Stort knivintresse - välj din favoritkniv

He he ja det är lite tråkigt. Speciellt när nåt kan försvinna för alltid och EKA som har gamla anor, det känns lite bistert. Det är kanske endel pengar men man får tänka på att dom håller längre.

Seved
Precis. Man blir så förbaskad. Snart finns det inget annat att köpa än billiga kinesiska kopior på berömda original, eller svindyra customknivar i exotiska material. EKA representerade den gyllene medelvägen. Dvs mycket dugliga knivar till överkomligt pris.

~Paul~

Ska man ta och bunkra upp med några EKA knivar medan dom finns kvar i butikerna? Det händer att jag tappar saker :( Jag köpte några extra Trangia Duossal kastruller när jag fick reda på att Trangia slutat tillverka dessa. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47806&highlight=trangia+duossal

Per
Jag har redan börjat bunkra upp. Köpte senast i förrgår två EKOR på Classe i sjön på extrapris.

Jag råder dig att framför allt satsa på de modeller som du inte äger till dags dato för att göra urvalet så brett som möjligt. Satsa gärna på lite ovanligare modeller som t ex Light, masur, Swede 90, A 10, Compact, Bug, Swing Blade och Executive sportsman.

~Paul~

Det kommer att finnas knivtilverkning kvar i Eskilstuna, http://www.eskilstuna.se/templates/Page____181039.aspx
Å andra sidan kommer jag också att börja handla "Made in Eskilstuna" från EKA
Nja, inte mycket till tillverkning. Som jag tolkar det så handlar det mest om slipning och underhåll av knivar.

Erik Anton Berg är ett av mina faroritmärken i köket. De blev sedermera uppköpta av Bahco som i sin tur såldes till norrmännen. Idag heter företaget Bergo Tools AB. Logotypen är en liten haj.

http://www.websitefolder.net/bergotoolsab/

~Paul~

Nja, inte mycket till tillverkning. Som jag tolkar det så handlar det mest om slipning och underhåll av knivar.

Erik Anton Berg är ett av mina faroritmärken i köket. De blev sedermera uppköpta av Bahco som i sin tur såldes till norrmännen. Idag heter företaget Bergo Tools AB. Logotypen är en liten haj.

http://www.websitefolder.net/bergotoolsab/

~Paul~

Jag bor i E:a och tittar in i "turistfällan" några gånger om året, de tillverkar eget också. Men visst säljer de EKA, men de har annat också bl a egentillverkade blad. Sedan har de gjort en ny design på konstsnidarkniven, (Swedish barell knife), träffade på ett par ex nere i Bryssel runt -05 med damaskstål, de kostade då nästan 4 siffror i Euro...

Jag bor i E:a och tittar in i "turistfällan" några gånger om året, de tillverkar eget också. Men visst säljer de EKA, men de har annat också bl a egentillverkade blad. Sedan har de gjort en ny design på konstsnidarkniven, (Swedish barell knife), träffade på ett par ex nere i Bryssel runt -05 med damaskstål, de kostade då nästan 4 siffror i Euro...
O fasen, har du inga bilder?

~Paul~

O fasen, har du inga bilder?

~Paul~

Kniven fanns i smedjan i deras vanliga knivstål (fråga inte om beteckningen, jag försökte få svar men...) gick den på runt 8-900. Damask knivarna låg på ett par tusen. Men de jag såg nere i Bryssel var för djävligt fräcka mycket vackrare damaskstål, ångrar mycket att inte jag plåtade! Vad jag köpte var en liten Victorinox med alu sidor...

Kniven fanns i smedjan i deras vanliga knivstål (fråga inte om beteckningen, jag försökte få svar men...) gick den på runt 8-900. Damask knivarna låg på ett par tusen. Men de jag såg nere i Bryssel var för djävligt fräcka mycket vackrare damaskstål, ångrar mycket att inte jag plåtade! Vad jag köpte var en liten Victorinox med alu sidor...
Hm, så kan det gå. Tråkigt :(.

~Paul~

Det blev en EKA swede 88 på lunchen. Skaft av ek. Efter att ha kollat ett par hittade jag en utan glapp i spärren. Jag tycker att senare tiders 88or haft problem med för mycket glapp i mekanismen. Lite är ok men många ligger över gränsen vad jag tycker är tolererbara toleranser. Fin och lätt kniv. Den skall ligga till sig och vänta på älsta pojken troligen då modellen egentligen inte tilltalar mig så mycket.

Bosse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg