1. Vilken kniv använder du till vardags?
Varierar mellan Vic Explorer, Vic Pickninker samt några gamla små pennknivar från bl.a. EKA
Dessutom en billig no-name-multitång som har sin plats i vardagsryggsäcken. I ett fack på nyckelknippan finns en nagelfil i stål som jag kapat ner till lämplig storlek (en funktion jag annars skulle vilja ha haft i fällisen). I snickarboden blir det moras kortbladiga för snide samt vanlig mora. Blir en del snidande för att rensa tankarna.
Funderat över att att skaffa en lite ordentligare kniv att ha som EDC (ex en Kershow Leek) men har eg inget behov av det. Det jag behöver kniven till (skala någon frukt, öppna brev, kapa någon nagelflik, vässa någon penna) gör pennknivarna lika bra.
2. Vilken kniv använder du där ute?
Eka 82 samt en rapala till synes identisk med Normark Soft Handle Jakt 4" utom att den är märkt rapala, Någon som vet något om den, stålsort när den gjordes? hittar inget om den på nätet och köpte den på en sportbutiks utförsäljning. Ibland bara en vanlig mora.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Utomlands är för mig för det mesta Danmark och där är knivlagen sådan att fällknivar med kortare blad än 7cm som inte är låsbara i utfällt läge och inte går att öppna med en hand är lagliga som EDC. Därför blir det explorern eller någon pennkniv som får följa med.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Mest använd blir en kockkniv från Anders Petter. Finns nån från kobe, fiskars, porche och OBH med.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vore roligt att tillverka sin egen kniv.
Annars vore en handgjord i damaskstål och rikt smyckad men ändå bra funktion för uteliv. Risken är att den bara skulle bli en hyllvärmare är överhängande så det får nog stanna vid dröm.
Såg någon tidigare här i tråden som gjort egen med m2k-blad. Såg väldans trevlig ut och blev sugen på att testa. Är
http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/product.aspx?productid=3614&deptid=173 mora-stål? Gillar bladet på m2k men skaft och slida är bara för anskrämliga.