Men borde de inte gå efter IP-numret?
~Paul~
MAC-adressen är unik för nätverkskortet. Ett nytt nätverkskort=Ny MAC-adress. Det går även att simulera fram en annan. Men det är inte min starka sida, finns fler som kan det bättre.
IP-adress?
Surfar du från jobbets bredband har de förmodligen en fast IP-adress. Framförallt om de driftar hemsida och mail på egna servrar.
Sitter du hemma med ADSL eller bredband med modem brukar man få ny IP ifall man stänger av modemet en viss tid. Ofta ett dygn.
Sitter du med snigelmodem får du oftast en ny IP på varje upprigning, ibland är den låst i 5-10 minuter efter nerkoppling.
Varför?
Tänk dig ett kontor. De har kanske 158 telefoner. Ett nummer som går genom växeln samt att de har ett direktnummer till varje telefon. Men de har bara 24 linjer genom växeln, så det är bara 24 personer som kan prata samtidigt, annars tutar det upptaget även till/från de anknytningar som är lediga. Händer det för ofta får chefen titta på kostnaden att utöka antalet linjer.
Modempolerna fungerar likadant, och billiga leverantörer har ofta fler kunder per anslutning/IP-adress än de dyrare. Men de räknar med att alla inte surfar samtidigt.
Har du bredband har de fler IP-adresser, men stänger du av modemet nollas din adress efter en viss karenstid, ofta ett dygn. När du slår på det slumpas en ny adress till dig. Vissa minns den gamla, och ger samma om den fortfarande är ledig. Ofta kan du ringa din leverantör och be om ny adress.
När jag satt med snigelmodem hade jag ofta problem med att jag inte kunde posta eftersom min adress var bannad. Jag kollade vilken adress jag hade. Kopplade ner någon minut, kopplade upp och kollade adressen. Var det samma kopplade jag ner igen, var det en ny gjorde jag ett nytt försök att posta. Ibland kunde jag få prova ett tiotal adresser innan jag accepterades. Det var inte jag, utan den som haft samma nummer tidigare som blivit bannad. Därför gillar jag inte IP-banning. Även om de flesta idag sitter med samma IP i några månader mellan bytena, så problemen är mindre idag.