1. Håller med dig dePaul om alla fördelarna/plussen.
2. Nitat föredras av mig på en slipjoint. Så jädra svåra att sätta ihop igen med trycket på pivot från bladfjädern.
3. Här håller jag oftast inte med dig men på en så pass otraditionell kniv som denna så kanske men ändå inte! Jag vill ha det så här på en slipjoint.
4. Tjockt är det för storleken men ändå inte besvärande tjockt. Har bara skalat äpplen
5. Jag tror verktyg på en fällknivenkniv är avlägset. Jag hade gillat en jack med verktyg likt victorinox kombiverktyg.
6. Jag förväntar mig inte att en slipjoint till konstruktionen skall vara billigare än en backlock. Annat styr priset mer.
7. Själv föredrar jag slipjoint före backlock för EDC.
8. Jag tror som du att victorinox alox är en folkligare kniv. Nu i vår kommer de dessutom med sax.
1. Så bra
.
2. Jo, fast man behöver inte plocka isär kniven i atomer. Det räcker ofta med att man kan ta av skollorna för att komma åt att smörja ordentligt, samt torka ut eventuell fukt. Vad jag dock lägger den största tonvikten vid är möjligheten att justera pivotskruven eftersom den på en glidlåskniv med tiden tenderar att börja glappa.
3. Jag har inget emot själva konstruktionen, utan
storleken på ansatsen, dvs längden mätt från snäggen fram till handtagets början, samt eggslutets onödiga existens. Ansatsen tillsammans med eggslutet är lika stora som på betydligt större knivar.
4. Fast har du bara skalat äpplen så vet du inte hur väl kniven skär itu hela äpplet. Med utgångspunkt från måtten och geometrin på bladet så är jag säker på att den inte kan mäta sig med en vanlig
Opinel,
EKA Executive Sportsman, EKA 22 eller min
Florinox Akma för den delen
. Jag förstår dock att det kan vara knepigt att få fram ett laminerat blad som samtidigt är tunt eller t o m utrustat med en nollegg.
EKA 22 (med liknande bladmått som LTC):
EKA Executive Sportsman:
Florinox Akma:
5. På den här punkten tror jag att du har missförstått mig. Det är inte så att jag saknar fler verktyg på LTC-n. Jag konstaterar endast att huvudkonkurrenten har knivar som är utrustade med en mängd olika verktyg, till skillnad från LTC-n. Varken mer eller mindre.
6. Om två knivar är identiskt lika på alla områden förutom att den ena är utrustad med ett låsbart blad så borde trots allt den senare, pga sin något mer intrikata konstruktion, vara mer invecklad att producera och därmed dyrare? Jag vet förstås att alla typer av jämförelser är knepiga i det här fallet.
7. OK, på den punkten skiljer vi oss. Jag föredrar helt klart ett låsbart blad. Det har jag haft nytta av vid flera tillfällen. Två gånger har jag skurit mig pga att bladet fällts över mina fingrar. Klantigt förstås, men inte desto mindre förekommande.
8. Precis. En sådan bör man ha i sin samling!
~Paul~