1. Jag har haft en viktorinox electrician i fickan på byggbyxorna i ca 10 år..........På den sitter alla blad tight ännu.
2. Fast visst gillar även jag att kunna justera gången.
3. Mina skruvade knivar har i några fall tenderat att reka upp sig i skruven. (Endast eka, aldrig exvis fällkniven, spyderco eller benchmade.) då blir skruven både problemet och lösningen..........Värst är en eka som är föregångarmodell till 38an.
4. Funderat till och med på locktight men det är en kniv i samlingen utan EDC syfte så den får vara.
5. Det där med att utvärdera nitningen på LTC kräver ju förstås att kniven tar sig in i EDC rotationen vilket inte är helt säkert i dagsläget, jag har bra många knivar som jag just nu gillar bättre.
6. Kanske kan det till och med bli så att jag ger bort den här till någon annan kniv intresserad i bekantskapskretsen för att testa.
7. Fortfarande är fällknivens modell U2 min favorit fällkniv från fällkniven..........De enda som jag behållt typ för alltid är U2 och WM1.
8. Jag gillar fällkniven men har ändå ofta funnit de tunga alltför tjocka liksom överbyggda som gjort dem klunsiga att använda.
9. Är egentligen mest sugen på modellen Black Hawk med kobolt stål. Den jag en gång fingrat på var perfekt........ Världen är märklig man önskar en kniv men köper en annan och en annan och en annan gång på gång.
1. Ja, Victorinox är kända för sin höga kvalitet på nitarna. Har heller inte fått en Vic att fallera pga undermålig nitning. Dock har jag "lyckats" med att sabba pivotniten på åtskilliga andra märken och modeller. Bl a Spyderco.
2. Ja, det är rätt praktiskt i många fall. Inte bara för att man kan dra åt skruven utan även att det går att lossa den
delvis och därmed kunna komma åt att smörja och rengöra.
3. Har inte använt den aktuella EKAN men väl andra EKA-modeller. Kan inte påminna mig om att jag skulle ha några problem över huvud taget, oavsett märke eller modell. Förmodligen har jag inte använt knivarna tillräckligt hårt
. Vankas det hårdare tag så brukar fastbladaren åka fram.
4. Precis. Hade heller inte brytt mig om det.
5. Vi resonerar lika på den här punkten. Har jag andra knivar som gör jobbet minst lika bra, varför då slita på en dyr kniv som i princip är ämnad för samlingen.
6. Jag vet en sådan person
...
7. Fina knivar. WM1 är en väldigt mångsidig och behändig skapelse. Jag har första generationens utgåva med ett fullt flatslipat blad. Föredrar den framför de konvexslipade nyare modellerna.
8. Håller fullständigt med om detta uttalande!!! Jag antar att man bland annat försöker tillfredsställa den amerikanska marknaden
.
9. Det här känner jag väl igen. När chansen äntligen dyker upp så är man barskrapad eftersom man köpt på sig andra knivar
. Man skulle trots allt följa
Mae West's princip:
"Det bästa sättet att hantera en frestelse på är att falla för den" .
~Paul~