Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Och apropå enkla, klassiska fällknivar så är här mitt sista tillskott till samlingen. Min första men inte sista - Higonokami!

Just den här är en Nagao Kanekoma i storlek "L" (75 mm bladlängd) i Hitachis Aogami/"Blue Steel". Sedvanligt levererad i blågul ask samt ackompanjerad av en påse japanskt te!

/ J
Har haft funderingar på den här knivtypen under många år men aldrig förmått mig att faktiskt investera i den. Det största förbehållet jag har är det obekväma och hala greppet.

~Paul~

1. Har funderat på det där med ansatsen sedan jag skrev för 1 timme sedan..............

2. En sak till om LTC. Den Är i stort sett omöjlig att öppna med ett finger grepp, pincha, Man måste använda nagelskåran. Jag är rätt bra på att nypans men den här får man inte grepp om.
1. Så är det. Till syvende och sist så är det ens vanor som är avgörande för hur vi använder knivar i allmänhet. Med utgångspunkt därav väljer vi våra favoriter.

2. Ja, jag har sett på en del videor att folk har problem med att fälla ut bladet. Det kan ju vara på både gott och ont ;).

~Paul~

Hej Paul. Roligt att diskutera. Angående Äpplet så ska jag det och stoppade i munnen också. Kniven fungerar i stortsett som en eka 311 eller eka 38 eller en Victorinox till Äppeluppgiften. Bra men inte bäst. Min Opinel 6 Är toppen av alla knivar jag testat för såna uppgifter. Jag har en eka modell 100 med samma blad som din sportsman. Otroligt bra knivar. Ditt sista exempel eka 22, som BTW är svår att få tag på numera, är en av mina absoluta favorit knivar. Helt ärligt kan jag säga att jag aldrig skulle byta bort min eka 22 mot en LTC. Aldrig. 22an Är ju en helt annan division. Välgjord smäcker bra bra av stål och inga misstag tillverkningen.
.

Bosse

Nitningen med skalle ju starkare för slitage. På en traditionell kniv är det fult med synliga skallar men på en kniv som LTC eller Victorinox alox funkar det och det är starkt.

Hej Paul. Roligt att diskutera. Angående Äpplet så ska jag det och stoppade i munnen också. Kniven fungerar i stortsett som en eka 311 eller eka 38 eller en Victorinox till Äppeluppgiften. Bra men inte bäst. Min Opinel 6 Är toppen av alla knivar jag testat för såna uppgifter. Jag har en eka modell 100 med samma blad som din sportsman. Otroligt bra knivar. Ditt sista exempel eka 22, som BTW är svår att få tag på numera, är en av mina absoluta favorit knivar. Helt ärligt kan jag säga att jag aldrig skulle byta bort min eka 22 mot en LTC. Aldrig. 22an Är ju en helt annan division. Välgjord smäcker bra bra av stål och inga misstag tillverkningen.
.

Bosse
Håller med dig på alla punkter!

Jag har (precis som du antyder) inte sett 22-an och 22H på länge vare sig på Trattis eller andra auktionssajter. Jag har båda varianterna, dvs den med ett exklusivt rostfritt (hemligt) stål, HRC 60, samt den med ett oxiderat 1775 kolstålsblad.

~Paul~

Nitningen med skalle ju starkare för slitage. På en traditionell kniv är det fult med synliga skallar men på en kniv som LTC eller Victorinox alox funkar det och det är starkt.
Det hänger på hur nitningen är utförd, dvs vilken storlek, material och tryck det är på niten i förhållande till övrigt material i pivotområdet.

Hur som helst. Slutligen får även de bästa nitarna och de bästa pivotlösningarna glapp. I det läget föredrar jag möjligheten att kunna efterjustera trycket och därmed eliminera glappet medelst en skruv ;).

~Paul~

Om några år lär jag kunna säga nåt om stabiliteten i nitningen. Jag har haft en viktorinox electrician i fickan på byggbyxorna i ca 10 år. Tagit i lite ibland när jag täljt i trä, skurit mattor, borrat markeringar i trä med sylen för skruv och bänt upp färgburkar och bänt spånplattor med skruvmejseln. På den sitter alla blad tight ännu. Fast visst gillar även jag att kunna justera gången. Mina skruvade knivar har i några fall tenderat att reka upp sig i skruven. (Endast eka, aldrig exvis fällkniven, spyderco eller benchmade.) då blir skruven både problemet och lösningen. Värst är en eka som är föregångarmodell till 38an. Får skruva tillbaka ofta. Funderat till och med på locktight men det är en kniv i samlingen utan EDC syfte så den får vara.

Bosse

Det där med att utvärdera nitningen på LTC kräver ju förstås att kniven tar sig in i EDC rotationen vilket inte är helt säkert i dagsläget, jag har bra många knivar som jag just nu gillar bättre. Kanske kan det till och med bli så att jag ger bort den här till någon annan kniv intresserad i bekantskapskretsen för att testa.
Fortfarande är fällknivens modell U2 min favorit fällkniv från fällkniven. Dock är LTC en trevligare glid lås kniv Än U1 som jag ägde ett tag men gav bort vidare till annan kniv intresserad bekant. Så har det gått med flera av mina fällkniven knivar. De enda som jag behållt typ för alltid är U2 och WM1. Jag har två U2 och en WM1 med både läder och zytelslidor. Hade gärna haft kydex oxo. Jag gillar fällkniven men har ändå ofta funnit de tunga alltför tjocka liksom överbyggda som gjort dem klunsiga att använda. Är egentligen mest sugen på modellen Black Hawk med kobolt stål. Den jag en gång fingrat på var perfekt. Världen är märklig man önskar en kniv men köper en annan och en annan och en annan gång på gång.

Bosse

1. Jag har haft en viktorinox electrician i fickan på byggbyxorna i ca 10 år..........På den sitter alla blad tight ännu.

2. Fast visst gillar även jag att kunna justera gången.

3. Mina skruvade knivar har i några fall tenderat att reka upp sig i skruven. (Endast eka, aldrig exvis fällkniven, spyderco eller benchmade.) då blir skruven både problemet och lösningen..........Värst är en eka som är föregångarmodell till 38an.

4. Funderat till och med på locktight men det är en kniv i samlingen utan EDC syfte så den får vara.

5. Det där med att utvärdera nitningen på LTC kräver ju förstås att kniven tar sig in i EDC rotationen vilket inte är helt säkert i dagsläget, jag har bra många knivar som jag just nu gillar bättre.

6. Kanske kan det till och med bli så att jag ger bort den här till någon annan kniv intresserad i bekantskapskretsen för att testa.

7. Fortfarande är fällknivens modell U2 min favorit fällkniv från fällkniven..........De enda som jag behållt typ för alltid är U2 och WM1.

8. Jag gillar fällkniven men har ändå ofta funnit de tunga alltför tjocka liksom överbyggda som gjort dem klunsiga att använda.

9. Är egentligen mest sugen på modellen Black Hawk med kobolt stål. Den jag en gång fingrat på var perfekt........ Världen är märklig man önskar en kniv men köper en annan och en annan och en annan gång på gång.
1. Ja, Victorinox är kända för sin höga kvalitet på nitarna. Har heller inte fått en Vic att fallera pga undermålig nitning. Dock har jag "lyckats" med att sabba pivotniten på åtskilliga andra märken och modeller. Bl a Spyderco.

2. Ja, det är rätt praktiskt i många fall. Inte bara för att man kan dra åt skruven utan även att det går att lossa den delvis och därmed kunna komma åt att smörja och rengöra.

3. Har inte använt den aktuella EKAN men väl andra EKA-modeller. Kan inte påminna mig om att jag skulle ha några problem över huvud taget, oavsett märke eller modell. Förmodligen har jag inte använt knivarna tillräckligt hårt ;). Vankas det hårdare tag så brukar fastbladaren åka fram.

4. Precis. Hade heller inte brytt mig om det.

5. Vi resonerar lika på den här punkten. Har jag andra knivar som gör jobbet minst lika bra, varför då slita på en dyr kniv som i princip är ämnad för samlingen.

6. Jag vet en sådan person ;)...

7. Fina knivar. WM1 är en väldigt mångsidig och behändig skapelse. Jag har första generationens utgåva med ett fullt flatslipat blad. Föredrar den framför de konvexslipade nyare modellerna.

8. Håller fullständigt med om detta uttalande!!! Jag antar att man bland annat försöker tillfredsställa den amerikanska marknaden ;).

9. Det här känner jag väl igen. När chansen äntligen dyker upp så är man barskrapad eftersom man köpt på sig andra knivar :(. Man skulle trots allt följa Mae West's princip: "Det bästa sättet att hantera en frestelse på är att falla för den" ;).

~Paul~

Har haft funderingar på den här knivtypen under många år men aldrig förmått mig att faktiskt investera i den. Det största förbehållet jag har är det obekväma och hala greppet.

~Paul~

Det är i all enkelhet inte ett dugg obekvämt. Inte halt heller såvida du inte använder den till sånt den inte är tänkt för. Den skulle vara tämligen usel till att rensa fisk med t ex.

/ J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg