Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om knivar från fällkniven ser jag fram mot slipjointkniven ltc. 3 g i en fällis är bra. Mina 2 U2 har oxo sgps i kärnan. Lite skeptisk till aluminiumskaft. Tänk er den kniven med rostfria liners och sidor av grön canvas micarta samt birdseye pivot. I min bästa dröm med 2 lager där lager 2 är verktyg av victorinoxtypen kombitool mejsel kapsyl och konservöppnare. Har en liten skräck kring spänning på backspring eftersom den vackra och välgjorda U1 jag hade ett tag hade jättevek backspring liksom alla andra U1 jag känt på.

Bosse

Det var en riktig pärla det där också!

Här är två bilder på en av mina Trestle Pine Knives Superior. Hantagssidor i "Yellow Birch" som har legat på sjöbotten i en hel massa år. Enkelt och mycket vackert. Stålet är 154CM. Gillar den här kniven väldigt mycket!

Ja det är en fin design!
Var inne på TSA och visst finns det mkt fint där.
Kommer nog ändå att hålla inköpen på sparlåga och använda det jag redan har köpt.

Mikael

Jag följer tråden med stort intresse, men jag undrar, använder ni era knivar?

Ja varje dag!
Som hantverkare, fritidsfiskare och hemmafixare.

På jobbet har jag numera ett gäng Moraknivar i en verktygslåda.
I bältet på arbetsbyxorna sitter en Leatherman i fodral och i fickan en fällkniv.

Vid uteliv blir det någon av mina finare knivar från Fällkniven eller Bark River + Leatherman.
På resande fot, Leatherman eller Victorinox Camper i packningen.

I köket se bild

Mikael

Bilagor

• IMGP5668.JPG
    IMGP5668.JPG
    129.2 KB · Visningar: 722
Tack Lux!

Nej, det har inte varit så mycket friluftsaktiviteter på sista tiden, har haft problem med återkommande inflammationer i nervändarna i ryggen, axlarna och nacken. Därav min frånvaro både här och på andra fora där jag brukar vara aktiv. Problemet håller så sakteligen på att försvinna så därför passar jag på och skriver lite :).

Tack igen,

~Paul~

Inflammationer är besvärliga när de får fäste!
Hoppas att det fortsätter att bli bättre!

Mikael

1. Sant så sant! :) Kul att du är tillbaka!

2. Ska jag vara ärlig så finns det nog inte något som jag personligen skulle välja D2 till. Inte så att det är ett dåligt stål, det är ju redigt slitstarkt som du skriver, utan det passar mig väl bara ungefär lika bra som S30V gör. Det vill säga inte så bra alls. :)

3. Enzoknivarna är dock så pass bra att jag står ut med ovan nämda ståls "egenheter".

1. Tackar än en gång!

2. Nej, vanligt D2 har för få applikationer. Det skulle eventuellt passa till arbeten där en kombination av slitstyrka och aggressiv egg är önskvärd, som t ex i samband med mattskärning eller speciella plaster.

CPM D2 är däremot en helt annan femma. Tack vare det mindre och bättre distribuerade kornet så passar det här stålet till en mängd varierande arbetsuppgifter. Det är dessutom slagsegare än ordinärt D2. En jaktkniv borde därför kunna vara en bra utgångspunkt. Eller varför inte en kökskniv ;).

3. Förstår. Vi två har ungefär samma strategi på den här punkten.

~Paul~

Både ja och nej eftersom jag är både användare och samlare av knivar. Det kan därför bli lite svårt att ge de drygt 700 knivarna en sportslig chans att visa upp sina sidor ;).

En lustig historia. På ett annat forum fick jag indirekt kritik av en medlem att jag förmodligen inte använder mina knivar utan bara har en teoretisk syn på dem eftersom alla bilder jag visar upp här på utsidan visar intakta knivar i bästa kondition och utan en skråma.

Vad denne inte vet är att jag oftast skaffar dubbletter på knivar som jag gillar (ibland också trippletter). Dvs, köper en för vitrinskåpet och en annan för att använda. Självklart fotar man då kniven som är i mint condition ;). Att slita på varenda kniv i samma serie skulle därför vara ett ganska idiotisk tilltag.

Dessutom har man skaffat sig så pass med kunskap att man inte behöver testa varenda kniv för att veta hur den beter sig ute i fält. Lite som att undvika att slicka på en rödglödgad häll för att få reda på ifall man bränner sig på tungan eller ej ...
evilgrin39.gif

~Paul~

Inflammationer är besvärliga när de får fäste!
Hoppas att det fortsätter att bli bättre!

Mikael
Ja, det är ett elände. Det är trots allt på väg att bli bättre men helt bra kanske det aldrig blir. Sviterna brukar vara exempelvis bortfall av känsla i fingrarna och domningar i nacken. Man är tyvärr inte 20 år längre ;).

~Paul~

PS Tack!

Tack Lux!

Nej, det har inte varit så mycket friluftsaktiviteter på sista tiden, har haft problem med återkommande inflammationer i nervändarna i ryggen, axlarna och nacken. Därav min frånvaro både här och på andra fora där jag brukar vara aktiv. Problemet håller så sakteligen på att försvinna så därför passar jag på och skriver lite :).

Tack igen,

~Paul~

Det var tråkigt att höra men glädjande att du är på bättringsvägen.
I vilket fall som helst, kul att du är tillbaka! :)
/Lux

Lite svårt att veta vad du exakt är ute efter.
I alla fall.
Liksom Paul är jag både brukare och samlare, många knivar används därför inte. Jag har dessutom även dubletter (och tripletter) av vissa knivar. De knivar jag använt mest (sett till tid) är MoS och Victorinox.
/Lux

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg