Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vilken skönhet Mikael! Otroligt fin! Jag har två #83:eek:r själv och det är en riktigt fin modell. Inget jag använder dock då jag föredrar att ha en slip-joint i byxfickan till vardags.

Jag kan varmt rekommendera http://shop.tsaknives.com när det gäller GEC knivar. Otroligt bra service, rimliga priser samt snabb och billig frakt. Jag har köpt väldigt många knivar från TSA Knives och jag är otroligt nöjd. Greg som driver TSA Knives har förresten tagit fram en egen serie knivar, Trestle Pine Knives, som än så länge består av en fällkniv (tillverkad av Queen Cutlery) och en liten fastbladare (tillverkad av Hess knives).

Tack för det nAnders!
83.an har varit i bruk för lättare jobb, både på jobbet och fritiden.
Svårt att inte gilla den, men i likhet med dig använder jag just nu en slip-joint.
Det är den Queen tillverkade Northwoods Indian River Jack i CPM 154 pulverstål.
Klassisk stil i modernt stål och precis som för våra förfäder, så funkar den till mycket.

Ska kika närmare på TSA, jag gillar ju GEC, Queen och Hess.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP6140.jpg
    IMGP6140.jpg
    39.2 KB · Visningar: 613
  • IMGP6137.jpg
    IMGP6137.jpg
    42.5 KB · Visningar: 609
Kvalitetsargumentet förstår jag! :) RR är enklare knivar utan tvekan. Kontrollen är för det mesta god men inte alltid och materialen är genomgående av sämre kvalité än de märken du nämner. Men jag har noterat att skillnaden mellan olika klassiska knivar ibland nästan mer varierar mellan modeller än märken. Inte alltid lätt att se någon skillnad på enklare märken som RR och Buck Creek gentemot de något "finare" Böker och Case. GEC är utan tvekan något steg upp.

Men eBay? Något principiellt? Jag köper nästan undantagslöst mina knivar därifrån. Men från butiker som jag känner till då och inte privatpersoner. De har goda garantier för övrigt. Jag har aldrig blivit "blåst" trots att jag förutom knivar även handlar annat som cykelprylar ibland.

Med det sagt handlar jag även svenskt och lokalt. Jaktbutiker, järnhandlar och näthandlar får också sin beskärda del. Senast igårkväll beställdes en "Kizer Gemini" från Knivshop.se. De var faktiskt ungefär lika dyra/billiga som Knifecenter om frakt räknades in i priset. Lägger man på tull och dyl blev förhållandet ännu bättre till förmån för hemmaplan.

Men nu får det vara färdigköpt på ett tag. Budgeten tillåter inte mer. Har på senare tid införskaffat knivar från EKA, MCusta, EnZo, Kizer, Cold Steel, Rough Rider och ZT.. Texter kommer allt efterhand!

Främst familj men även andra intressen sätter stopp. Cykling är inte billigt det heller...:)

/ J

Inget principiellt, men alla säljare skickar inte till Europa.
I ett fall fick jag personlig hjälp av Derrick Bohn på KSF, som köpte för min räkning och skickade till mig.
Jag har handlat på Tradera några gånger och det har funkat utmärkt, men jag handlar helst direkt av välsorterade nätbutiker eller fysiska butiker.


Mikael
 
Det kan vara en grannlaga uppgift att polera en egg med vanliga hjälpmedel med tanke på hårdheten i både vanadin- liksom molybdenkarbider som ju D2 innehåller. Jag föreslår därför diamant-slippasta därtill.

D2 är ju känt för sitt stora korn. En för snäv eggvinkel brukar ofrånkomligt resultera i urflisning, precis som du skriver. Att därför gå under ca 23-25 graders eggvinkel är inte att rekommendera. I övrigt är ju D2 rejält slitstarkt, dock inte lika slagsegt som andra, lägre legerade ståltyper. Till en huggare eller större och tyngre kniv skulle jag personligen inte välja D2.

~Paul~

Kul att höra ifrån dig, Paul! :)
Förresten, har du hunnit testa Koltrasten under sommaren?
/Lux
 
Fällkniven wm1 från klarhet till klarhet

Fällkniven wm1. Köpte den ifjol. Den har laminerat VG 10. Första intrycket var lite kantigt skaft och boxig slira. Jag har brukat den vid matlagning jakt och fiske. Kort kanske för älgjakt och lite fel men inte omöjlig att tälja med. Kanon till småpyssel i köket och riktigt fin vid fiske. Mina fiskar är uteslutande öring och röding men till sådana upp till nåt kilo är det den bästa kniv jag använt. Tål långa arbetspass. Förra helgen rensade jag nog kring 400 fisk och den tar hår på armen efter det. Nu efter en lite grusig älg behövs bryne. Ser fram mot lädersliran som kommer i höst då jag inte gillar zytelsliret nåt vidare

Bosse
 
Fällkniven wm1. Köpte den ifjol. Den har laminerat VG 10. Första intrycket var lite kantigt skaft och boxig slira. Jag har brukat den vid matlagning jakt och fiske. Kort kanske för älgjakt och lite fel men inte omöjlig att tälja med. Kanon till småpyssel i köket och riktigt fin vid fiske. Mina fiskar är uteslutande öring och röding men till sådana upp till nåt kilo är det den bästa kniv jag använt. Tål långa arbetspass. Förra helgen rensade jag nog kring 400 fisk och den tar hår på armen efter det. Nu efter en lite grusig älg behövs bryne. Ser fram mot lädersliran som kommer i höst då jag inte gillar zytelsliret nåt vidare

Bosse

Återintroduktionen av läderslidan till WM1 är utmärkt av FK!
Gissar att du kommer att bli nöjd med den.


Mikael
 
Kul att höra ifrån dig, Paul! :)
Förresten, har du hunnit testa Koltrasten under sommaren?
/Lux
Tack Lux!

Nej, det har inte varit så mycket friluftsaktiviteter på sista tiden, har haft problem med återkommande inflammationer i nervändarna i ryggen, axlarna och nacken. Därav min frånvaro både här och på andra fora där jag brukar vara aktiv. Problemet håller så sakteligen på att försvinna så därför passar jag på och skriver lite :).

Tack igen,

~Paul~
 
Det kan vara en grannlaga uppgift att polera en egg med vanliga hjälpmedel med tanke på hårdheten i både vanadin- liksom molybdenkarbider som ju D2 innehåller. Jag föreslår därför diamant-slippasta därtill.

D2 är ju känt för sitt stora korn. En för snäv eggvinkel brukar ofrånkomligt resultera i urflisning, precis som du skriver. Att därför gå under ca 23-25 graders eggvinkel är inte att rekommendera. I övrigt är ju D2 rejält slitstarkt, dock inte lika slagsegt som andra, lägre legerade ståltyper. Till en huggare eller större och tyngre kniv skulle jag personligen inte välja D2.

~Paul~

Sant så sant! :) Kul att du är tillbaka!

Ska jag vara ärlig så finns det nog inte något som jag personligen skulle välja D2 till. Inte så att det är ett dåligt stål, det är ju redigt slitstarkt som du skriver, utan det passar mig väl bara ungefär lika bra som S30V gör. Det vill säga inte så bra alls. :)

Enzoknivarna är dock så pass bra att jag står ut med ovan nämda ståls "egenheter".
 
Tack för det nAnders!
83.an har varit i bruk för lättare jobb, både på jobbet och fritiden.
Svårt att inte gilla den, men i likhet med dig använder jag just nu en slip-joint.
Det är den Queen tillverkade Northwoods Indian River Jack i CPM 154 pulverstål.
Klassisk stil i modernt stål och precis som för våra förfäder, så funkar den till mycket.

Ska kika närmare på TSA, jag gillar ju GEC, Queen och Hess.


Mikael

Det var en riktig pärla det där också!

Här är två bilder på en av mina Trestle Pine Knives Superior. Hantagssidor i "Yellow Birch" som har legat på sjöbotten i en hel massa år. Enkelt och mycket vackert. Stålet är 154CM. Gillar den här kniven väldigt mycket!
 

Bilagor

  • 2015-10-10 12.56.52.jpg
    2015-10-10 12.56.52.jpg
    42.2 KB · Visningar: 534
  • 2015-10-10 12.57.07.jpg
    2015-10-10 12.57.07.jpg
    39.9 KB · Visningar: 521
Till dig vanheden. Jag använder mina knivar, fast inte alla. Jag jagar älg i mitt kära sydjämtland. Vi är få jägare på bra och stor mark så kniven/knivarna kommer i bruk. Jag fiskar lite varstans i Jämtland men huvudsakligen i södra Lappland. Hemma hos oss är älgkött och röding samt småskaligt odlad potatis och småskaligt tillkomna ägg stapelföda så jag tar rätt på mycket fisk. Jag gillar att bygga i trä, slöjdar i perioder samt täljer lite sporadiskt. Förutom det kampar vi och äter utomhus ibland med tillhörande eld och mathantering. Till vardags har jag alltid liten fällkniv och den använder jag efter bästa förmåga. Kan klara mig utan men ser den trots allt efter 40 år som allroundnyttig.

Bosse
 

Liknande trådar