Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för länken, har lusläst det mesta jag hittat om härdning på bla bb men den där tråden har jag missat. Verkar vara mycket eget tycke som styr vad som är bäst:)

... så är oljekylning att föredra. Gärna med en viss inblandning av salt. Ungefär ½ dl till 5 l olja.
? Saltet bör väl tillsättas vatten så man får det som kallas 'brine'? Har inte läst 'nånstans' att man skall tillsätta salt i oljan?

Tack för länken, har lusläst det mesta jag hittat om härdning på bla bb men den där tråden har jag missat. Verkar vara mycket eget tycke som styr vad som är bäst:)

? Saltet bör väl tillsättas vatten så man får det som kallas 'brine'? Har inte läst 'nånstans' att man skall tillsätta salt i oljan?
Ja, det är mycket tyckande. Som vanligt. Jag tror att man måste testa sig fram själv, tyvärr. När det gäller saltet i oljan så är jag medvetet om att det är ovanligt. Har dock läst det på en annan sajt som jag naturligtvis inte hittar just nu.

Att man med fördel kan använda olja i stället för vatten är dock snarare en regel än ett undantag.

~Paul~

Oj, den här frågan missade jag. Sorry.

Svaret är något komplicerat. Saken är den att Normark har ett särskilt samarbete med Fiskars. Fiskars samarbetar också med Rapala. Dessa blad tillverkas i Kina och importeras av Fiskars som vidarebefordrar dem till respektive samarbetspartner eller bygger egna knivar. Stålet är licenstillverkat AISI 420J2. HRC är låga 54.

~Paul~

Tackar och bockar. Misstänkte att det inte var något material att hetsa upp sig för då det behövt slipats ganska ofta. Gillar handtaget dock.

Måste bara flika in i denna tråd att min Opinel (klassiska skaftet, rostfri No8 olivträ) skaffat sig några extra favvopoäng.
Jag skulle laga middag i en hyrstuga och började attackera en lök med de bågfilar till kökskknivar som fanns där... Lättnaden när jag insåg att jag hade vassare doningar med mig var enorm.

Nästa kniv blir nog en ny Oppis i lite större storlek just för sådana tillfällen.

Måste bara flika in i denna tråd att min Opinel (klassiska skaftet, rostfri No8 olivträ) skaffat sig några extra favvopoäng.
Jag skulle laga middag i en hyrstuga och började attackera en lök med de bågfilar till kökskknivar som fanns där... Lättnaden när jag insåg att jag hade vassare doningar med mig var enorm.

Nästa kniv blir nog en ny Oppis i lite större storlek just för sådana tillfällen.
Jag har en nr 9 för sådana tillfällen. Faktum är att jag skulle vilja ha en ännu större, kanske nr 10.

~Paul~

OK. Heads up! Storyn gällande EKA-knivarnas non-existens i Sverige har tydligen varit starkt överdriven. Jag har på ett annat forum fått denna information av en kille som säljer EKA-s produkter:

"Vill bara göra ett förtydligande när det gäller EKA knivar i Eskilstuna. Utav 40 modeller som EKA har i sitt sortiment är det bara 3 st som tillverkas utomlands. Nu sitter jag vid fel dator för att ge er de exakta modellerna men det är två jaktknivar och ett set med styckknivar som INTE tillverkas i Eskilstuna.

Christer Lingström serien tillverkas; och kommer att fortsätta tillverkas, i Eskilstuna. Precis som resten av knivmodellerna som det ser ut. Artikeln i Eskilstunakuriren är tyvärr felaktig och antagligen ett hastverk av en reporter som trodde sig ha årets "scoop". Att EKA precis som många andra företag gör åtgärder för att möta lågkonjuktur är inget konstigt, i EKA's fall blev det med personalnedskärningar, men att tillverkningen skulle flyttas utomlands är alltså helt felaktigt. Sedan kanske det som reporter är lätt att måla hin håle på väggen innan man har alla fakta..."

Som det ser ut så fortsätter således tillverkningen i Eskilstuna. Jag ångrar mig trots allt inte att jag köpt på mig lite extra EKOR ;).

~Paul~

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

Ja, vad tusan. Man får väl svara på de här frågorna då. Bättre sent än aldrig hoppas jag.

1. I garaget har jag en Mora med rött plastskaft och blad i kolstål. Den har hängt med rätt länge.
På jobbet använder jag en målarkniv. Inte för att jag är målare, men arbetsledningen har av säkerhetsskäl beslutat att förbjuda spetsiga knivar. Om det är för användarnas eller chefernas säkerhet vet jag ej.

2. Där ute använder jag olika knivar beroende på aktivitet.
Vid fiske har jag oftast en Rapala Softgrip med 12.5cm blad. Även Mora Clipper och 2000.
Rostfria allihop. Annars använder jag gärna en Roselli jaktkniv i kolstål. Rejält skaft i masur och ett blad som går att få mycket vasst.

3. Utomlands har jag bara använt bordsknivar.

4. I köket finns ett antal knivar av märket Bachmayr. Vet inte mycket om dessa. Dom duger.

5. Nu blir det svårare. Min drömkniv har jag aldrig hållit i min hand. Tro ändå att en Bark River Aurora skulle vara nära. Tror också att en Fällkniven PHK skulle duga. Eller kanske skulle man nöja sig med en Sissipuukko m 07? Utseendet till trots? Det får ge sig. Har jag sökt min drömkniv i 30 år, kan jag söka att tag till.

1. Ja, vad tusan. Man får väl svara på de här frågorna då. Bättre sent än aldrig hoppas jag.

2. I köket finns ett antal knivar av märket Bachmayr. Vet inte mycket om dessa. Dom duger.

3. Har jag sökt min drömkniv i 30 år, kan jag söka att tag till.
1. Det tackar vi för :).

2. Bachmayr är ett Solingenmärke. Det vanliga 1.4116 stålet figurerar här också, liksom det där typiska tyska utseendet. Tyvärr är märket nästan lika ofta kopierat som Globalerna. Många av de så kallade presentations-utgåvorna som kommer i små attachéväskor är fakes från fjärran östern.

De äkta Bachmayr är ganska OK, även om de inte tilltalar mig personligen.

3. Jag lovar att det här sökandet aldrig kommer ta slut ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg