Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Hm, skulle påstå att "Blur" är allt annat än värdelös. Tror bestämt att vi tycker olika där.

2. Och vad beträffar tumpinnar är det mer bekvämt för mig att kunna öppna och stänga en kniv med en hand än den mer hypotetiska risken att de kan vara i vägen vid genomgående skär.

3. Enda gången det sker är om du begraver hela bladet samtidigt som du skär nära handtaget. Inget jag gör ofta. Sen är det skillnad om de är felplacerade, dvs för långt ut på bladet. Då är de ofta i vägen. Som t ex på just Injection för övrigt :)
1. Hehe, verkligen.

De två största förbehållen jag har mot Blur-modellen är att bladet är 3,5 mm tjockt med utpräglad skålslipning upp till 3/4 av dess bredd. Detta eliminerar förstås förmågan att skära på ett effektivt sätt när det gäller material som överstiger slipfasens bredd.

2. Hm. Där ser man. Personligen använder jag inte sällan mina EDC till matprepp, dvs skära ut en skiva Barkis, lite salami, gurka, tomat, och så vidare. Dessa uppgifter uppfyller faktiskt en väsentlig del av mina behov. Dessutom använder jag mina EDC till svampansning och att "trasha" en och annan kartong.

Med andra ord. Mitt behov av en kniv som faktiskt skär igenom material i stället för att bända upp det samma är förmodligen större än ditt ;).

Däremot är enhandsmanövrering av tämligen ringa betydelse när det gäller mina EDC-knivar. Visst, kan vara kul att leka med den typen av knivar men det är faktiskt inget jag saknat hittills i praktiskt arbete. Av denna anledning så gillar jag bl a EKA-knivar ;).

3. Se punkt nr 2. Håller med om att den sitter för långt fram på Injection. Därför skrev jag som jag gjorde :). Med andra ord så hade jag försökt att antingen skruva av eller "Dremla" bort knoppen.

~Paul~
 
1. De två största förbehållen jag har mot Blur-modellen är att bladet är 3,5 mm tjockt med utpräglad skålslipning upp till 3/4 av dess bredd. Detta eliminerar förstås förmågan att skära på ett effektivt sätt när det gäller material som överstiger slipfasens bredd.

2. Hm. Där ser man. Personligen använder jag inte sällan mina EDC till matprepp, dvs skära ut en skiva Barkis, lite salami, gurka, tomat, och så vidare. Dessa uppgifter uppfyller faktiskt en väsentlig del av mina behov. Dessutom använder jag mina EDC till svampansning och att "trasha" en och annan kartong.

3 Med andra ord. Mitt behov av en kniv som faktiskt skär igenom material i stället för att bända upp det samma är förmodligen större än ditt ;).

4 Däremot är enhandsmanövrering av tämligen ringa betydelse när det gäller mina EDC-knivar. Visst, kan vara kul att leka med den typen av knivar men det är faktiskt inget jag saknat hittills i praktiskt arbete. Av denna anledning så gillar jag bl a EKA-knivar ;).


~Paul~

1. Det där får jag verkligen opponera mig emot. Jag tycker att det blir aningen för mycket teoretiserande och möjligen svepande generaliseringar över det uttalandet. Att skålslipade blad i prinicip inte kan skära är helt enkelt inte sant. Men jag föredrar själv helt flatslipade blad, nota bene. Men även det bitvis på teoretiska grunder. Som vi båda vet är det många detaljer som spelar in i hur en egg uppträder, såsom geometri, material, härdning och förstås slipning. Inte minst är det viktigt hur respektive tillverkare lyckas med att optimera dessa egenskaper i samklang. Enkelt uttryckt alla skålslipade blad är inte "sämre" än alla flatslipade diton även om några är det.

Men det sagt kan t ex nämnda "Blur" jämföras med t ex EKA Swede 60, mest för att märket nämndes och den råkar befinna sig inom räckhåll samt är nästan identisk i storlek. Blur har i praktiken ett 3 mm blad för det första eftersom den endast runt pivotskruven har full tjocklek. Sen smalnar bladet av. Ekan har någon millimeter tunnare. Men i gengäld så har den endast en originalslipfas på 1,2cm att jämföra med skålslipningen hos Blur som är 1,7cm samt med hög radie. Sammantaget gör det att Blur är väsentligt tunnare bakom eggen och biter bättre i t ex kartong och vid andra genomgående skär och är väsentligt mycket bättre på mathantering eftersom du nämnde det. Så just EKA som märke kanske skall undvikas som exempel utandå snarare någon enskild modell. Just den gamla kniven är dessutom försedd med en rejäl ricasso och har därför även kortare egg än Blur, sämre buk och är klumpigare i fickan eftersom den är tjockare samt saknar clip. Jag änvänder ändå min Swede men mest som "skräpkniv".

2. Det är korrekt och där skiljer vi oss åt markant. Jag använder sällan mina EDC till matprepp. Till det har jag köksnivar alltsomoftast. Mitt uteliv är fördelat så att en del av det sker på cykel (inga knivar alls :)), och annat som utflykter med bil för att cykla eller rena biltripper. Kniv+skärbräda följer då med om det skall tältas utifrån bil eller för den delen båt vilket är mitt andra alternativ eftersom jag tidigare ägde en Blekinge-eka.

Under vandringar (tyvärr en tid sedan) blir det gaskök och mycket lite ren matlagning. Något mer på cykelsemestrar (även det ett tag sedan) men då väljs med fördel en kniv som är mer allround på det området.

3. Det tar jag faktiskt en smula som en förolämpning om jag skall vara ärlig! (även om smileyn noterades) Jag skär enbart med mina knivar med det undantaget att jag är nagelbitare och därmed använder små knivar istället för dessa :). Kan väl för övrigt notera att jag under yngre år även jag jobbade matrelaterat i ett yrke där man faktisk använder kniv mer än de flesta kockar.

Det som skärs mest är förpackningsmaterial - papp, kartong, plast, byggplast samt snöre/rep/tamp och nylonband, buntband, tape o dyl. Därefter kommer nog tyg, trä/täljande och sist matdetaljer. Det jag oftast gör i köket med en EDC är att skära upp förpackningar. Även jag en del svamp understundom men då duger det mesta. Gärna litet och inte alltför vasst faktiskt.

4. Visst är det kul och det gäller många av mina knivar. Faktiskt en av orsakerna till att jag har fler än säg 4-5 st. Resten är nog bara för att det är kul och det är också orsaken till att jag hitta hit till den här tråden!! Men vad gäller enhandsöppning är det även av praktiska skäl. Ofta håller jag i något och då är det smidigt att inte behöva släppa det. Sen har det med hastighet att göra. Jag tar nästan alltid fram kniven, skär det snitt som skall göras och stoppar sedan undan den igen. Som sagt: inte matprep i en halvimma eller så.

Just EKA kan man ha delade meningar om. Några av deras modeller vill jag gärna ha (t ex 88an i masur) och några har jag men generellt finner jag det mesta de gör tråkiga. Smaken är som baken :).

/ John
 
1. Jag tycker att det blir aningen för mycket teoretiserande och möjligen svepande generaliseringar över det uttalandet.

2. Att skålslipade blad i prinicip inte kan skära är helt enkelt inte sant.

3. Som vi båda vet är det många detaljer som spelar in i hur en egg uppträder, såsom geometri, material, härdning och förstås slipning. Inte minst är det viktigt hur respektive tillverkare lyckas med att optimera dessa egenskaper i samklang.

4. Enkelt uttryckt alla skålslipade blad är inte "sämre" än alla flatslipade diton även om några är det.

5. Men det sagt kan t ex nämnda "Blur" jämföras med t ex EKA Swede 60, mest för att märket nämndes och den råkar befinna sig inom räckhåll samt är nästan identisk i storlek.

6. Det är korrekt och där skiljer vi oss åt markant. … Kniv+skärbräda följer då med om det skall tältas utifrån bil eller för den delen båt vilket är mitt andra alternativ eftersom jag tidigare ägde en Blekinge-eka.

7. Det tar jag faktiskt en smula som en förolämpning om jag skall vara ärlig! (även om smileyn noterades) Jag skär enbart med mina knivar med det undantaget att jag är nagelbitare och därmed använder små knivar istället för dessa :). Kan väl för övrigt notera att jag under yngre år även jag jobbade matrelaterat i ett yrke där man faktisk använder kniv mer än de flesta kockar.

8. Det som skärs mest är förpackningsmaterial - papp, kartong, plast, byggplast samt snöre/rep/tamp och nylonband, buntband, tape o dyl. Därefter kommer nog tyg, trä/täljande och sist matdetaljer.

9. Det jag oftast gör i köket med en EDC är att skära upp förpackningar.

10. Även jag en del svamp understundom men då duger det mesta. Gärna litet och inte alltför vasst faktiskt.

11. Ofta håller jag i något och då är det smidigt att inte behöva släppa det.

12. Sen har det med hastighet att göra. Jag tar nästan alltid fram kniven, skär det snitt som skall göras och stoppar sedan undan den igen. Som sagt: inte matprep i en halvimma eller så.

13. Just EKA kan man ha delade meningar om. Några av deras modeller vill jag gärna ha (t ex 88an i masur) och några har jag men generellt finner jag det mesta de gör tråkiga. Smaken är som baken :).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Geometri och fysik går dock inte att varken generalisera eller teoretisera bort ;).

2. Det har jag heller inte påstått.

3. Absolut. Och geometrin, samt slipfasen är två exempel på dessa egenskaper.

4. Återigen. Det har jag inte påstått. Dock anser jag att flatslipade blad är mer mångsidiga och praktiska. Det gäller således att anpassa kniven till användningsområdet. Detta har vi ju konstaterat otaliga gånger tidigare i den här tråden.

5. Fast det var inte EKA 60 jag hade i tankarna, utan snarare T8, H8 och de andra med flatslipade blad. Vad jag bl a ville ha sagt var att EKA har avsevärt fler flatslipade modeller än Kershaw.

6. Vi är som sagt olika i vår användning. Jag brukar inte ta med kockkniv och skärbräda ut i busken.

7. Min kommentar var snarare ett uttryck för dålig humor än ett personligt påhopp. Ber om ursäkt i så fall. Kockar till skillnad från andra skrån har förstås olika krav på sina knivar. Av denna anledning ser man inte så många skålslipade kockknivar ;).

8. Till dessa arbetsuppgifter spelar det i princip ingen roll vilken bladtyp man använder. Dvs ur geometrisk synpunkt. Ergonomin, balansen och stålvalet är dock en viktig aspekt.

9. Som sagt. Dessa arbetsuppgifter klarar vilken kniv som helst. T o m en skalkniv ;).

10. Till svamp vill jag absolut ha en liten skalkniv med ett tunt och flatslipat blad. Ett skålslipat blad ger inte samma typ av kontroll (läs raka skär). Spetsen är också viktig i sammanhanget.

11. OK. Detta har kanske hänt mig två gånger de senaste 15 åren. För mig är detta således ett icke-problem.

12. Det totalt motsatta gäller min person. Så bråttom brukar jag nämligen inte ha.

13. Det är några märken som kan uppfattas som tråkiga. T ex Mora och EKA. Man kommer dock inte ifrån att de är bra på att ta fram de mest praktiska och prisvärda knivar. Det faktum att de ter sig tråkiga är ett plus i min bok :).

~Paul~
 
I grund och botten har vi nog inte diametralt motsatta åsikter men använder nog knivar på lite olika vis kan konstateras. :) Eller snarare lägger olika stor vikt vid olika egenskaper hos redskapen ifråga. Men det ligger liksom i sakens natur och är mest intressant och tankeväckande. Det är ju själva poängen med ett forum - att utbyta erfarenheter och kunskaper!!

Jag kan nog sammanfatta det hela med att jag verkligen inte är ute efter "det mest ultimata" i varje knivköp. Då är jag redan diskvalificerad och det skulle som sagt räcka med ytterst få knivar för min del i så fall. Kanske hälften av alla knivar jag äger är införskaffade pga nyfikenhet, sinnesförvirring eller för att jag tyckte att de verkade roliga för stunden. Det är inte alltid säkert att jag tycker det en stund senare och jag äger därför en del anskrämligheter också :)
I skrivande stund är en trebladig stockman, en peanut samt en "halfhawk" på väg hem. Ingendera "mest" praktisk ur något perspektiv men inte desto mindre klassiska fällknivsmönster. Inte skålslipade och inte så enhandsöppnade...

Mina f d styckarknivar var för övrigt inte skålslipade de heller! ;-)

Håller med dig om att flatslipade blad generellt är de mest mångsidiga och som jag tidigare skrev de är även min preferens men det spelar inte så stor roll i mitt val av EDC-knivar av det enkla skälet att jag snarare utför många små skäruppgifter än långa och tunga diton. Följaktligen behöver jag inte tänka på exakt vilken egg som skär bäst genom t ex kartong i långa loppet. Det är inte 200 kartonger jag skall igenom utan kanske två åt gången. :)
Men det finns en orsak att några av mina allroundknivar på cykelsemestrar t ex är Spyderco Military eller Endura. Lätta, flatslipade kompromisser mellan lite av varje.

Visst föredrar jag och förordar vissa egenskaper men de behöver inte vara helt avgörande trots det. Vissa brister kan man ha fördrag med andra inte. Vad som är vad är ytterst personligt. Eller hur var det nu du kände inför ricassos Paul?

Vad gäller "busken" så skiljer jag på vandring/cykelsemester eller bil och båtsemester då vikt och plats inte spelar någon roll. Följer med gör då en liten träskärbräda och vanligen en Satake "No Vac" Santoku med rosenträskaft. Liten, lätt, klarar det mesta och är inte så dyr att man gråter blod om den skulle försvinna. Har ibland en EKA filet också men slutat använda den då det är den äldre generationen utan bladspärr vilket gör den lite farlig. En av de få fällknivar jag äger som faktiskt kan få för sig att slå igen.

/ J
 
Ja, det verkar som att vi använder våra knivar på lite olika sätt. I övrigt så är vi i princip överens ;).

Hatar som sagt ricasso. I mina ögon är så många i övrigt fina knivar totalt odugliga när man smiskar dit en överdimensionerad ricasso.

~Paul~

PS Det som på engelska heter "Rosewood" är inte rosenträ utan jakaranda :).
 
Ja, det verkar som att vi använder våra knivar på lite olika sätt. I övrigt så är vi i princip överens ;).

Hatar som sagt ricasso. I mina ögon är så många i övrigt fina knivar totalt odugliga när man smiskar dit en överdimensionerad ricasso.

~Paul~

PS Det som på engelska heter "Rosewood" är inte rosenträ utan jakaranda :).

Har alltid gillat Dalbergia Nigra eller Rosewood!
Min första Bark River Rogue gjordes med detta trä på min beställning.
Det är den enda Rogue, som gjorts i Jakaranda.

Skaftet passar perfekt i min hand, t.o.m. lite bättre än den Amboynia Burl jag fick hem förra året.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5424.JPG
    IMGP5424.JPG
    139.4 KB · Visningar: 566
  • IMGP5429.JPG
    IMGP5429.JPG
    146.2 KB · Visningar: 555
Har alltid gillat Dalbergia Nigra eller Rosewood!
Min första Bark River Rogue gjordes med detta trä på min beställning.
Det är den enda Rogue, som gjorts i Jakaranda.

Skaftet passar perfekt i min hand, t.o.m. lite bättre än den Amboynia Burl jag fick hem förra året.


Mikael
Otroligt vackra Mikael!

~Paul~
 
Har alltid gillat Dalbergia Nigra eller Rosewood!
Min första Bark River Rogue gjordes med detta trä på min beställning.
Det är den enda Rogue, som gjorts i Jakaranda.

Skaftet passar perfekt i min hand, t.o.m. lite bättre än den Amboynia Burl jag fick hem förra året.


Mikael

Instämmer med föregående talare. Oerhört fina linjer på de knivarna. Riktigt eleganta bestar. Kraftpaket i frack.
 
~Paul~

PS Det som på engelska heter "Rosewood" är inte rosenträ utan jakaranda :).[/QUOTE]

Ävenledes känt som palisander eller möjlien en art därav, något osäker där. Jo, har några uppsättningar schackpjäser i träslaget. Samt någon i ebenholts för övrigt. Men om trä vet jag inte så mycket. Tänkte mig inte för när jag skrev bara. :)

/ J
 
Instämmer med föregående talare. Oerhört fina linjer på de knivarna. Riktigt eleganta bestar. Kraftpaket i frack.

Fina ord från er bägge!

Rogue är kanske Mike Stewarts mest eleganta design.

Eggen är tunn och modellen skär mkt bra, men om man hugger i trä får man lägga upp en större vinkel.
Det bästa är kanske att komplettera med en yxa, men då blir packningen en aning för tung.
Därför väljer jag hellre Fällknivens Odin, som är bättre att hugga med.
Odin är förvånansvärt bra även för småjobb, så valet är ganska enkelt.

Vill man ha en mindre, basic 4" modell i Rosewood, så kan man ju skafta om en Idun i Honduran Rosewood.
Jag hittade en sån träbit hos Mixfishing och då blev det så här:
En av våra pojkar fick den i present, efter att ha varit uppe på Kebnekaise.
Större kniv behövdes inte och han använde min H1 för den turen, men nu har han denna.
 

Bilagor

  • Honduran-Rosewood-NL5-006.jpg
    Honduran-Rosewood-NL5-006.jpg
    245.3 KB · Visningar: 539
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg