Tänkte väl komplettera den med någon form av "Whittler, Congress, Texas toothpick, small Sunfish", medium Stockman och helst någon större "Canoe" då det tillsammans med trapper är en av mina favoritmönster. Sen behöver en liten samling möjligen någon Muskrat, Doctors knife, och Copperhead. Högt på listan står även en Case Copperlock - en modell jag alltid tyckt är snygg!
[QUOTE
Copperlocken kan jag verkligen rekommendera! En av mina långkörare och största favoriter. Minns inte när jag köpte den, men det var i samband med introduktionen. Borde ha varit runt tusenskiftet. Extra affektionsvärde eftersom den var med mig under tre månader i Alaska. För nåt år sedan gjorde Jerry Halfrich sin version av Copperlock till mig. Droppoint. Han kallar den "Town and country" och den är ett under av precision.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
För nåt år sedan gjorde Jerry Halfrich sin version av Copperlock till mig. Droppoint. Han kallar den "Town and country" och den är ett under av precision.
Vilken fin fällis!
Mikael
Lars Fält är alltid intressant!
Peter Hjortberger sa vid ett tillfälle om Lars, att det är en man som verkligen kan nå't!
Mikael
Kan bara instämma.
Lars föredrag på Naturkompaniet fick upp intresset för yxan han designat med Gränsfors Bruk, outdoor axe.
Den är minst sagt intressant och en ganska ovanlig design. När jag tittar på den ser jag lite av en nerskalad klyvyxa men samtidigt också med influenser av en tomahawk.
Yxan är ovanlig på det sättet att den är en fusion av olika stilar, amerikans och skandinavisk. Allt förpackat i en lätt förpackning. Min enda invändning är att skaftet ser lite tunt ut. Måste nog iväg och klämma lite på den i nästa vecka...
/Lux
Kan bara instämma.
Lars föredrag på Naturkompaniet fick upp intresset för yxan han designat med Gränsfors Bruk, outdoor axe.
Den är minst sagt intressant och en ganska ovanlig design. När jag tittar på den ser jag lite av en nerskalad klyvyxa men samtidigt också med influenser av en tomahawk.
Yxan är ovanlig på det sättet att den är en fusion av olika stilar, amerikans och skandinavisk. Allt förpackat i en lätt förpackning. Min enda invändning är att skaftet ser lite tunt ut. Måste nog iväg och klämma lite på den i nästa vecka...
/Lux
Outdoor axe är en helt fantastisk yxa som jag bara uppskattar mer och mer. Hade från början (innan jag köpte den) samma invändning som du gällande skaftet men jag kan lova dig att det är helt perfekt.
När det gäller medelstora yxor (som du nämnde i ett annat inlägg) så anser jag att Wetterlings stora jaktyxa är den i särklass bästa. Tyvärr är det inte så lätt att hitta ett bra exemplar av dom.
Tänkte väl komplettera den med någon form av "Whittler, Congress, Texas toothpick, small Sunfish", medium Stockman och helst någon större "Canoe" då det tillsammans med trapper är en av mina favoritmönster. Sen behöver en liten samling möjligen någon Muskrat, Doctors knife, och Copperhead. Högt på listan står även en Case Copperlock - en modell jag alltid tyckt är snygg!
[QUOTE
Copperlocken kan jag verkligen rekommendera! En av mina långkörare och största favoriter. Minns inte när jag köpte den, men det var i samband med introduktionen. Borde ha varit runt tusenskiftet. Extra affektionsvärde eftersom den var med mig under tre månader i Alaska. För nåt år sedan gjorde Jerry Halfrich sin version av Copperlock till mig. Droppoint. Han kallar den "Town and country" och den är ett under av precision.
Det finns verkligen många skönheter i din samling!
1. Outdoor axe är en helt fantastisk yxa som jag bara uppskattar mer och mer. Hade från början (innan jag köpte den) samma invändning som du gällande skaftet men jag kan lova dig att det är helt perfekt.
2.När det gäller medelstora yxor (som du nämnde i ett annat inlägg) så anser jag att Wetterlings stora jaktyxa är den i särklass bästa.
3.Tyvärr är det inte så lätt att hitta ett bra exemplar av dom.
1. Det låter ju lovande!
Jag upptäckte precis att det finns en hel tråd om Lars Fälts yxa. Ska ta och läsa igenom innan jag avlossar fler frågor...
2.Tack för tipset!
Hur är SAW Stora jaktyxa i jämförelse med GB Lilla Skogsyxan?
Varför är den bättre?
3. Efter att du tidigare i tråden skrivit om att kvalitén på SAW yxor kan vara ganska ojämn plockade jag fram de SAW jag äger och kollade dem lite noggrannare. Upptäckte då att en av yxorna var lite "skev"...
Nu var det som tur inte så jätteallvarligt men hädanefter kommer jag att kontrollera alla yxor innan köp.
/Lux
Slipningen på en "bra" Wetterling LHA gör den till en fenomenal allround. Jag har både den och Gränsfors SFA. Wetterlingen hugger bättre, täljer bättre, klyver bättre. Jag tror iofs att jag plockade ett toppexemplar.
Outdoor axe är fin, önskar bara de dimensionerade upp den i de två andra yxornas storlek.
Har en Fiskars X7 på ingång, för att jämföra med Outdoor och W äventyrsyxa.
Outdoor axe är fin, önskar bara de dimensionerade upp den i de två andra yxornas storlek.
Har en Fiskars X7 på ingång, för att jämföra med Outdoor och W äventyrsyxa.
Hur många armar har ni?
Hur många armar har ni?
3?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
[/QUOTE]Copperlocken kan jag verkligen rekommendera! En av mina långkörare och största favoriter. Minns inte när jag köpte den, men det var i samband med introduktionen. Borde ha varit runt tusenskiftet. Extra affektionsvärde eftersom den var med mig under tre månader i Alaska. För nåt år sedan gjorde Jerry Halfrich sin version av Copperlock till mig. Droppoint. Han kallar den "Town and country" och den är ett under av precision.[/QUOTE]
Den var riktigt snygg och ser ytterst kompetent ut. Hade inte något emot en dylik kan jag säga!
Budar vilt på Copperlocks just nu. Vill inte betala mer än jag behöver och sen är själva "jakten" kul ibland.
(plitar även på någon presentation/recension av ytterligare fällknivar förstås....)
/ J
Den var riktigt snygg och ser ytterst kompetent ut. Hade inte något emot en dylik kan jag säga!
Budar vilt på Copperlocks just nu. Vill inte betala mer än jag behöver och sen är själva "jakten" kul ibland.
(plitar även på någon presentation/recension av ytterligare fällknivar förstås....)
/ J
Jag gillar också cykel!
Det är härligt att sätta sig på landsvägscykeln och bara låta den löpa!
Jag hoppas att få tid för en runda på söndag.
Ska köpa en extra innerslang på lördag.
Gillar även att campa med cykel.
Mikael
Skönt att det finns fler cykelbitna än jag. Men det kanske framgår av min blogg att jag gillar ämnet? Men nuförtiden behöver man inte "skämmas" för att man cyklar. Snart alla gör det i någon form. Mycket sympatisk utveckling må jag säga!
/ J
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg