Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Böker Tech Tool City 1 (fjantigt namn) ser också bra ut, för ca 300 kr inkl frakt. 12c27 stål och g10 grepp. Dock ej låsbart blad.
Jag har både den och 88:an på ingång i veckan, kan återkomma.

Linjerna påminner mig om en kniv från Böker jag faktist tycker mycket om - en Skellern-design: Exskelibur
(http://cykligare.blogspot.se/2014/03/designersamarbeten-viii-skellern.html)

Skall bli intressant att se vad du tycker om såväl den som Kraton-88an!

/ J
 
Är i älgskog idag. Har med fyra knivar. Brusletto Norge kniv, eka 88. Båda i bältet mora 2000 i ryggsäck samt buck Stockman 303 i byxficka. Min eka 88 har skaft av Mazur Björk. Den är inköpt för ca tre år sedan på jula. vackert trä. Bra Sandvik 12c27 slål. Tunn och fin med bra form på blad och skaft. Jag har en äldre knivar av samma modell med skaft av bubinga. Den nya är genomgående slarvigt gjord. Inte crisp i vinklar på stål låsarm och blad. Hollowground i stället för flat. Skitdålig ytbehandling etc. Helheten är dock en väldigt användarvänlig och bra kniv. I detta fall blir helheten mer än detaljerna. beklagligt dock inte den gamla kvaliteten fick fortgå

Skönt att höra att det inte bara jag som verkar ha den uppfattningen om EKA 88an. Det är ungefär den slutsats jag kommer till också efter att relativt nyligen ha köpt en (i somras).

Kommer en översikt av den inom kort!

/ J
 
Jag har läst hela den här tråden. Så nu reggade jag mig för att delta i diskussionerna. Tack till alla som bidragit med så mycket kunskap. Seved, DePaul och alla ni andra.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Helle nying och en Strömeng 9 tums storkniv. Har haft Hellen sedan jag var barn och nu är bladet slut. Så jag har beställt ett nytt blad att sätta i skaftet. Det nya blir i så kallat silverstål. Jag tror att det är Böhler k510 men är inte helt säker.
Skaftet är märkligt. Det räcker inte ens hela handen men är det bästa skaft jag vet på den typen av kniv.

Någon som vet vilket stål som är i det laminerade rostfria bladet från Helle? Helt ok har det varit men nu är tången utmattad och håller på att gå av.

storkniven är faktiskt riktigt praktisk. Jag levde större delen av livet i villfarelsen att en stor kniv inte tillförde något. Men efter att ha tagit med den ut så går det upp ett litet ljus varje gång. Framförallt när jag skall göra eld.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Det som finns lokalt. Får upp ögonen för hur bra knivar vi har lite till mans (läs mora) i Sverige så fort man åker utomlands, tycker jag. Nu har jag dock inte varit överallt..

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Goko Hamono 240mm gyuto i Shirogami #1 samt en Opinel skalkniv i kolstål. Ska beställa 10 sådana skalknivar till men inte hittat billigast webshop än. Tips välkomna.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Egentligen har jag det jag behöver i det jag nämnt ovan. Och det är inte så att jag drömmer om någon särskild customkniv etc.. Men jag behöver såklart en 300 mm sujihiki, fler gyuto av olika slag, en tommi puukko, en grohmann, en egengjord ska ju till och en ......
 
Hej Carbone och välkommen in i tråden!

Helle Nying är en liten goding!
Har en sådan sedan länge och i kolstål.
Utmärkt liten brukskniv.
Har för mig att Helle's rostfria laminatblad är i 12c27.


Mikael
 
1. Din Fantoni ni ser mycket fin ut.

2. Har även sett dem göra Lone Wolf city knife. Original design skall visst vara Bob Loveless.

3. En av de dröm knivar man aldrig köpte.

4. Din Spyderco ser också mycket fin ut....Intressant stål.

5. Gällande min egen buck 303 så är det en version med två lager och skränkta blad. Den har fortfarande sheepfootbladet I den traditionella änden tillsammans med clippoint bladet. Nya 303 or har tre lager samt sheepfofotbladet I andra änden.

6. Jag fick kniven i gåva av en forummember på bladeforums.

7. Tilläggas bör att jag Även äger modell 307 Wrangler. Det är en riktig koloss till Stockman. Köpte den för studiebidraget någon gång kring 1982. Använt den väldigt lite då den är väldigt stor men en uppskattad kniv i min samling.
1. Tackar, är mycket nöjd med den :).

2. Ja, precis. Inte undra på att Fantoni-kniven är så pass bra...

3. Har också missat det tåget :(.

4. Det där en behändig liten rackare. Man får dock se upp med rosten. Det vill gärna bildas kondens på insidan av skollorna.

5. Ahh, på så vis.

6. Det var ju snällt. Den typen av tur brukar undertecknad inte ha ;).

7. Du har trots allt en del rariteter i din samling!!

~Paul~
 
1. Det är väl mest att jag tycker att vissa material passar vissa knivtyper/utseenden bättre än andra. Det gäller t ex "88an" som jag utseendemässigt tycker överlägset bäst om i masurbjörk. därefter ek och bubinga (den versionen jag har) och sist kraton även om jag medger att jag bara sett den på hemsidan! :)

2. Just det har inget med praktiska överväganden att göra. Där är den troligen nog så bra!
1. Förstår. Valnötsvarianten är heller inte helt fel ;).

2. Så är det.

~Paul~
 
1. Jag har läst hela den här tråden. Så nu reggade jag mig för att delta i diskussionerna.

2. Tack till alla som bidragit med så mycket kunskap. Seved, DePaul och alla ni andra.

3. Det nya blir i så kallat silverstål. Jag tror att det är Böhler k510

4. Skaftet är märkligt. Det räcker inte ens hela handen men är det bästa skaft jag vet på den typen av kniv.

5. Någon som vet vilket stål som är i det laminerade rostfria bladet från Helle?

6. storkniven är faktiskt riktigt praktisk. Jag levde större delen av livet i villfarelsen att en stor kniv inte tillförde något. Men efter att ha tagit med den ut så går det upp ett litet ljus varje gång. Framförallt när jag skall göra eld.

7. Goko Hamono 240mm gyuto i Shirogami #1 samt en Opinel skalkniv i kolstål. Ska beställa 10 sådana skalknivar till men inte hittat billigast webshop än.

8. Tips välkomna.
1. Välkommen! Kul!

2. Tackar så mycket!

3. Ja, vill minnas att det är så.

4. OK, personligen har jag stora händer och nästan kräver stora handtag :).

5. Det rostfria laminerade bladet är specialtillverkat för Helle. Leverantören är hemlig men förmodligen lokal sådan. Det är således inte Sandvik 12C27!! Kärnan i laminatet har denna kemiska komposition räknat på järnbas i volymprocent:

Kol - 0.7%
Kisel -0.7%
Svavel - 0.002%
Fosfor - 0.19%
Mangan - 0.44%
Nickel - 0.28%
Krom - 14%
Molybden - 0.52%


Det vanliga rostfria är mycket riktigt Sandvik 12C27.

6. Ja, ibland kan det vara praktiskt med en större kniv. Detta har diskuterats ett otal ggr i de många knivtrådarna här och på andra fora :).

7. Så olika smaker användare kan ha. Personligen föredrar jag rostfritt i köket. Är alldeles för slarvig ;).

8. Toolshop.de brukar ha bra service och snabba leveranser. Prismässigt ligger de inte heller så tokigt till.

~Paul~
 
Jag har läst hela den här tråden. Så nu reggade jag mig för att delta i diskussionerna. Tack till alla som bidragit med så mycket kunskap. Seved, DePaul och alla ni andra.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Helle nying och en Strömeng 9 tums storkniv. Har haft Hellen sedan jag var barn och nu är bladet slut. Så jag har beställt ett nytt blad att sätta i skaftet. Det nya blir i så kallat silverstål. Jag tror att det är Böhler k510 men är inte helt säker.
Skaftet är märkligt. Det räcker inte ens hela handen men är det bästa skaft jag vet på den typen av kniv.

Någon som vet vilket stål som är i det laminerade rostfria bladet från Helle? Helt ok har det varit men nu är tången utmattad och håller på att gå av.

storkniven är faktiskt riktigt praktisk. Jag levde större delen av livet i villfarelsen att en stor kniv inte tillförde något. Men efter att ha tagit med den ut så går det upp ett litet ljus varje gång. Framförallt när jag skall göra eld.

Välkommen namne! :)
Helle gillar jag! Fantastisk skärpa på fabrikseggen på mina Helle, dock har jag aldrig slagit till på just Nyingen.
Jag kan bara instämma om Strömengs samehuggare, riktigt bra och tåliga "multiverktyg" som kan fungera både som kniv, (ersättning för) yxa och machete. Och detta med en totalvikt i knivslidan på endast runt 400gram.

Angående Helles stål,
från:
https://www.ragweedforge.com/
"
Helle Steel Specifications

I'm occasionally asked what type of steel is used in the core of the Helle laminated blades. It is blended especially for Helle, and does not correspond to any of the standard types. For the technically minded, the composition is:
C-0.7%, Si-0.70%, S-0.002%, P-0.19%, MN-0.44%, Ni-0.28%, Cr-14%, Mo-0.52%.

The non-laminated blades are Sandvik 12C27.
C-0.6%, Si-0.4%, MN-0.4%, CR-13.5%
"
/Lux
Edit: Såg nu att Paul var snabbare med att svara! ;)
 
Murray Carter är ju en legendarisk slipmästare. Har vunnit ett flertal tävlingar men alltid varit kritiserad för att de facto fuska. Han kör nämligen på (allt som oftast) en substantiell råegg!

Skeden i det aktuella fallet är helt uppenbart värmebehandlad enligt konstens alla regler. Jag kan dessutom tänka mig att det inte rör sig om ett simpelt 18/8 eller 18/10 stål som ju används till reguljär besticksproduktion ;).

~Paul~

Ja, Murray Carter är en legendar.
Angående skeden han rakade sig med kan jag tillägga att det är Murray Carter själv som tillverkat den och inget annat.
Stålet är ett kolstål, Hitachi white steel n01:
C: 1.3-1.4
Si: 0.10
Mn: 0.20
P: 0.025
S: 0.004

Murray Carter gillar att raka sig...
Shaving With A 21" Sword:
https://www.youtube.com/watch?v=Fiz9E9Iu3ak
Shaving With A Japanese Machete:
https://www.youtube.com/watch?v=7PNEAhDA7D4
Shaving With Scissors:
https://www.youtube.com/watch?v=-d5NmT77Fi0

/Lux
 
Mikael W : tack så mycket! Kul med en i kolstål. Hur upplever du det lite speciella handtaget?

dePaul: tack för infon och välkomnandet! Har du provat Helles laminerade själv? Jag har ett gott intryck av det. Eggstålet uppfattar jag som lätt att skärpa upp i fält och relativt segt. Bladet har varit med om väldigt mycket genom alla år. Det värsta är bändande och hackande (nöden har ingen lag) och det har bladet utstått förvånansvärt bra. Ska spara det som minne.

Angående kolstålet så ja, visst är man olika :) jag är ok med rostfritt av olika slag också men dras ofta till enkla kolstål av rent känslomässiga skäl.

Ska kolla toolshop, tack! Skalkniven är min bättre hälfts favorit också. Och besökare tenderar att välja den när de lagar mat hos mig.

Lux Carbone: hahaaa nu kom jag ihåg att jag sett ditt nick en massa ggr i tråden. Och ändå tänkte jag inte på det när jag reggade mig. Tack för att du tog dig tid att leta upp infon.
Ibland har jag ett par arbetsbyxor på mig när jag är ute. Hänger huggaren i bältet och sticker den genom den där öglan på benet. På så vis "försvinner" kniven och besvärar inte alls med sin storlek.
 
Böker Tech Tool City 1 (fjantigt namn) ser också bra ut, för ca 300 kr inkl frakt. 12c27 stål och g10 grepp. Dock ej låsbart blad.
Jag har både den och 88:an på ingång i veckan, kan återkomma.

Fick hem knivarna igår. Bökern är riktigt trevlig och välgjord. Med ett bladlås och något förstorad så hade den varit nästan perfekt för mig.
Eka Swede 88 i Kraton... riktig besvikelse. Greppet är riktigt skönt men mekanismen är skiiiit. Bladet rör på sig vid hårdare tryck mot eggen och fastnar i det läget så man manuellt kan flytta bladet tillbaka. Alltså vad f*n. Tillbaka med den!
 

Liknande trådar