1. De två största förbehållen jag har mot Blur-modellen är att bladet är 3,5 mm tjockt med utpräglad skålslipning upp till 3/4 av dess bredd. Detta eliminerar förstås förmågan att skära på ett effektivt sätt när det gäller material som överstiger slipfasens bredd.
2. Hm. Där ser man. Personligen använder jag inte sällan mina EDC till matprepp, dvs skära ut en skiva Barkis, lite salami, gurka, tomat, och så vidare. Dessa uppgifter uppfyller faktiskt en väsentlig del av mina behov. Dessutom använder jag mina EDC till svampansning och att
"trasha" en och annan kartong.
3 Med andra ord. Mitt behov av en kniv som faktiskt skär igenom material i stället för att bända upp det samma är förmodligen större än ditt
.
4 Däremot är enhandsmanövrering av tämligen ringa betydelse när det gäller mina EDC-knivar. Visst, kan vara kul att leka med den typen av knivar men det är faktiskt inget jag saknat hittills i praktiskt arbete. Av denna anledning så gillar jag bl a EKA-knivar
.
~Paul~
1. Det där får jag verkligen opponera mig emot. Jag tycker att det blir aningen för mycket teoretiserande och möjligen svepande generaliseringar över det uttalandet. Att skålslipade blad i prinicip inte kan skära är helt enkelt inte sant. Men jag föredrar själv helt flatslipade blad, nota bene. Men även det bitvis på teoretiska grunder. Som vi båda vet är det många detaljer som spelar in i hur en egg uppträder, såsom geometri, material, härdning och förstås slipning. Inte minst är det viktigt hur respektive tillverkare lyckas med att optimera dessa egenskaper i samklang. Enkelt uttryckt alla skålslipade blad är inte "sämre" än alla flatslipade diton även om några är det.
Men det sagt kan t ex nämnda "Blur" jämföras med t ex EKA Swede 60, mest för att märket nämndes och den råkar befinna sig inom räckhåll samt är nästan identisk i storlek. Blur har i praktiken ett 3 mm blad för det första eftersom den endast runt pivotskruven har full tjocklek. Sen smalnar bladet av. Ekan har någon millimeter tunnare. Men i gengäld så har den endast en originalslipfas på 1,2cm att jämföra med skålslipningen hos Blur som är 1,7cm samt med hög radie. Sammantaget gör det att Blur är väsentligt tunnare bakom eggen och biter bättre i t ex kartong och vid andra genomgående skär och är väsentligt mycket bättre på mathantering eftersom du nämnde det. Så just EKA som märke kanske skall undvikas som exempel utandå snarare någon enskild modell. Just den gamla kniven är dessutom försedd med en rejäl ricasso och har därför även kortare egg än Blur, sämre buk och är klumpigare i fickan eftersom den är tjockare samt saknar clip. Jag änvänder ändå min Swede men mest som "skräpkniv".
2. Det är korrekt och där skiljer vi oss åt markant. Jag använder sällan mina EDC till matprepp. Till det har jag köksnivar alltsomoftast. Mitt uteliv är fördelat så att en del av det sker på cykel (inga knivar alls
), och annat som utflykter med bil för att cykla eller rena biltripper. Kniv+skärbräda följer då med om det skall tältas utifrån bil eller för den delen båt vilket är mitt andra alternativ eftersom jag tidigare ägde en Blekinge-eka.
Under vandringar (tyvärr en tid sedan) blir det gaskök och mycket lite ren matlagning. Något mer på cykelsemestrar (även det ett tag sedan) men då väljs med fördel en kniv som är mer allround på det området.
3. Det tar jag faktiskt en smula som en förolämpning om jag skall vara ärlig! (även om smileyn noterades) Jag skär enbart med mina knivar med det undantaget att jag är nagelbitare och därmed använder små knivar istället för dessa
. Kan väl för övrigt notera att jag under yngre år även jag jobbade matrelaterat i ett yrke där man faktisk använder kniv mer än de flesta kockar.
Det som skärs mest är förpackningsmaterial - papp, kartong, plast, byggplast samt snöre/rep/tamp och nylonband, buntband, tape o dyl. Därefter kommer nog tyg, trä/täljande och sist matdetaljer. Det jag oftast gör i köket med en EDC är att skära upp förpackningar. Även jag en del svamp understundom men då duger det mesta. Gärna litet och inte alltför vasst faktiskt.
4. Visst är det kul och det gäller många av mina knivar. Faktiskt en av orsakerna till att jag har fler än säg 4-5 st. Resten är nog bara för att det är kul och det är också orsaken till att jag hitta hit till den här tråden!! Men vad gäller enhandsöppning är det även av praktiska skäl. Ofta håller jag i något och då är det smidigt att inte behöva släppa det. Sen har det med hastighet att göra. Jag tar nästan alltid fram kniven, skär det snitt som skall göras och stoppar sedan undan den igen. Som sagt: inte matprep i en halvimma eller så.
Just EKA kan man ha delade meningar om. Några av deras modeller vill jag gärna ha (t ex 88an i masur) och några har jag men generellt finner jag det mesta de gör tråkiga. Smaken är som baken
.
/ John