Stort knivintresse - välj din favoritkniv

GEC

Rough Riders lirar i en helt annan division (lägre :)) inte minst vad gäller bladstål. Mina RR köps från eBay (ett par tre olika butiker där) liksom de flesta av mina knivar. I nio fall av tio slipper man alla införselavgifter. Mycket beroende på att Rough Riders är billiga förstås. Men även för att det oftast förbises även när de är "rätt" märkta helt enkelt. Det gällde exempelvis min nyanlända Enzo Birk 75 som ju inte är fullt lika billig men som jag nu fått hem. Och när jag tänker efter gällde det alla mina senaste nyförvärv från MCusta, Cold Steel och ZT.


/ J

Tack för svaret, det hjälper!
Jag handlar inte på ebay och jag ska nog inte gå ner i kvalite från GEC, Queen eller Fällkniven (Moki).
Jag får begränsa inköpen och handla som nu, vilket är en eller två gånger per år.

Mikael
 
0b3d3c92aa.jpg


High-res version

Som du kanske(?) ser på bilderna så är ryggraden väldigt bekvämt avrundad, samma attention to detail finns även på hälen där långfingret vilar om du håller kniven med s.k. "pinch grip" så jag har mycket svårt att inbilla mig framtida skavsår eller dylikt :)

Orelaterad bild från google för att visa fingerplaceringen jag syftar på :>
76e92a27cf.jpg


Det enda klagomålet jag har just nu är att eggen har lite för lite "bite" för min smak, ofantligt vass out of box, men jag vill ha lite mer tänder i eggarna på mina köksknivar :) Kommer nog justera detta på min wicked edge när jag har tid och ork!

De bilderna förtydligade en hel del! Ingen risk för nämnda problem där inte. Riktigt vacker kniv som sagt.

/ J
 
Tack för svaret, det hjälper!
Jag handlar inte på ebay och jag ska nog inte gå ner i kvalite från GEC, Queen eller Fällkniven (Moki).
Jag får begränsa inköpen och handla som nu, vilket är en eller två gånger per år.

Mikael

Kvalitetsargumentet förstår jag! :) RR är enklare knivar utan tvekan. Kontrollen är för det mesta god men inte alltid och materialen är genomgående av sämre kvalité än de märken du nämner. Men jag har noterat att skillnaden mellan olika klassiska knivar ibland nästan mer varierar mellan modeller än märken. Inte alltid lätt att se någon skillnad på enklare märken som RR och Buck Creek gentemot de något "finare" Böker och Case. GEC är utan tvekan något steg upp.

Men eBay? Något principiellt? Jag köper nästan undantagslöst mina knivar därifrån. Men från butiker som jag känner till då och inte privatpersoner. De har goda garantier för övrigt. Jag har aldrig blivit "blåst" trots att jag förutom knivar även handlar annat som cykelprylar ibland.

Med det sagt handlar jag även svenskt och lokalt. Jaktbutiker, järnhandlar och näthandlar får också sin beskärda del. Senast igårkväll beställdes en "Kizer Gemini" från Knivshop.se. De var faktiskt ungefär lika dyra/billiga som Knifecenter om frakt räknades in i priset. Lägger man på tull och dyl blev förhållandet ännu bättre till förmån för hemmaplan.

Men nu får det vara färdigköpt på ett tag. Budgeten tillåter inte mer. Har på senare tid införskaffat knivar från EKA, MCusta, EnZo, Kizer, Cold Steel, Rough Rider och ZT.. Texter kommer allt efterhand!

Främst familj men även andra intressen sätter stopp. Cykling är inte billigt det heller...:)

/ J
 
Och bara för att spä på skörden av inlägg i den här tråden följer nu en presentation av en av de omtalade knivarna! :)

Den här gången är det ytterligare en del i min "oändliga" följetong "Den perfekta fickkniven" som är aktuell. Eftersom det inte går att definiera vad som är "bäst" för respektive användare och "perfekt" inte låter sig göras så är jakten ett angenämt tidsfördriv och som ni väl förstår inte helt genomseriös ;)

Här en kniv jag är riktigt nöjd med trots högt ställda förväntningar:


ZT 0450​

/ J
 
Och bara för att spä på skörden av inlägg i den här tråden följer nu en presentation av en av de omtalade knivarna! :)

Den här gången är det ytterligare en del i min "oändliga" följetong "Den perfekta fickkniven" som är aktuell. Eftersom det inte går att definiera vad som är "bäst" för respektive användare och "perfekt" inte låter sig göras så är jakten ett angenämt tidsfördriv och som ni väl förstår inte helt genomseriös ;)

Här en kniv jag är riktigt nöjd med trots högt ställda förväntningar:


ZT 0450​

/ J

Nu blev jag genast sugen på en... :D Ser ut att vara en väldigt lämplig storlek för oss utan dasslockshänder. Ser att priset ligger på ca $160 + frakt/tull/moms, vet du om det går att eventuellt hitta billigare någonstans inom EU?
 
Bladet på WM1 är egentligen perfekt men handtaget är det jag ogillar mest.
Skulle vara trevligt med nån centimeters ytterligare på bladlängden, men det funkar som det är.

Handtaget har jag inte kunskap och verktyg för att ordna, önskar det vore tjockare, lite mer rundat.

Får traska in i butik och känna på KK och se hur den känns.



Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Generellt gillar jag smalare och tunnare blad, naturmaterial och rundare handtag men trots det gillar jag WM1 och den får mycket ficktid. Ju mer jag har använt WM1 desto mer har jag kommit att acceptera (och förstå) de kompromisser designen innebär.
För den som vill fördjupa sig i WM1 rekommenderas Foxhunters mycket läsvärda tråd:
http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/871069/tp/1/

Koltkniven är en kniv jag vill uppskatta mer än jag gör. Gillar överhuvudtaget inte knivslidan och
mina händer får "hot spots" om de befinner sig i samma rum som kniven vilket är synd, för i övrigt är det en väldigt trevlig kniv. Kanske blir jag tvungen att tillverka en ny knivslida och göra något åt handtaget...

/Lux
 

Bilagor

  • P7120042.jpg
    P7120042.jpg
    38.7 KB · Visningar: 778
Hej Lux!

Håller med dig om slidan till Kolt, lättast är att bara klä plasten i läder så får man en lite snyggare slida. I nya katalogen finns en ny läderslida till Kolt i samma stil som gamla slidan till WM1.

Fredrik
 
tops

Köpte en Tops silent hero för ett par veckor sen. Ligger bra i handen och har bra tyngd utan att väga för mkt, drygt 380 g. Bladet är ganska brett och tillverkat av 1095 stål. Har inte provat den i skarpt läge än men ser fram emot det. Köpte den på lamnia.com
Är sugen på en från Viper knives, tank heter modellen. Bladet är tillverkat i D2 maskinstål. Är inte helt säker på hur det stålet är, nån som har koll på det?
 
Hej Lux!

Håller med dig om slidan till Kolt, lättast är att bara klä plasten i läder så får man en lite snyggare slida. I nya katalogen finns en ny läderslida till Kolt i samma stil som gamla slidan till WM1.

Fredrik

Jag har redan påbörjat en ny knivslida, vi får se när den blir klar, kanske kan publicera en bild i tråden.
Har du någon bild på din KK?
/Lux
 
Stora tunga knivar är oftast supstitiut för svärd som inte innehas. Praktiska knivar är små, lätta och vassa. De som skär och karvar frågar inte efter knivstål utan träämnen.

Titta på samernas knivbatteri en lätt huggare, en stickkniv som duger som fiskfilleare och en kort brukskniv. 1000-talas år av optimering.
go tur
 
Nu behöver jag rådfråga församlingen.

Jag använder idag en WM1 ganska mycket, allt från att spänta ved till att öppna frystorkat när jag är till skogs.

Är på jakt efter liknande kniv med något längre blad men får inte till tankarna.

Kolten från FK tilltalar mig, men är osäker på om den är prisvärd?
Förslag på liknande knivar och synpunkter på KK välkomnas.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Som redan nämnts tidigare har Bark River flera modeller som jag tror skulle passa. En modell jag själv är intresserad av är Ultra-Lite Bushcrafter 3V:
http://www.barkriverknives.com/index/series/bushcraft/ultra-lite-bushcrafter/
Bra fickstorlek och ett bra komplement till Seobeservers samehuggare (jag rekommenderar Knivsmed Strömeng, lätta och mycket bra huggare).
/Lux
 

Bilagor

  • ul_blk_can_red_lin_239_95.sized.jpg
    ul_blk_can_red_lin_239_95.sized.jpg
    39.5 KB · Visningar: 694

Liknande trådar