Stort knivintresse - välj din favoritkniv

hej
Jag har en fråga. Jag har fått tag på några stickstål till en svarv av typen Fagersta WKE 4. Duger det till att göra kniv av? Det blir inga långa blad av dom. Om så, vilken eggvinkel borde man ha. Ser på stålkompositionen att det sannolik är en massa woframkarbider i stålet. Hur grovkorningt är det?
Kjell

hej
Jag har en fråga. Jag har fått tag på några stickstål till en svarv av typen Fagersta WKE 4. Duger det till att göra kniv av? Det blir inga långa blad av dom. Om så, vilken eggvinkel borde man ha. Ser på stålkompositionen att det sannolik är en massa woframkarbider i stålet. Hur grovkorningt är det?
Kjell
Det är finkornigt. För att öka på stabiliteten så använder man kobolt som partner/katalysator. Det här stålet går att härda till upp emot 68HCR. Som vanligt så medför högre RC grad minskad slagseghet dock högre styrka och slitstyrka.

Det rör sig som bekant om ett HSS-stål. Både Carpenter och Crucible tillverkar PM-stål av WKE 4. Dessa är förstås ännu finkornigare.

Eggvinkeln hänger på till vilka arbetsuppgifter du ämnar använda kniven till, samt hårdhetsgrad/värmebehandling, samt bladets profil i sin helhet. Svårt att svara på m a o. Ner till 10 grader per sida borde dock inte vara några problem om du inte klantar dig allt för mycket.

~Paul~

jag ska använda den som edc
Ps undrar även om spyderco modellen co41(c041) är en riktig modell
Det finns avsevärt mer lämpliga modeller både av märket Spyderco och andra när det ankommer EDC.

Enligt min åsikt bör en typisk EDC ha ett fullt flatslipat blad, ingen eller liten ricasso/ansats och vara lätt och behändig utan att ge avkall på ergonomi.

Co41 är en usel kinesisk fake-kniv. Jag antar att du har sett den på Tradera?

~Paul~

Det är finkornigt. För att öka på stabiliteten så använder man kobolt som partner/katalysator. Det här stålet går att härda till upp emot 68HCR. Som vanligt så medför högre RC grad minskad slagseghet dock högre styrka och slitstyrka.

Det rör sig som bekant om ett HSS-stål. Både Carpenter och Crucible tillverkar PM-stål av WKE 4. Dessa är förstås ännu finkornigare.

Eggvinkeln hänger på till vilka arbetsuppgifter du ämnar använda kniven till, samt hårdhetsgrad/värmebehandling, samt bladets profil i sin helhet. Svårt att svara på m a o. Ner till 10 grader per sida borde dock inte vara några problem om du inte klantar dig allt för mycket.

~Paul~

Du har full koll som vanligt! Jag tackar och bockar. Jag var lite lat och slipade till ett par blad kallt, dvs orginalhärdningen är kvar. Tanken är att använda dom till allmänna tälja i trä uppgifter.
Nu blev jag lite inspirerad att göra klart dom :)

Kjell

1. Jag tackar och bockar.

2. Jag var lite lat och slipade till ett par blad kallt, dvs orginalhärdningen är kvar.

3. Tanken är att använda dom till allmänna tälja i trä uppgifter.
1. Ingen orsak, bara kul!

2. Kan vara trixigt. Använder du vattenkyld bandslip typ Mado Superschliff eller kör du i korta stötar med kylning mellan?

3. Det borde funka fint.

~Paul~

1. min kusin köpte en och tyckte den var dålig

2. är någon av de "spydercos" som säljs på tradera äkta eller är alla fake

1. Tråkigt. Framför allt om man har betalt rätt mycket pengar.

2. Personligen undviker jag i princip alla knivar från Spyderco, Fällkniven, Strider, Extrema Ratio och Buck. Kopiorna har i vissa fall blivit så pass bra att det kan vara svårt att avgöra äktheten endast med hjälp av några slarviga bilder.

~Paul~

1. Ingen orsak, bara kul!

2. Kan vara trixigt. Använder du vattenkyld bandslip typ Mado Superschliff eller kör du i korta stötar med kylning mellan?

3. Det borde funka fint.

~Paul~

Jag har en hemmagjord banslip till allt, även träarbetet så det är korta stötar på bandslipen och mycket doppande i vattenhinken.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg