Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag som just skrev i min nya presentation att jag tyckte att 88 an med kratongrepp var en styggelse! Ha ha :)

/ J
Personligen anser jag att båda typerna har sina för- och nackdelar. Om det handlar om en kniv som jag faktiskt ämnar att använda så kör jag gärna på kraton. En kniv till samlingen får dock gärna vara utrustad med ett trägrepp :).

Jag kan t o m acceptera plast i vissa fall, beroende på hur väl/ergonomiskt utformat greppet är. Ett exempel på en bra utformning är mitt senaste förvärv "Knivsmeden"-fällkniv:
 

Bilagor

  • Min Knivsmeden HB fällkniv, sv skollor.jpg
    Min Knivsmeden HB fällkniv, sv skollor.jpg
    34.9 KB · Visningar: 873
  • Min Knivsmeden HB fällkniv, sv skollor, 2.jpg
    Min Knivsmeden HB fällkniv, sv skollor, 2.jpg
    18.3 KB · Visningar: 847
  • Min Knivsmeden HB fällkniv, sv skollor, 3.jpg
    Min Knivsmeden HB fällkniv, sv skollor, 3.jpg
    21.5 KB · Visningar: 857
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 761
Hade tydligen en röd Knivsmeden-fällis också:
MinokndaEskilstunakniv2.jpg


Några gamla köksknivar:
MinaJernbolagetEskilstunaknivarbild3.jpg


MinaKN-knivarbild3.jpg


MinaErikAntonBergknivarbild3.jpg


MingamlaEskilstunakniv5.jpg


Den här sista kniven är en Eskilstuna Jaernbolaget allkniv.

~Paul~
 
Mormor hade en sån styckkniv som din översta. Önskar jag haft den kvar. Hon styckade med den. Hade den i köket. Skar grispärorna som skulle kokas i murpanna ihop med gröpe. Ja alltså potatis och kornmjöl i en vedeldad vattenvärmare för utomhusbruk.

Bosse
 
Är i älgskog idag. Har med fyra knivar. Brusletto Norge kniv, eka 88. Båda i bältet mora 2000 i ryggsäck samt buck Stockman 303 i byxficka. Min eka 88 har skaft av Mazur Björk. Den är inköpt för ca tre år sedan på jula. vackert trä. Bra Sandvik 12c27 slål. Tunn och fin med bra form på blad och skaft. Jag har en äldre knivar av samma modell med skaft av bubinga. Den nya är genomgående slarvigt gjord. Inte crisp i vinklar på stål låsarm och blad. Hollowground i stället för flat. Skitdålig ytbehandling etc. Helheten är dock en väldigt användarvänlig och bra kniv. I detta fall blir helheten mer än detaljerna. beklagligt dock inte den gamla kvaliteten fick fortgå
 
1. Mormor hade en sån styckkniv som din översta. Önskar jag haft den kvar.

2. Den nya är genomgående slarvigt gjord. Inte crisp i vinklar på stål låsarm och blad...Skitdålig ytbehandling etc.

3. Hollowground i stället för flat.

4. Helheten är dock en väldigt användarvänlig och bra kniv. I detta fall blir helheten mer än detaljerna.
1. Det är en mycket användbar kniv. Sandvikstålet i de här gamla pjäserna är lite högre härdat än i dagens alster. Personligen föredrar jag det hårdare, gamla stålet.

2. Ja, har också märkt den här detaljen på nyare EKOR. Tråkigt.

3. Återigen ett nedköp i min bok :(.

4. Så kan det trots allt vara. Har också ett gäng knivar som jag på ett eller annat sätt retar mig på men trots det får de följa med ut eftersom det finns delar som jag gillar.

~Paul~
 
Murray Carter är ju en legendarisk slipmästare. Har vunnit ett flertal tävlingar men alltid varit kritiserad för att de facto fuska. Han kör nämligen på (allt som oftast) en substantiell råegg!

Skeden i det aktuella fallet är helt uppenbart värmebehandlad enligt konstens alla regler. Jag kan dessutom tänka mig att det inte rör sig om ett simpelt 18/8 eller 18/10 stål som ju används till reguljär besticksproduktion ;).

~Paul~
 

Liknande trådar