Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Var inte Embretsen inblandad i F1an? Har en av hans överlevnadsknivar och F1 är faktiskt mycket lik. Eller kom F1 först?

Aldrig hört talas om det men vet heller inte säkert. Dom gånger Peter pratat om det så har jag fått intrycket att han designade den själv. Sen har det ju ofta nämnts att han kopierat tex CS men om ngn tillverkare skulle komma ut med en kniv som inte påminner om ngn annans så tvivlar jag starkt på att det skulle bli en modell som jag skulle vilja ha. ;)

Fredrik
 
På något sätt hoppas jag att det blir min TK3c, för jag köpte ju faktiskt min TK3oakc för att kunna använda den förstnämnda. Är inte det ganska tokigt? Att köpa en kniv för att kunna använda en annan? Eller är det definitionen av att man är hooked? :)

/ Peter

Tokigt? Det är bara början ;)
Har ofta köpt två likadana bara för att kunna ha en orördi samlingen. Inland ballar det ur totalt, har nog mellan 25-30 F1:eek:r.

Tack för att du visar din samling, ska bli intressant att se och höra hur den utvecklas.

Fredrik
 
Aldrig hört talas om det men vet heller inte säkert. Dom gånger Peter pratat om det så har jag fått intrycket att han designade den själv. Sen har det ju ofta nämnts att han kopierat tex CS men om ngn tillverkare skulle komma ut med en kniv som inte påminner om ngn annans så tvivlar jag starkt på att det skulle bli en modell som jag skulle vilja ha. ;)

Fredrik

Jag vet inte var jag läst det. Kan vara Embretsen som nämnt det i mejl. Har ingen F1 att jämföra med. Men ytligt sett är de ju lika. Det ligger dock, som du påpekar, i sakens natur.
 

Bilagor

  • embretsen.jpg
    embretsen.jpg
    51.2 KB · Visningar: 906
Fin den! Mountain Man/Winchester. Här är två andra versioner på temat. En Schatt o Morgan (överst) som är fantastiskt fint gjort med ATS blad. Var dock tvungen att slipa och ha mig lite, bladet låg lite högt när den var stängt, tyckte jag.

Den andra är en Jerry Halfrich custom med M4 blad. En av mina all time favoriter. Kan vara den sista kniv jag säljer ...

Kanonfina!

Jag ångrar idag att jag inte slog till på en S & M i ATS 34 och Amber Stag.


Mikael
 
Jaktknivar likt andra knivar blir ju såklart väldigt mycket upp till användaren vad som funkar eller inte men även storleken på det djur man ska använda dom på spelar såklart in.
I mitt tycke så är TK1 mindre bra till dom flesta jaktrelaterade sysslor. Framförallt så är det svårt att hantera spetsen när man flår eller tar ur, det är allt för lätt att sticka hål där man inte tänkt sig.

Några tycker att korta blad är att föredra då jag antar att dom känns lättare att kontrollera plus att man enkelt kan lägga dom i handen med ryggen nedåt för att då flytta fram pekfingret längs ryggen ända fram till spetsen när man öppnar och tar ur djuret och på så sätt få kontroll över att spetsen inte sticker hål där man vill undvika det. HK9 är en sådan kniv.

PHK använder jag idag till allt större vilt, trots att bladet är lite längre så upplever jag att jag har full kontroll över den och det får jag nog tacka Mikael för som skaftade om den. Längden på bladet gör att det även funkar OK att utföra lite grovstyckning.

Innan jag fick PHK:n så använde jag nästan alltid Idun vid jakt på större vilt, funkar bra att flå med men lite klumpig när man tar ur och att stycka är inte att tänka på samt att greppet blir lite halt med blodiga händer.

H1:an fungerar utmärkt till allt utom just styckning. Älskar greppet som aldrig blir halt och fyller handen väl.

F2 är väl endast OK tycker jag som ngn form av styckningskniv, tack vare bladets utformning som gör att man lätt kan vrida bladet för att komma åt, men är egentligen för kort och styvt.

Borde ha haft med modell P också som är riktigt bra att ta ur med samt att använda på allt litet vilt, att den är lätt att rengöra är ju oxå ett stort plus.

Som vanligt ingen kniv som är bra på allt.

Lite av mina tankar men vet att många tycker helt annorlunda.

Fredrik

a5unu8yt.jpg




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tänkvärt inlägg!

Jag använder min F2k rätt mycket vid fiske och uteliv.
Min fick 1cm mer bladlängd , när jag skaftade om den.
Jag slipade nämligen bort plungelinjen och ricassot.
Blev på så vis mer likt en Scagel.
Det finns dessutom lite stål under gummit, som också hjälper till att förlänga bladet.

Taperingen av bladet gör främre delen tunn och fin, för finlir och för urbening av fisk.

OBS att både Fredrik och jag har den äldre och tjockare F2k.

Kul att PHK'n funkar bra!



Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5358.JPG
    IMGP5358.JPG
    134.3 KB · Visningar: 714
  • IMGP5366.JPG
    IMGP5366.JPG
    131.1 KB · Visningar: 844
Tack för ett intressant och initierat inlägg, sånt gillar jag! :)
Underbara "action shots"

3. Det är klart att det är möjligt men att tunna ut ett helt blad i ett riktigt hårt stål låter som ett hästjobb...;)

4. Det här är intressant!
En av de saker jag gillar med F1:an är att den känns välbalanserad i handen. Utan att veta exakt vad Larry gjorde kan jag misstänka att balans och proportioner ändrades i och med ingreppet och inte till det bättre?
Berätta gärna lite mer exakt vad Larry gjorde och varför han ändrade åsikt!

5. Instämmer helt, kombinerar också i stort sett alltid en kraftig mellanstor kniv med en tunnare liten dito.
Jag gillar kraftiga blad på knivar med 15-20cm bladlängd. Det är denna storlek jag använder för hårt arbete och en vettig storlek för vedklyvning. För klyvning av större klabbar, vilket skulle kräva större bladlängd och onödigt mycket tid och energiåtgång, föredrar jag en yxa. Eller förresten, jag föredrar alltid en yxa om det finns tillgängligt, men i de fall yxa saknas fungerar en tjockbladig mellanstor kniv helt ok.
Som jag använder knivar, så föredrar jag att knivar med runt 10cm bladlängd har max 4mm bladlängd, då jag tycker att tjockare blad kan innebära ett rent fysiskt hinder för vissa arbeten, tänk trånga utrymmen och finlir.
Av denna orsak borde jag inte gilla F1:an, vilket jag tvärtemot gör och det mycket. F1:an är en fantastiskt bra kompromiss och universalkniv, även om det såklart finns avsevärt bättre alternativ både för att skala ett äpple eller tälja. Dock kan jag inte låta bli att önska att bladet hade varit lite tunnare, säg max 4mm, och såklart med bibehållen balans. Eftersom jag, i stort sett alltid kombinerar en mellanstor och liten kniv och föredrar den lilla kniven med tunnare blad, så var det ett tag sedan F1:an följde med på tur. Tycker dock fortfarande att det är en fantastisk kniv!

6. Instämmer helt. Av denna anledning kommer alltid en Opinel att vara en bättre skalkniv än ovan nämnda F1.

7. Skulle gärna köpa en TK2 om ekonomin hade tillåtit. Mycket fin kniv.
Det taperade bladet ger kniven en hel del funktion som ett tunnare blad men fortfarande är den som tjockast 4.5mm och vikten är också nästan det dubbla mot en Mora Classic Original 1 (en fantastiskt prisvärd kniv med lika långt blad och som jag gillar och har använt mycket).
Just det faktum att jag alltid också har med en större kniv gör att jag alltmer lutar mot att det skulle kunna bli en favorit i repris, fast i 3G, nämligen WM1...

8. Juni får mig att dregla som en Pavlovsk hund! Den kombinerar allt jag älskar med den traditionella och funktionella skandinaviska knivtraditionen med den absoluta knivspetsen av modern teknologi, allt i en underbar symbios.
Dock, och jag har inget emot diminutiva handtag av princip, handtaget är för kort för min hand. För ett bra och fullt grepp behöver jag minst 9cm handtag... Suck och synd.
Hur upplever du greppet?

/Lux

#3. Hästjobb var ordet sa Bull... Jo, 3G är hårdjobbat i kärnan, men det är ytterlaminatet man slipar mest i och det är ju "bara Hrc 59....

#4. Jag återkommer ang. Larry, när jag har läst på lite.Vad jag minns hade han även jobbat som styckare på ett slakteri och var van vid tunna knivar.

#5. Stora blad är bra vid klyvning och A2.an och NL2:an har perfekt storlek för detta tycker jag.
Men med rätt teknik går det även att klyva pinnved med en Opinel,

#6. Jag har en Opinel nr.9. Den är otroligt bra för nästan inga pengar alls!!

#7. I och med taperingen och den höga slipfasen, så skär TK1/ TK2 betydligt bätrre än Mora #1!
WM1 i 3G ger dig allt du frågar efter fast i ett kortare blad.
Den är ju inte heller lika kostsam, som TK2:an, men duger till det mesta i alla fall.
Lars Fält lär använda WM1 rätt mkt.

#8. Handtaget är kort,men för småjobb räcker det till.
Bilden visar Juni med två av mina hemskaftade Wm1:eek:r.
Den gröna är ett fulltångeblad och den röda är en omskaftad 3G.
Det röda skaftet fyller min hand väl och funkar fint också vid lite grövre jobb.


Mikael
 

Bilagor

  • SK3 Juni 001.jpg
    SK3 Juni 001.jpg
    77.9 KB · Visningar: 769
  • SK3 Juni 002.jpg
    SK3 Juni 002.jpg
    83.2 KB · Visningar: 802
  • SK3 Juni 003.jpg
    SK3 Juni 003.jpg
    54.6 KB · Visningar: 798
  • SK3 Juni 004.jpg
    SK3 Juni 004.jpg
    47 KB · Visningar: 739
  • SK3 Juni 005.jpg
    SK3 Juni 005.jpg
    56.8 KB · Visningar: 736
Great Eastern UN-X-LD # 72 är min absoluta favorit just nu. Gav den lite skyddande patina
med vinäger (1095) och slipade upp den. Har varit i fickan i drygt 3 månader och fått följa med på
ett par vandringar.


14000622517_6709bf0279_c.jpg
 
Lux, här är Larry's inlägg om den tunnare F1:an!



Username Post: Modified F1 3G report (Topic#873676)
practical user
Journeyman KnifeNut!
*

03-12-10 10:13.30 - Post#2083535



Hi all,

I bought an F1 3G last year, with a specific job in mind for it. I already had a U1, and have posted here some time ago what a great little knife I think it is.
My thoughts were that a larger knife in 3G, possibly as thin as the U1, would be a good deer knife as the blade would be strong, hold an edge well and be a good slicer.

I had the F1 3G rehandled in green micarta with a red liner. More controversially, I had it thinned to about 3mm with a flat grind. I put a little bevel on it with a DMT Dia-Sharp plate after the pics were taken. No, it’s not convexed.

I have been using the knife since the New Year, on 19 deer ranging from little muntjack through roe to large fallow. Last week I butchered two deer for the freezer with it.
I thought it was about time I gave my impressions of it to you all.

I can compare it to my lam.VG10 F1 quite fairly, as I had that one thinned also quite some time ago, but with a slight hollow grind.

I had hoped the thinner 3G blade would be a little flexible, but alas, it’s still as stiff as it was prior to the work. The thinness does, however, mean it’s a good slicer. This is noticeable when, for example, separating the muscle groups in the legs of the fallow I butchered, also when marking around leg joints in the field prior to breaking them for removal.

The edge holds out well, better than my laminated vg10 F1, but there isn’t a lot in it. I found it fairly easy to sharpen on the diamond plate, only a little more time is necessary compared to the cheaper F1. I know Foxhunter and Southern Cross (hi guys!) among others have said 3G is harder to sharpen than VG10, but perhaps this is due to using the mousepad method with sandpaper as opposed to diamond grit? Touching up the blade on a steel (not a favourite thing to do around here, but it works for me) gave good results, showing that although the steel is hardened to 62 HRC, it is plastic enough for the blade edge to be realigned when it deforms with use.

My only gripe with the F1 design in general is the rather short handle, which you cannot do much about if you want the tang all the way to the rear of the knife. Just another 1 cm would do it for me.

I do not like the leather sheath for what I use it for, as blood and fat on the knife get inside the sheath and is hard to clean. But I can see its just fine for other uses. A kydex sheath will be my next purchase after the doe season finishes at the end of March.

So is it worth buying the F1 3G? Well, as a little project, it’s been interesting. Perhaps modifying the F1 3G in the manner described means my thoughts are not valid for someone with a standard 4.5mm thick convexed version!
There have, however, been posts here which have pointed to some interest in thinner blades. So they, at least, will find my project of some interest.

Initially I said I wanted a strong slicer, with good edge holding. I’ve achieved that, but had that base already covered with my lam. VG10 F1 – only I didn’t know that at the time!

If it cost the same as a standard F1, sure I’d take the 3G version. But it’s twice the price here in the UK, (£192 v. £97), so makes for an expensive knife which, for what I use it for at least, isn’t a great leap forward over the standard F1.

Bottom line: a knife used on deer alone doesn’t need to be in 3G, and thinning the blade won’t make it flexible.

Perhaps Peter at Fallkniven HQ really does know what he is doing, and the F1 3G is better left as a short, heavy convexed blade for all types of general hunting/survival!

Maybe the F3z would suit my needs better, if a little long to carry handily? However, I think I would have to grind down that bulbous area near the tip....


Larry




practical user
Journeyman KnifeNut!
*



Mikael
 

Den här kniven gillar jag! Hade det inte varit för skålslipningen så...;)

Citat:
"Med tanke på tidigare blandade erfarenheter av fabrikseggar blev jag positivt överraskad över att Kershaw lyckats förse kniven med en jämnt och väl slipad egg som dessutom var riktigt vass. "

Jag har precis samma erfarenhet av Kershaw, alla knivar från dem i min ägo har haft riktigt bra och vassa eggar. :)

/Lux
 
1. Glömde helt bort WM1. Den funkar såklart oxå helt OK till det mesta, lite liten att flå med men utmärkt till att öppna och ta ur med.
Fredrik


Tokigt? Det är bara början ;)
Har ofta köpt två likadana bara för att kunna ha en orördi samlingen.
2. Inland ballar det ur totalt, har nog mellan 25-30 F1:eek:r.
3. Tack för att du visar din samling, ska bli intressant att se och höra hur den utvecklas.
Fredrik

1. Allting lutar mot att det kommer att bli en WM13G för mig. :)
2. He he... Imponerande! Saknar du någon version?
3. Instämmer!

/Lux
 
#8. Handtaget är kort,men för småjobb räcker det till.
Bilden visar Juni med två av mina hemskaftade Wm1:eek:r.
Den gröna är ett fulltångeblad och den röda är en omskaftad 3G.
Det röda skaftet fyller min hand väl och funkar fint också vid lite grövre jobb.

Lux, här är Larry's inlägg om den tunnare F1:an!

Mikael

Läsvärt inlägg.
Tack för att du tog dig tid att leta upp det.
Det är verkligen fina omskaftningar du gör! :)

/Lux
 

Liknande trådar