Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Riktigt trevliga knivar, jag har samma uppsättning.
Min m/07:a är välanvänd, men min m/95:a är lika ny som din... ;)
Jag har dock börjat använda min och är redan imponerad av den!
Jag har en FK A1 också jag kan jämföra lite med, men jag tror faktiskt sissipuukkon m/95 leder redan...

Intressant. Vad är det som du tycker att den gör bättre än A1:an? Då tänker jag inte på sådana saker grepp och slida utan mer på vilka arbetsuppgifter som den gör bättre.

#5. Stora blad är bra vid klyvning och A2.an och NL2:an har perfekt storlek för detta tycker jag.
Mikael

Jag tänkte ge min syn på frågan då jag äger och har använt både JP Peltonen SissiPuukko M95 och Fällkniven A1.

M95 och A1 är i samma storleksklass, 15 respektive 16cm bladlängd, och räknas som kraftiga, militära överlevnadsknivar. De är båda mycket bra knivar som tål hårt arbete och som kan använda till att skära, hugga, och klyva ved med bra resultat.

En stor skillnad mellan knivarna är vikten. A1 är på inget sätt en klumpig eller särdeles tung kniv (drygt 300g) men i jämförelse är den 50% tyngre, då M95 endast väger lite mer än 200g.
När det kommer till bärkomfort och viktjakt är M95 därför bättre.

M95 är i kolstål och teoretiskt sett tuffare/slagsegare. Risken att eggen ska flisa ur bör därför vara mindre även om värmebehandling och geometri på eggen såklart också spelar stor roll. Det mjukare stålet på M95 gör det lättare att fixa eggskador än på A1 men kommer samtidigt att kräva avsevärt mer bryning för att hålla eggen vass.

A1 är i rostfritt, laminerat VG10-stål och har avsevärt bättre skärpebeständighet än M95.

M95 är helt plattslipad (FFG) och skär bättre än A1 och den lägre vikten gör också att den känns smidigare att använda.
Jag tycker därför att M95, som skärande verktyg, är bättre än A1.

Som Mikael säger är stora blad bra vid klyvning. Till det svaret skulle jag vilja lägga till tjocka och konvext slipade.
A1 har 1cm längre blad, konvex slipning, är 1mm tjockare över ryggen och har mer tyngd bakom eggen så när det kommer till vedklyvning och huggning är A1 bättre än M95. Den konvexa eggen minskar också risken att eggen fastnar vid huggning.
A1 hugger och klyver, av ovan nämnda anledningar, bättre än M95.

Den lägre vikten och bättre skärförmågan, i kombination med att jag ofta har en yxa i ryggsäcken, har gjort att det är M95 som jag föredrar.
Båda knivarna är dock riktigt bra köp.

/Lux

M95 och A1

Andra skillnader mellan knivarna (som dock inte påverkar funktionen) är pris och finish på knivarna.
A1 kostar avsevärt mer men samtidigt är finishen bättre och känslan av kvalité högre.

/Lux

M95 är i kolstål och teoretiskt sett tuffare/slagsegare. Risken att eggen ska flisa ur bör därför vara mindre även om värmebehandling och geometri på eggen såklart också spelar stor roll. Det mjukare stålet på M95 gör det lättare att fixa eggskador än på A1 men kommer samtidigt att kräva avsevärt mer bryning för att hålla eggen vass.

/Lux

Min erfarenhet vid jämförelser av kolstål typ 1095, 1080 och VG-10, har utfallit till fördel för VG-10.

Min Golok i 1095 har samma tvärsektions geometri, som NL1.
Golok är en bättre huggare än Tor, men stålet i NL1 får färre skador och flisar inte ur lika mkt, som 1095 vid kontakt med sten och sån't otyg.

Bägge håller skärpan hur bra som helst, men VG-10 känns ändå som det bättre stålet.

Det mjukare 1080 stålet är lättslipat, men får större skador i eggen än de andra två.
Förmodligen pga just mjukheten.

Mikael

Att lam vg10 passar i stora knivar är min A2 kvitto på. Efter lite lättare behandling av fabrikseggen så har den inte uppvisat en skråma efter huggning och klyvning. Men det kan ju också vara jag som är extremt skicklig.... ;) Hur som helst den bästa 8" kniv jag haft/använt.
I den mindre 6" ligan tycker jag liksom Lux att M95:an är en vinnare. Vikten och slipning gör den till en behaglig allroundkompetent följeslagare. Sen håller jag inte på och hugger så mycket med en 6", utan har nästan alltid en såg med också.

En fundering!

Är verkligen VG-10 ett kolstål? Jag skulle hävda att det är ett höglegerat stål eftersom det bla innehåller 15 % molybden (eller krom beroende på var man kollar?!)

Så. även om jag tenderar att hålla med om slutsatsen, är jämförelsen rätt(vis)?

VG-10 räknas till de rostfria ståltyperna.

Det som bestämmer huruvida ett stål är rostfritt eller ej är mängden krom i matrisen. Allt över 13% räknas som rostfritt.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg