Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bladet på WM1 är egentligen perfekt men handtaget är det jag ogillar mest.
Skulle vara trevligt med nån centimeters ytterligare på bladlängden, men det funkar som det är.

Handtaget har jag inte kunskap och verktyg för att ordna, önskar det vore tjockare, lite mer rundat.

Får traska in i butik och känna på KK och se hur den känns.



Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Jo, jag förstår om man inte skaftar om själv.
KK har ett mer rundat handtag än WM1 och bladet är lite längre.
Såg i nya katalogen från FK, att KK har fått en ny läderslida som extra tillbehör.


Mikael
 
Läderslida låter som ett bra tillbehör.

Min WM1 bär jag i en egengjord Kydex slida, ofta fäst i bältet alternativt på axelremmen till ryggsäcke med en karbinhake av mindre modell.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Bladet på WM1 är egentligen perfekt men handtaget är det jag ogillar mest.
Skulle vara trevligt med nån centimeters ytterligare på bladlängden, men det funkar som det är.

Handtaget har jag inte kunskap och verktyg för att ordna, önskar det vore tjockare, lite mer rundat.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Så gillar jag också WM1:an
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    73.6 KB · Visningar: 918
Kul att du är nöjd!
Har aldrig använt Uddeholms AEB-L, däremot har jag använt knivar med Sandviks motsvarighet, 13C26. Lämna gärna ett utlåtande i tråden när du använt kniven ett tag!
Själv är jag i köptagen för en japanskfinsk kockkniv, någon av dessa:
https://www.lamnia.com/sv/p/141/kni...sknivar/roselli-japanese-style-cook-knife-6-5
https://www.lamnia.com/sv/p/139/knivar-och-fallknivar/koksknivar/roselli-small-chef
Insprerad av ditt bryne beställde jag denna:
http://www.fallkniven.com/en/shop/details/28/13/sharpeners/c12
samtidigt slank denna med:
http://www.fallkniven.com/en/shop/details/613/13/sharpeners/cc4
(jag har mycket goda erfarenheter av FK DC-brynen:)).
Blev samtidigt väldigt sugen på denna...
http://www.fallkniven.com/en/shop/details/616/11/chef\'s-knives/sk18
/Lux

Ska jag absolut göra! Gällande fällkniven brynena har jag väldigt bra att säga om deras DC sten, har använt den lite som fältsten :]
 
Taggen!

Trevligt skaft. Här är en kass bild på min. Buckeyevril.
Snygg träbit, jag är inte så förtjust i taggen vid pekfingret jag vill gärna flytta fingrarna närmare bladet och tycker då att" antihalkskyddet" är ivägen.

Jag tycker att parerstänger och liknande avarter funkar bäst på riktigt stora knivar eller svärd, och då är det just till för att parera med;-)
 
Fina linjer på Ganzo'n!

Jag köper färre fällknivar än fastbladare, men jag vill fråga var du handlar dina Rough Rider's?
RR verkar ju ha bra kvalitet i förhållande till pris.
Det senaste köpet av fällkniv var en GEC #83 Little Lockback och den blev kostsam, med frakt, dollarkurs och införselavgifter.
Så jag är lite nyfiken på billigare men bra alternativ,

Nu är ju GEC av mkt hög kvalite, så jag ångrar verkligen inte köpet av #83!
De lyckas ju utomordentligt bra med härdningen av 1095 kolstål och den gammeldags looken gillar jag skarpt.


Mikael

GEC står högt på önskelistan här med. De är fina och får ju toppbetyg överallt men priserna avskräcker mig en smula ibland.

Rough Riders lirar i en helt annan division (lägre :)) inte minst vad gäller bladstål. Mina RR köps från eBay (ett par tre olika butiker där) liksom de flesta av mina knivar. I nio fall av tio slipper man alla införselavgifter. Mycket beroende på att Rough Riders är billiga förstås. Men även för att det oftast förbises även när de är "rätt" märkta helt enkelt. Det gällde exempelvis min nyanlända Enzo Birk 75 som ju inte är fullt lika billig men som jag nu fått hem. Och när jag tänker efter gällde det alla mina senaste nyförvärv från MCusta, Cold Steel och ZT.

Kockknivar köper jag från Japanese Chef Knives och där slapp man alltid tull och dylikt tidigare men inte längre. Så mina första tio köp därifrån blev "billiga" :) men det var några år sedan. Den snabbaste leverans jag fått därifrån var fyra arbetsdagar från dörr till dörr för en "flatrateshipping" på sju dollar kan tilläggas.

Tänkte för övrigt skriva lite om mina kockknivar på bloggen också vad det lider. De är så j-a svårfotograferade bara. Har allt från "Noname-knivar" via IKEA och Frost, Sabatier, Satake till Global, Hiromoto, Shiki, och Hattori. Utöver det har jag ett par knivar som får hjälpa till i köket vid t ex grovstyckning och fileande från Martiini och MAC.

(börjar så smått fundera på hur många knivar man kan tänkas ha. Jag vet bara att det är färre än dePauls! :))

/ J
 
Var ett bra tag sen jag postade i tråden... men intresset har vaknat till liv igen, förmodligen i samband med ett nytt intresse i matlagning :D

Anyhooooo..... nyaste inköpet!

Richmond Addict 2 AEB-L Gyuto 240mm Maple
richmond-addict-2-aebl-240mm-gyuto-maple-19.png


Otroligt nöjd med bladgeometrin och fabrikseggen, F&F är väldigt, väldigt bra för en $170 kniv. Återstår att se hur AEB-L håller skärpan, men tvivlar på att jag kommer bli besviken. Plockade dessutom upp ett keramikbryne som fick min Victorinox att piggna till direkt, mycket nöjd!

PS. dePaul, attans att du måste ha rätt hela tiden(syftar på när du varnade om att jag skulle vilja ha en storebror till min santoku...) Den har nu två storebrödrar(?) :D

Mycket elegant! Det jag undrar hur den känns när fingrarna glider fram från handtaget och stöder bladet ovanifrån? Några japanska knivar jag har ser liknande ut och där är både häl och ovansidan på bladet närmast vassa vilket inte alltid är helt bekvämt. Det gäller exempelvis min Hiromoto (på vilken jag saknar bild för stunden :))

/ J
 
Mycket elegant! Det jag undrar hur den känns när fingrarna glider fram från handtaget och stöder bladet ovanifrån? Några japanska knivar jag har ser liknande ut och där är både häl och ovansidan på bladet närmast vassa vilket inte alltid är helt bekvämt. Det gäller exempelvis min Hiromoto (på vilken jag saknar bild för stunden :))

/ J

0b3d3c92aa.jpg


High-res version

Som du kanske(?) ser på bilderna så är ryggraden väldigt bekvämt avrundad, samma attention to detail finns även på hälen där långfingret vilar om du håller kniven med s.k. "pinch grip" så jag har mycket svårt att inbilla mig framtida skavsår eller dylikt :)

Orelaterad bild från google för att visa fingerplaceringen jag syftar på :>
76e92a27cf.jpg


Det enda klagomålet jag har just nu är att eggen har lite för lite "bite" för min smak, ofantligt vass out of box, men jag vill ha lite mer tänder i eggarna på mina köksknivar :) Kommer nog justera detta på min wicked edge när jag har tid och ork!
 

Liknande trådar