Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Förstår att du är nöjd :). När man väl börjar använda en Opinel så tänds ljuset ;).

~Paul~

Ursäkta en liten opinelkapning, men har du något tips på vad jag (enkelt) kan göra åt en Opinel som "nyper" om knivbladet då det är fuktigt?

(Ja den skär ljuvligt, men det är inte kul att fälla upp en kärvande kniv med frusna fingrar)

Är det just storlek #08 som är "the shit" som allroundkniv...?
Ska till frankrike snart och tänkte köpa hem en rostfri Opinel att ha som "resekniv" efter att min Victorinox blev stulen men har inte haft möjlighet att kolla på storlek ännu.

/M
Jo, det anses vara åttan som är mest allround. Personligen föredrar jag dock nr 9 eftersom jag har rätt stora händer och dessutom finner jag det längre bladet användbart i köket.

~Paul~

Ursäkta en liten opinelkapning, men har du något tips på vad jag (enkelt) kan göra åt en Opinel som "nyper" om knivbladet då det är fuktigt?

(Ja den skär ljuvligt, men det är inte kul att fälla upp en kärvande kniv med frusna fingrar)
Det går att ta bort säkringsringen och knacka ut sprinten. Därefter kan man lacka insidan eller behandla med paraffin eller grafitpulver.

~Paul~

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Kniven på en Leatherman Wave

2. Fällkniven F1, kolstålsmora för ca 20 kronor

3. Ingen särskild

4. Fällkniven PP11, MoS Cooks Knife 216 mm

5. En riktigt vacker kniv med damaskerat stål i bladet och masurbjörk och buffelhorn i skaftet helst skulle jag tillverkat den själv.

studera gärna sko, beklädnads, varvs och mekaniska industrin så ser ni mönstret.... men trist ändå.
Hm. Men det här kom som en blixt från klar himmel. Jag trodde att det gick bra för EKA. Men å andra sidan så har ju deras huvudleverantör - Sandvik - stora problem. En del kan bero på detta.

En medlem på ett annat forum upplyste mig dock om att EKA inte säljer lika bra som förr. Deras stora volymer var diverse reklamknivar till företag. Detta lär ha minskat kraftigt till förmån för elektronikprylar.

~Paul~

En mycket tråkig nyhet har just nått mig. Det anrika företaget EKA Knivar i Eskilstuna lägger ner sin produktion i Sverige och flyttar den till Kina och Portugal. Det här är den sista knivtillverkaren i Eskilstuna som finns kvar (förutom en mindre customtillverkare).

Vila i frid EKA!

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=802577&avdelning_1=113&avd

~Paul~

Djävlar i helvete, satan anamma...... Förlåt språkbruket men ibland är det svårt att uttrycka sig.

Bosse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg