Dagens knivbild :
MCusta MC24R
Inte kolstål utan det mer för köksknivar utvecklade VG10. Översikt med inslag av recension kommer senare.
/ J
Intresserad av kniven, varifrån köpte du den och vad kostade den??
Dagens knivbild :
MCusta MC24R
Inte kolstål utan det mer för köksknivar utvecklade VG10. Översikt med inslag av recension kommer senare.
/ J
Vilken skönhet Mikael! Otroligt fin! Jag har två #83r själv och det är en riktigt fin modell. Inget jag använder dock då jag föredrar att ha en slip-joint i byxfickan till vardags.
Jag kan varmt rekommendera http://shop.tsaknives.com när det gäller GEC knivar. Otroligt bra service, rimliga priser samt snabb och billig frakt. Jag har köpt väldigt många knivar från TSA Knives och jag är otroligt nöjd. Greg som driver TSA Knives har förresten tagit fram en egen serie knivar, Trestle Pine Knives, som än så länge består av en fällkniv (tillverkad av Queen Cutlery) och en liten fastbladare (tillverkad av Hess knives).
Kvalitetsargumentet förstår jag! RR är enklare knivar utan tvekan. Kontrollen är för det mesta god men inte alltid och materialen är genomgående av sämre kvalité än de märken du nämner. Men jag har noterat att skillnaden mellan olika klassiska knivar ibland nästan mer varierar mellan modeller än märken. Inte alltid lätt att se någon skillnad på enklare märken som RR och Buck Creek gentemot de något "finare" Böker och Case. GEC är utan tvekan något steg upp.
Men eBay? Något principiellt? Jag köper nästan undantagslöst mina knivar därifrån. Men från butiker som jag känner till då och inte privatpersoner. De har goda garantier för övrigt. Jag har aldrig blivit "blåst" trots att jag förutom knivar även handlar annat som cykelprylar ibland.
Med det sagt handlar jag även svenskt och lokalt. Jaktbutiker, järnhandlar och näthandlar får också sin beskärda del. Senast igårkväll beställdes en "Kizer Gemini" från Knivshop.se. De var faktiskt ungefär lika dyra/billiga som Knifecenter om frakt räknades in i priset. Lägger man på tull och dyl blev förhållandet ännu bättre till förmån för hemmaplan.
Men nu får det vara färdigköpt på ett tag. Budgeten tillåter inte mer. Har på senare tid införskaffat knivar från EKA, MCusta, EnZo, Kizer, Cold Steel, Rough Rider och ZT.. Texter kommer allt efterhand!
Främst familj men även andra intressen sätter stopp. Cykling är inte billigt det heller...
/ J
Det kan vara en grannlaga uppgift att polera en egg med vanliga hjälpmedel med tanke på hårdheten i både vanadin- liksom molybdenkarbider som ju D2 innehåller. Jag föreslår därför diamant-slippasta därtill.
D2 är ju känt för sitt stora korn. En för snäv eggvinkel brukar ofrånkomligt resultera i urflisning, precis som du skriver. Att därför gå under ca 23-25 graders eggvinkel är inte att rekommendera. I övrigt är ju D2 rejält slitstarkt, dock inte lika slagsegt som andra, lägre legerade ståltyper. Till en huggare eller större och tyngre kniv skulle jag personligen inte välja D2.
~Paul~
Fällkniven wm1. Köpte den ifjol. Den har laminerat VG 10. Första intrycket var lite kantigt skaft och boxig slira. Jag har brukat den vid matlagning jakt och fiske. Kort kanske för älgjakt och lite fel men inte omöjlig att tälja med. Kanon till småpyssel i köket och riktigt fin vid fiske. Mina fiskar är uteslutande öring och röding men till sådana upp till nåt kilo är det den bästa kniv jag använt. Tål långa arbetspass. Förra helgen rensade jag nog kring 400 fisk och den tar hår på armen efter det. Nu efter en lite grusig älg behövs bryne. Ser fram mot lädersliran som kommer i höst då jag inte gillar zytelsliret nåt vidare
Bosse
Tack Lux!Kul att höra ifrån dig, Paul!
Förresten, har du hunnit testa Koltrasten under sommaren?
/Lux
Det kan vara en grannlaga uppgift att polera en egg med vanliga hjälpmedel med tanke på hårdheten i både vanadin- liksom molybdenkarbider som ju D2 innehåller. Jag föreslår därför diamant-slippasta därtill.
D2 är ju känt för sitt stora korn. En för snäv eggvinkel brukar ofrånkomligt resultera i urflisning, precis som du skriver. Att därför gå under ca 23-25 graders eggvinkel är inte att rekommendera. I övrigt är ju D2 rejält slitstarkt, dock inte lika slagsegt som andra, lägre legerade ståltyper. Till en huggare eller större och tyngre kniv skulle jag personligen inte välja D2.
~Paul~
Tack för det nAnders!
83.an har varit i bruk för lättare jobb, både på jobbet och fritiden.
Svårt att inte gilla den, men i likhet med dig använder jag just nu en slip-joint.
Det är den Queen tillverkade Northwoods Indian River Jack i CPM 154 pulverstål.
Klassisk stil i modernt stål och precis som för våra förfäder, så funkar den till mycket.
Ska kika närmare på TSA, jag gillar ju GEC, Queen och Hess.
Mikael
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |