Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vet inte hur många gånger jag har blivit häcklad för mitt anala motstånd mot ansatser på fällknivar :). De fällisar som jag bär på mig är uteslutande sådana som antingen saknar ansats/ricasso helt och hållet eller äger endast en liten sådan.

I det sammanhanget, vad sägs om knivar från ett förhållandevis ungt företag i Le Thiers-området (Frankrike) som heter Perceval. Stålet är antingen kolstål med ca 0,7% kol i matrisen eller två rostfria, svenska sorter: Sandvik 14C28N, samt Damasteel RWL-34 (PM-stål) och damaskstål. Bladet på deras knivar är mycket tunt, taperat mot spetsen och fullt flatslipat. Låset är av liner lock-typen.

Handtagsmaterialen är många och exklusiva.

Det enda jag kanske saknar på deras modeller är fånglinehål och eventuellt ett något biffigare grepp.

~Paul~

Bilagor

• Le Thiers par Perceval.jpg
    Le Thiers par Perceval.jpg
    41.9 KB · Visningar: 780
Senast ändrad:
Bor nära Östersjön och en lokal pöl. Normal inoljning och under tak räcker länge. Verktyg motorolja, matknivar oliv eller rapsolja. Långtidsförvaring linolja, likaså chassin.
Fungerar väl.

go tur

Ang. fällknivar och "motståndet".

Spydercos fällknivar synes vara tämligen populära.
Initialt kan man kanske tycka att de är överreklamerade, fula, etc. Men när man väl håller dem i handen känns de, tycker jag, synnerligen genomtänkta, ändamålsenliga och i flera fall gedigna.
Prislappen kan dock vara förbluffande hög, särskilt på de USA-tillverkade knivarna.

Ingen påfallande ansats hos Spyderco.

Fällknivar har fördelen att vara hyfsat kompatibla med knivlagen.

Senast ändrad:
1. Spydercos fällknivar synes vara tämligen populära.

2. Prislappen kan dock vara förbluffande hög, särskilt på de USA-tillverkade knivarna
1. Spyderco har under åren tillverkat oändligt många modeller men ofta ser de ganska lika ut med sina lövformade blad, fingerurtag på ansatsen/choil och väldigt ofta en djup skålslipning som når till ca halva bladet.

Jag var medlem i ca 6 år i Spydercos samlarklubb men gick ur eftersom jag tyckte att de tillverkade samma modell om och om igen. Detta var i början av 2000-talet. De har kanske förbättrat sig lite sedan dess med trots det så har lockelsen falnat. Men visst har de tillverkat många fina modeller också ;). Min favorit är en mycket gammal modell - Jess Horn med jigged bone skollor och ATS-34 blad.

MinSpydercoJessHornATS-34jiggedbone.jpg

2. Så är det.

~Paul~

Många knivtillverkare är inte vad de en gång har varit...

Jag instämmer i att Spyderco har väldigt många och dessutom likartade modeller. Det tycks ha gått inflation i produktutvecklingen. På sätt och vis börjar det likna modebranschen. Detta märks även i att man nu börjat satsa på en lågprislinje och även i att man har tillverkning i Asien - till och med utanför den japanska knivstaden Seki city, som t.ex. i Kina.

Likväl är Delica en väldigt trevlig liten kniv - från Seki city.

På Youtube finns en del tragiska existenser som inte tycks ägna sig åt annat än att samla dessa olika modeller från Spyderco, och visa upp samlingarna.

1. Många knivtillverkare är inte vad de en gång har varit...

2. Det tycks ha gått inflation i produktutvecklingen.

3. Likväl är Delica en väldigt trevlig liten kniv - från Seki city.

4. På Youtube finns en del tragiska existenser som inte tycks ägna sig åt annat än att samla dessa olika modeller från Spyderco, och visa upp samlingarna.
1. Det stämmer. Hänger bl a ihop med den globala ekonomin, dvs konkurrensen från länder som Kina med flera.

2. Tyvärr på bekostnad av riktigt genomtänkta och nybanande tankar. Många ggr så tillverkar man samma kniv om och om igen med en liten skillnad här och där eller genom att byta ut en stålsort mot en annan. Spydercos Military är ett sådant exempel.

3. Visst, de gamla modellerna håller än. Dock har de fått många kloner genom åren.

4. Jo, det finns några.

~Paul~

I inlägg nr 14231 från december 2015 skriver Thure B om en nykomling bland schweiziska arméknivar, nämligen märket Swiza.

Jag har nu förvärvat den enklaste modellen av detta märke (D02) till en billig peng.

Första intrycket:
1. Bladet är mycket tunt!! Det är dessutom taperat (avsmalnande mot spetsen) och därmed ännu tunnare längst fram. Intill eggen är bladet hysteriskt tunt! Något att tänka på i samband med slipning/bryning eftersom själva eggen är utrustad med en minimal eggvinkel, dock på ca 45 grader!?! Vet inte hur man tänkt här.

Visserligen är eggen vass men den skär inte effektivt när man försöker luta bladet eftersom den i princip glider på eggaxeln utan att apexen har kontakt med materialet som skall skäras. Med andra ord. Ämnar man använda kniven så bör man börja med att reprofilera eggen.

Eftersom stålet är 440A så kan man tyvärr inte gå ner alltför mycket i vinklar. Jag apterade en sekundärvinkel på ca 18 grader (sammanlagt) och själva arbetseggen/primäreggen är på 30 grader (sammanlagt). Därefter avslutade jag forma eggen med strigling. Slipfasen är nu både hållbar och effektiv.

Bladet är utrustat med linjelåsning. Funkar som sig bör, dock är den inte av den robusta karaktären. Kniven är dock inte designad för täljning eller annan tung användning, varför denna linjelåsning trots allt bör fungera väl. Bladet frigörs genom att man pressar in logoknappen på vänsterskollan. Det fälls ut med hjälp av en genomgående nagelskåra. Praktiskt för både vänster- som högerhänta.

2. Många har på diverse fora klagat på utformningen av stjärnskruvmejselns profil. Det har hävdats att den är alltför "vass" och avlång och av den anledningen inte klarar större skruvhuvuden utan att strippa dem.

Personligen har jag inga problem med stjärnsskruvmejseln eftersom den passar till både små och större skruvhuvuden, vilket jag finner praktiskt i utövningen av mina hobbies (framför allt sportfisket).

3. Sylen som är utrustad med ett hål för en förhållandevis tunn tråd är däremot inte lika rigid och hållbar som motsvarande på Vicar. Att köra den igenom en tjock läderhud är förenat med en viss risk för deformation. Till mindre arbeten är den dock utmärkt eftersom den är rejält vass och slimmad.

4. Slutligen. I gaveln på kniven under ena skollan är en liten pincett instucken. Den är tunnare och längre än den på Vicen. Jag är lite tveksam till den. Några hårdare tag tål den garanterat inte!! Frågan är snarare hur väl den griper tag i exempelvis stickor.

5. Greppet är tillverkat i någon typ av gummerat plastkompositmaterial. Det känns bekvämt och varmt men blir lätt smutsigt och nöts redan efter en kort tids användning. Tror inte att greppet förblir intakt speciellt länge, tyvärr.

Allt som allt är kniven rätt OK med tanke på det låga inköpspriset (ca 150:- kronor). Den är ämnad för lättare sysslor som att öppna brev, förpackning och skära av snören. Den bör fungera perfekt till svampplockning eftersom den faktiskt tål maskindisk (skulle dock själv inte utsätta den för sådan behandling). Därmed borde den tåla även vanlig diskning med efterföljande noggrann torkning.

~Paul~

Bilagor

• Min Swiza D02.jpg
    Min Swiza D02.jpg
    23.9 KB · Visningar: 492
  • Min Swiza D02, 2.jpg
    Min Swiza D02, 2.jpg
    23 KB · Visningar: 504
  • Min Swiza D02, bladet o logo.jpg
    Min Swiza D02, bladet o logo.jpg
    19 KB · Visningar: 483
Teknikmagasinet har den på utförsäljning för 99 kr när jag senast kollade förra veckan.
Ok, det låter som att en Vic är att föredra..om jag tolkar dig rätt.

Teknikmagasinet har den på utförsäljning för 99 kr när jag senast kollade förra veckan.
Ok, det låter som att en Vic är att föredra..om jag tolkar dig rätt.
De finns på extrapris lite här och var. De 150:- är snarare ett snittpris än ett förmånspris. Jag köpte min för just 99:- kronor + frakt. Hade kunnat åka till Teknikmagasinet personligen men orkade inte :).

När det gäller Vic eller Swiza så beror det hela på vilken Vic-modell man kan få för 99:- kronor. Även Vicar finns ju till extrapris ibland. Valet är m a o ganska svårt. Föredrar det större bladet på Swiza-kniven men saknar sax och kanske en ring för att fästa fånglinan i. Å andra sidan så är Swiza-knivens blad låsbart. Dött lopp kanske...

~Paul~

Har kommit över en fin gammal frosts, min favorit just nu i köket.
Nån som vet vad det är för ålder på den?

Vänligen

Jacob

Bilagor

• FE210A82-D945-4AD6-891F-60D786485A20.jpg
    FE210A82-D945-4AD6-891F-60D786485A20.jpg
    56 KB · Visningar: 481
  • 211DB9B1-6D50-4202-9EA1-0B1063DC3E8D.jpg
    211DB9B1-6D50-4202-9EA1-0B1063DC3E8D.jpg
    54.2 KB · Visningar: 484

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg