Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köpte en Tops silent hero för ett par veckor sen. Ligger bra i handen och har bra tyngd utan att väga för mkt, drygt 380 g. Bladet är ganska brett och tillverkat av 1095 stål. Har inte provat den i skarpt läge än men ser fram emot det. Köpte den på lamnia.com
Är sugen på en från Viper knives, tank heter modellen. Bladet är tillverkat i D2 maskinstål. Är inte helt säker på hur det stålet är, nån som har koll på det?

D2 är ett semirostfritt stål, alltså varken ett kolstål eller ett rostfritt stål.
Min erfarenhet av D2-stål är att det har bra eggbeständighet, mycket tack vare den stora motståndskraften mot abrasiv nötning.

Från wikipedia:
"
High carbon-chromium, D-type.
The D-type, of the cold-work class of tool steels, contain between 10% and 13% chromium. These steels retain their hardness up to a temperature of 425 °C (797 °F). Common applications for these tool steels include forging dies, die-casting die blocks, and drawing dies. Due to their high chromium content, certain D-type tool steels are often considered stainless or semi-stainless, however their corrosion resistance is very limited due to the precipitation of the majority of their chromium and carbon constituents as carbides.

Grade Composition Notes
D2
1.5% C, 11.0–13.0% Cr; additionally 0.45% Mn, 0.030% P, 0.030% S, 1.0% V, 0.9% Mo, 0.30% Si
D2 is very wear resistant but not as tough as lower alloyed steels. The mechanical properties of D2 are very sensitive to heat treatment. It is widely used for the production of shear blades, planer blades and industrial cutting tools; sometimes used for knife blades.
"

Bob Dozier gillar D2:
"
The steel Bob uses is D2, which is one of the most outstanding knife steels available today. It is a high carbon, high chrome tool steel which is often used for the steel cutting dies in tool and die shops. With 1.5% Carbon, 1% Molybdenum, 12% Chrome, and 1% Vanadium, this air hardening steel (at 60-61Rc.) takes a razor edge, and holds it!
"
http://www.dozierknives.com/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=54


/Lux
 

Bilagor

  • blockL6.jpg
    blockL6.jpg
    19.3 KB · Visningar: 694
Tack för tipsen Mikael och MAW!
Lite avskräckande dock att slutpriset nästan kan bli 50% högre med frakt, tull och moms...:(
/Lux

Ja, slutpriset håller mig tillbaka numera, det blir inte lika många affärer som förr.
Ett knep kan vara att titta på andra märken.
T.ex. Hess Knives ligger betydligt lägre i pris.
De använder 1095 kolstål, men med mycket bra härdning och geometri.
Det är visst GEC som gör bladen åt Hess och det gör dom bra.


Mikael
 
Men testar för stunden en annan kniv vilken för övrigt är min första med D2-stål.


EnZo%20Birk%2075%201b.jpg

EnZo Birk 75

Valde den konfigurationen delvis för att jag var nyfiken på stålet och på hur det uppträder med den sortens slipning. Text och omdöme kommer vad det lider även på den här, förstås! ;)

/ J
 
Men testar för stunden en annan kniv vilken för övrigt är min första med D2-stål.


EnZo%20Birk%2075%201b.jpg

EnZo Birk 75

Valde den konfigurationen delvis för att jag var nyfiken på stålet och på hur det uppträder med den sortens slipning. Text och omdöme kommer vad det lider även på den här, förstås! ;)

/ J

Ett bra val! :) Mina Enzo fällisar har nog bäst F&F av alla fällknivar jag äger. Angående D2 så är min rekommendation att du ser till att ha en näst intill polerad egg. Mina erfarenheter är att det har en tendens att flisa ur annars. Jag har (som vanligt...) "konvexat" eggarna på mina Enzo Birk 75. Har inte upplevt några problem efter det.
 
Fina linjer på Ganzo'n!

Jag köper färre fällknivar än fastbladare, men jag vill fråga var du handlar dina Rough Rider's?
RR verkar ju ha bra kvalitet i förhållande till pris.
Det senaste köpet av fällkniv var en GEC #83 Little Lockback och den blev kostsam, med frakt, dollarkurs och införselavgifter.
Så jag är lite nyfiken på billigare men bra alternativ,

Nu är ju GEC av mkt hög kvalite, så jag ångrar verkligen inte köpet av #83!
De lyckas ju utomordentligt bra med härdningen av 1095 kolstål och den gammeldags looken gillar jag skarpt.


Mikael

Vilken skönhet Mikael! Otroligt fin! Jag har två #83:eek:r själv och det är en riktigt fin modell. Inget jag använder dock då jag föredrar att ha en slip-joint i byxfickan till vardags.

Jag kan varmt rekommendera http://shop.tsaknives.com när det gäller GEC knivar. Otroligt bra service, rimliga priser samt snabb och billig frakt. Jag har köpt väldigt många knivar från TSA Knives och jag är otroligt nöjd. Greg som driver TSA Knives har förresten tagit fram en egen serie knivar, Trestle Pine Knives, som än så länge består av en fällkniv (tillverkad av Queen Cutlery) och en liten fastbladare (tillverkad av Hess knives).
 
Inte kolstål utan det mer för köksknivar utvecklade VG10. Översikt med inslag av recension kommer senare.
VG-10 är som du skriver mycket populärt i samband med köksknivar men togs faktiskt fram till den japanska hortikultur-rörelsen, närmare sagt beskärning av Bonsai-träd.

Takefu, som ju tillverkar VG-10 började så småningom fundera på tillverkning av ett för köksknivar dedicerat stål och resultatet blev VG-10W. Som namnet antyder så har man tillsatt en liten mängd Volfram, närmare sagt 0,4% för att öka på slitstyrkan.

Pga den förhållandevis stora skillnaden i pris så är dock VG-10 trots allt populärast av dessa två sorter i samband med köksknivar/kockknivar.

~Paul~
 
Angående D2 så är min rekommendation att du ser till att ha en näst intill polerad egg. Mina erfarenheter är att det har en tendens att flisa ur annars.
Det kan vara en grannlaga uppgift att polera en egg med vanliga hjälpmedel med tanke på hårdheten i både vanadin- liksom molybdenkarbider som ju D2 innehåller. Jag föreslår därför diamant-slippasta därtill.

D2 är ju känt för sitt stora korn. En för snäv eggvinkel brukar ofrånkomligt resultera i urflisning, precis som du skriver. Att därför gå under ca 23-25 graders eggvinkel är inte att rekommendera. I övrigt är ju D2 rejält slitstarkt, dock inte lika slagsegt som andra, lägre legerade ståltyper. Till en huggare eller större och tyngre kniv skulle jag personligen inte välja D2.

~Paul~
 

Liknande trådar