Tack för ett intressant och initierat inlägg, sånt gillar jag!
Underbara "action shots"
3. Det är klart att det är möjligt men att tunna ut ett helt blad i ett riktigt hårt stål låter som ett hästjobb...
4. Det här är intressant!
En av de saker jag gillar med F1:an är att den känns välbalanserad i handen. Utan att veta exakt vad Larry gjorde kan jag misstänka att balans och proportioner ändrades i och med ingreppet och inte till det bättre?
Berätta gärna lite mer exakt vad Larry gjorde och varför han ändrade åsikt!
5. Instämmer helt, kombinerar också i stort sett alltid en kraftig mellanstor kniv med en tunnare liten dito.
Jag gillar kraftiga blad på knivar med 15-20cm bladlängd. Det är denna storlek jag använder för hårt arbete och en vettig storlek för vedklyvning. För klyvning av större klabbar, vilket skulle kräva större bladlängd och onödigt mycket tid och energiåtgång, föredrar jag en yxa. Eller förresten, jag föredrar alltid en yxa om det finns tillgängligt, men i de fall yxa saknas fungerar en tjockbladig mellanstor kniv helt ok.
Som jag använder knivar, så föredrar jag att knivar med runt 10cm bladlängd har max 4mm bladlängd, då jag tycker att tjockare blad kan innebära ett rent fysiskt hinder för vissa arbeten, tänk trånga utrymmen och finlir.
Av denna orsak borde jag inte gilla F1:an, vilket jag tvärtemot gör och det mycket. F1:an är en fantastiskt bra kompromiss och universalkniv, även om det såklart finns avsevärt bättre alternativ både för att skala ett äpple eller tälja. Dock kan jag inte låta bli att önska att bladet hade varit lite tunnare, säg max 4mm, och såklart med bibehållen balans. Eftersom jag, i stort sett alltid kombinerar en mellanstor och liten kniv och föredrar den lilla kniven med tunnare blad, så var det ett tag sedan F1:an följde med på tur. Tycker dock fortfarande att det är en fantastisk kniv!
6. Instämmer helt. Av denna anledning kommer alltid en Opinel att vara en bättre skalkniv än ovan nämnda F1.
7. Skulle gärna köpa en TK2 om ekonomin hade tillåtit. Mycket fin kniv.
Det taperade bladet ger kniven en hel del funktion som ett tunnare blad men fortfarande är den som tjockast 4.5mm och vikten är också nästan det dubbla mot en Mora Classic Original 1 (en fantastiskt prisvärd kniv med lika långt blad och som jag gillar och har använt mycket).
Just det faktum att jag alltid också har med en större kniv gör att jag alltmer lutar mot att det skulle kunna bli en favorit i repris, fast i 3G, nämligen WM1...
8. Juni får mig att dregla som en Pavlovsk hund! Den kombinerar allt jag älskar med den traditionella och funktionella skandinaviska knivtraditionen med den absoluta knivspetsen av modern teknologi, allt i en underbar symbios.
Dock, och jag har inget emot diminutiva handtag av princip, handtaget är för kort för min hand. För ett bra och fullt grepp behöver jag minst 9cm handtag... Suck och synd.
Hur upplever du greppet?
/Lux