Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som jag förstått det finns det nått ämne i ek som reagerar med kolstål, därför brukar det rekommenderas nån liner om man ändå vill använda det. Skall vara samma anledning till att möbelbeslag till ekmöbler inte brukar vara av stål/järn.
Har hittills bara skaftat en rostfri kniv med ek och den håller bra utan att flisa sig eller reagera med stålet.

Som jag förstått det finns det nått ämne i ek som reagerar med kolstål, därför brukar det rekommenderas nån liner om man ändå vill använda det. Skall vara samma anledning till att möbelbeslag till ekmöbler inte brukar vara av stål/järn.
Har hittills bara skaftat en rostfri kniv med ek och den håller bra utan att flisa sig eller reagera med stålet.
Hm, har för mig att det här ämnet endast reagerar i samband med att man behandlar ek men någon typ av kemikalier, t ex i möbler? Jag kan ha fel där.

~Paul~

Det slog mig att jag hade en stålulls(Svinto)/ättikslösning på jäsning i bodan, för testa att svartfärga läder med.
Testade den nu medelst fingerpåläggning på två läderbitar, en liten akaciabit och änden på en eklist, se bild...

3295613248_374771bf86.jpg

Det är bara svinto och hushållsättika som fått stå nån dag och gotta ihop sig.

Det slog mig att jag hade en stålulls(Svinto)/ättikslösning på jäsning i bodan, för testa att svartfärga läder med.
Testade den nu medelst fingerpåläggning på två läderbitar, en liten akaciabit och änden på en eklist, se bild...

3295613248_374771bf86.jpg

Det är bara svinto och hushållsättika som fått stå nån dag och gotta ihop sig.
Haha. Man blir aldrig fullärd.

~Paul~

Det är säkert av den anledningen som man inte finner ek i så värst många handtagen, trots att ek är ett rejält hårt träslag. Vad jag förstår så flisar den ganska lätt.

~Paul~

Vanlig ek har jag nog inte sett så ofta, men jag har sett en del med svartek. Det är fint, men svårt att komma över lagliga bitar. En av världens största svartekbitar står i stockholm, ytterligare några i Oslo. Men jag tror inte att det är poppulärt att gå dit med sågen och norpa några bitar.

Köpte förövrigt en Swede 92 Clas i sjön för någon vecka sedan. 88an kändes väldigt klen.

Många av oss har säkert kommit i kontakt med alla dessa billiga kinesiska kopior av västerländska kvalitétsknivar. Just för närvarande så finns det en sådan på Tradera. Säljaren vars alias är "Fiskeflugor" och som jag varit i kontakt med tidigare i samma ärende ropar ut en förfalskad Spyderco Gunting: http://www.tradera.com/Spyderco-Fallkniv--auktion_85506218

Jämför med en äkta Gunting: http://images.google.se/imgres?imgu...0&ndsp=20&hl=sv&rlz=1T4GGLG_enSE309SE309&sa=N

Kopian har en helt vanlig rak slipfas, ingen swedge (nedslipning av ryggen fram till spetsen), felaktigt clip och svart pivotskruv.

Jag har nu tagit reda på från vilken källa som de flesta av dessa fakes kommer ifrån. Se därför upp med den här firman: http://www.yjkk.com/

Jämför deras skitknivar med originalet innan du slår till och köper en dyr plåtbit!

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg