Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin! Jag får ta och plåta mina GEC:ar i helgen så att jag kan lägga upp lite aktuella bilder. Jag har ingen #68 men det är en väldigt lämplig storlek för vardagsbruk. Det är väl oftast en #57 half whitt eller en #15 TC Barlow som hamnar i fickan nu för tiden. Tyvärr är det ruskigt beroendeframkallande med slipjoints så jag har inte vågat prova speciellt många andra märken än så länge. Det räcker gott med utbudet från GEC. Har några från Queen och även om D2-bladen är trevliga (när man väl fått en bra egg på dom) så når liksom inte resten ända fram tycker jag. Dom känns liksom mer massproducerade och har inte riktigt den "personlighet" som GEC knivarna har.

Det där med att tvinga på en patina på GEC knivar förstår jag inte riktigt. Den kommer ju av sig själv efter någon veckas användning i alla fall. :)

Förresten, jag köpte en Bark River Canadian Camp II för ett tag sedan. Är ruskigt nöjd med den kniven. Den är lite som en Rouge Bowie med större och kraftigare blad. Funkar kanon till det mesta och jag har till och med använt den i köket en hel del för att t.ex. skära upp stekar. Funkar förvånansvärt bra.

Den där TC Barlow har jag också – en tvåbladig och en enkel. Enormt välgjorda båda två! Gillar att liners och bolster inte är i rostfritt eller nickel och därmed får en fin patina.
 
Den ser fin ut! Jag har aldrig haft någon kniv med buffelhorn, men ofta varit nära att skaffa.

Ett klassiskt material!

En del tillverkare gjorde billigare versioner i celluloid, bl.a. i Eskilstuna.
Jag hittade en så'n på loppis i bra skick, men det var ett slipfel vid nagelskåran på pennbladet.
För 20 spänn blev det ändå köp!
Den är inte lika fin som GEC'n, så man måste säga att Jänkarna är duktiga på " Slippies ".


Mikael
 
Ett klassiskt material!

En del tillverkare gjorde billigare versioner i celluloid, bl.a. i Eskilstuna.
Jag hittade en så'n på loppis i bra skick, men det var ett slipfel vid nagelskåran på pennbladet.
För 20 spänn blev det ändå köp!
Den är inte lika fin som GEC'n, så man måste säga att Jänkarna är duktiga på " Slippies ".


Mikael

Appropå slippies, här kommer en i vardande – enligt mina specifikationer – som Keith Johnson sysselsätter sig med. Saw cut bone av hans egen produktion. Jag har en av hans knivar sedan tidigare. Han experimenterar lite och använder washers i en del slip joints. Inte helt renlärigt men mycket elegant och funktionellt.
 

Bilagor

  • Barlow 009 (Medium).jpg
    Barlow 009 (Medium).jpg
    63.6 KB · Visningar: 837
1. Trevligt att se samlingen!
2. Ett visst glapp är det i alla japanska fällknivar, som jag har haft i handen.'
I normala fall inget jag lägger märke till under användning och det påverkar inte funktionen.

Är glappet stort, kan det vara idè att prata med Fällkniven.


Mikael

1. Nöjet är mitt att få visa den! Visst märker man att jag har tänkt "köp två - använd en"?
Fast så har det ju naturligtvis inte blivit, förutom med min WM1 ;)
2. Aha, så det är så det ligger till. Då tror jag nog att jag kan leva med det. Det gäller väl bara att vänja sig.

@betraktare

När du köper en till TK3 så kan jag rekommendera den i jigged bone, fantastiskt fin tycker jag.

ere6y6a7.jpg


Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Fin samling, jigged bone är riktigt läcker! Använder du någon av dem? Har du hanterat någon maroon micarta? På bild är den inte alls lika snygg som jigged bone men jag tänker att som material så är den lite mer tålig. Mitt sikte är numera inställt på jigged bone :) Å andra sidan så fyllde jag år igår och då fick jag 15% rabatt på en nätbutik vilket möjliggör att jag kan skaffa ytterligare en TK3c till ett hyfsat pris. Fast det känns lite onödigt att ha två. Decisions, decisions ;)
Ursäkta om jag bombarderar dig med frågor, jag blev bara lite i gasen när jag såg alla fina knivar.

/ Peter
 
Klart du ska ha dig en WM1 i 3G :)

Ja det finns en som jag saknar, Fenwick modellen. Finns bara 12st av denna så den är lite svår att få tag på. Tror dock att både Nodh och dePaul har varsin.

Fredrik

Jag har sen tidigare en WM1 i VG10.
WM1 är nog min absoluta favorit i Fällknivens sortiment; stark, vass, lätt, liten, lite tunnare blad (för att vara FK) och användbar till nästan allt. Lätt att alltid ha med. I jackfickan är det lätt att helt glömma av att den finns där.:)
Fällkniven har uppgivit bladtjockleken både till 3 och 3.5mm. När jag själv mäter blir det någonting däremellan.
Har tjockleken varierat på WM1? Vilken är den korrekta bredden?

Hur många olika varianter/versioner av F1:an finns det?
Vad skiljer dem åt?
Har du bilder (eller samlingsbild) på de olika varianterna?

/Lux
 
Hur många olika varianter/versioner av F1:an finns det?
Vad skiljer dem åt?
Har du bilder (eller samlingsbild) på de olika varianterna?

/Lux

Ja du, inte helt lätta frågor ;)
Beror ju såklart hur man räknar, finns ju prototyper och test serier. Om man tar alla som jag hört talas om så hamnar det nog runt 25st olika.

Finns ju variationer i stålsorterna, med el utan laminering, micarta skaft i 5 olika material, tillverkningsland, olika coating, numrerade upplagor, ej utstickande tånge och olika slipningar. Har säkert missat ngt men i stort är det dom skillnader som finns.

Har en bild där jag la upp dom olika modellerna i klock formation i tidsordning, ska se om jag hittar den.

Fredrik
 
Fin samling, jigged bone är riktigt läcker! Använder du någon av dem? Har du hanterat någon maroon micarta? På bild är den inte alls lika snygg som jigged bone men jag tänker att som material så är den lite mer tålig. Mitt sikte är numera inställt på jigged bone :) Å andra sidan så fyllde jag år igår och då fick jag 15% rabatt på en nätbutik vilket möjliggör att jag kan skaffa ytterligare en TK3c till ett hyfsat pris. Fast det känns lite onödigt att ha två. Decisions, decisions ;)
Ursäkta om jag bombarderar dig med frågor, jag blev bara lite i gasen när jag såg alla fina knivar.

/ Peter

Jag har använt den med jb, var den första fällkniv från FK som jag köpte, har även en till i bq som jag använt lite. Tycker inte att du behöver bekymra dig om tåligheten på jb, vid normal användning så kommer den att hålla utan problem. Har ingen TK3 i maroon men flera andra knivar. Tycker att det är ett lite tråkigt om än praktiskt material, föredrar trä-horn-läder som bara blir vackrare ju mer man använder dom.

Bara roligt om man kan hjälpa till på ngt sätt :)

Fredrik
 
Appropå slippies, här kommer en i vardande – enligt mina specifikationer – som Keith Johnson sysselsätter sig med. Saw cut bone av hans egen produktion. Jag har en av hans knivar sedan tidigare. Han experimenterar lite och använder washers i en del slip joints. Inte helt renlärigt men mycket elegant och funktionellt.

Den där blir nog väldans fin att ha i fickan!

Mikael
 

Liknande trådar