm, ett svårt val. Båda har sina för- liksom nackdelar. Vicen har ju en användbar kapsylöppnare, ring, tandpetare, pincett, kabelskalare och skruvmejsel (förutom bladet).

Swizan har däremot ett låsbart blad, syl, pincett och stjärnskruvmejsel. Jag hade förmodligen trots allt valt Swizan. En bidragande orsak därtill är att något som jag inte nämnt tidigare, nämligen att greppet är lite mer substantiellt och bekvämt än det hos de flesta mellanstora Vicar.

~Paul~

Det är en kombinerad kapsyl- och konservöppnare!!! ☺️

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg