Traditionella slip joints är fina!
Och garanterat inte hotfulla.
/Lux
Det har du rätt i. Inte aggressiva alls faktiskt. Mitt största problem är att jag gillar både och! F-n också...
Eftersom plånboken är tunn och intresset stort och jag ville undersöka diverse tidiga knivmönster (amerikanska och ofta ursprungligen tyska, engelska, franska) så tittade jag efter rekommendation på märket "Rough Rider". Görs i Kina förstås men F&F är extraordinärt för priset. Särskilt när man råkar vinna några billigt på eBayauktioner. Den billigaste fick jag för det facila priset av $2.30! (plus frakt)
Har jämfört med några Case och ibland är de i paritet i kvalitet och ibland inte. Stålet är dock enklare (440 men faktiskt ok härdat vad det verkar)
Sen vill jag gärna ha en bunt Case, Queen, GEC, Schatt & Morgan, Hen & Rooster, German Eyebrand, Böker, Hubertus etc. Men det är som sagt mest en ekonomisk fråga.
Skall för övrigt lägga upp lite bilder på mina slipjoints snart. Har några "Barlows" (1&2-bladare) samt en "Elephant toenail". Väntar hem ett par "Trappers" i ett par olika färger med och utan lås samt en lite kraftigare kallad "Fat Boy Trapper" samt en större "Jackknife"-enbladig slipjoint.
Har även lagt bud på någon Whittler och en stockman samt en slimline trapper från Böker. Hm...det blir många det. Sen gillar jag "Canoes" så det tar nog inte slut där är jag rädd.
Och vänta lite en "Small Sunfish" skulle passa i fickan...
/ J