Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej!

Första gången jag skriver här. Jag fick hem en Fällkniven TK3oak idag (äger en i cocobolo också) och blev lite fundersam när jag såg skollorna. Det är lite svårt att få till på bild men jag har gjort så gott jag kunde. Ska det verkligen se ut så här? Det ser liksom repigt ut. Jag tittade på en annan TK3oak i denna tråden och såg inte tillstymmelse till "repor" på den kniven, tvärtom så verkade den vara len som sammet. Som tur är så har jag 14 dagars returrätt på kniven men jag vill gärna höra ett utlåtande från experterna här innan jag beslutar mig för att skicka tillbaka kniven :)

Håller med övriga om att det är fin kniv! Har inte så stor erfarenhet av "sjunkek" (bogoak) eller "svartek" som det även kallas ibland när det gäller knivhandtag men väl när det gäller skulpturer. Min f d svärfar är nämligen konstnär och jobbar inte sällan i det materialet. Det kan ha väldigt varierande struktur och yta beroende på bit har jag lärt mig.

Vad gäller att börja med knivar är det precis så det börjar....var det slutar vete tusan...:)

/ John
 
Det började med att jag köpte en Eka Swede 92 som skulle vara enbart för bruk och sen ballade det ur :) Köpte främst Eka i början men gick över ganska snabbt till FK.

Känner igen det där med att det ballar ur ;)
Berätta gärna mer om din samling eller ännu hellre lite bilder.

Kul också att du behåller kniven, hade gärna haft din istället för den jag har.

Fredrik
 
1. Jag tror att det fortfarande är Peter som designar dom flesta knivarna som FK säljer men vet att även Eric är med. Tex PXL är så som jag förstår det helt designad av Eric.

Angående jaktknivarna så har jag inget emot att dom är lite grövre. Använder dom bara till grov görat som att flå och kapa leder osv. För att öppna och ta ur funkar dom oxå okej men jag föredrar ett mindre och smidigare blad.

2. För styckning så är dom direkt dåliga men till det tror jag inte dom är tänkta heller.

Fredrik

Tack.
1. Imponerande samling väldesignade knivar Peter är pappa till isf! :)
PXL gillar jag skarpt, väldigt vettig design, kan mycket väl bli en sådan i framtiden.
2. I just detta ligger en del av min invändning mot bladets tjocklek.
Bör kanske påpeka att jag trots detta gillar knivarna och tycker att dem är mycket bra designade.

/Lux
 
Tack, tack men är du säker på att du inte blandar ihop mig med Mikael W eller dePaul...;)

/Lux

Haha, det är väldigt många som har jättefina samlingar (man får ju nästan ha en haklapp på sig när man ser dem) på det här forumet och du är en av dem :)

1. Kul också att du behåller kniven, hade gärna haft din istället för den jag har.
2. Berätta gärna mer om din samling eller ännu hellre lite bilder.

Fredrik
1. Om du säger så, då vet jag att jag har fått en väldigt fin kniv ;)

2. Belysningen i min lägenhet är väldigt dålig men jag tog en bild på tre av mina knivar:
* Överst har vi den som fick mig att balla ur (och som har gjort min plånbok väldigt tunn)
* I mitten har vi mitt näst senaste köp (mitt senaste vet vi ju), en Karesuandokniven Nallo. Jag har ganska små händer och denna ligger rysligt bra i handen. Vet inte om jag ska ta med den ut på mina vandringar eller om jag ska låta den ligga bland de andra i samlingen. Jag velar mellan denna, min TK3c och min TK4 som sällskap på nästa skogstur...
* Nederst har vi min FH9bh, den kniv som jag har använt mest (tillsammans med min WM1) och som faktiskt skickade mig till akuten förra söndagen för tre stygn i stackars Tummetott. Stygnen ska tas bort imorgon ;)

Jag hoppas kunna lägga upp fler bilder men än så länge är min samling ganska mager. Uppskattningsvis har jag lite mer än 15 knivar, varav hälften är Fällkniven. Det är ändå ganska hyfsat när jag tänker efter, för att vara på ett år med min ganska magra lön som skolbibliotekarie :)

/ Peter
 

Bilagor

  • IMG_2709.jpg
    IMG_2709.jpg
    31.9 KB · Visningar: 643
Haha, det är väldigt många som har jättefina samlingar (man får ju nästan ha en haklapp på sig när man ser dem) på det här forumet och du är en av dem :)


1. Om du säger så, då vet jag att jag har fått en väldigt fin kniv ;)

2. Belysningen i min lägenhet är väldigt dålig men jag tog en bild på tre av mina knivar:
* Överst har vi den som fick mig att balla ur (och som har gjort min plånbok väldigt tunn)
* I mitten har vi mitt näst senaste köp (mitt senaste vet vi ju), en Karesuandokniven Nallo. Jag har ganska små händer och denna ligger rysligt bra i handen. Vet inte om jag ska ta med den ut på mina vandringar eller om jag ska låta den ligga bland de andra i samlingen. Jag velar mellan denna, min TK3c och min TK4 som sällskap på nästa skogstur...
* Nederst har vi min FH9bh, den kniv som jag har använt mest (tillsammans med min WM1) och som faktiskt skickade mig till akuten förra söndagen för tre stygn i stackars Tummetott. Stygnen ska tas bort imorgon ;)

Jag hoppas kunna lägga upp fler bilder men än så länge är min samling ganska mager. Uppskattningsvis har jag lite mer än 15 knivar, varav hälften är Fällkniven. Det är ändå ganska hyfsat när jag tänker efter, för att vara på ett år med min ganska magra lön som skolbibliotekarie :)

/ Peter

Du har god smak!
Fina val!


Mikael
 
Är det någon som vet vem eller vilka det är som har varit/ är involverade i framtagandet av Fällknivens olika modeller? (Peter känner jag såklart till men vem mer?)

Att en kniv specifikt designad för att att tåla en kärnvapenattack (alltså en s.k. överlevnadskniv) har en tjock rygg kan ju vara fullt förståeligt men varför är exempelvis de dedikerade jaktknivarna H1 och PHK så tjockbladiga?
Designen på dessa knivar är ju, enligt min mening, i övrigt praktiskt taget fulländad men jag blir inte klok på varför inte bladen är tunnare? Behöver verkligen en jaktkniv vara så kraftigt konstruerad?

/Lux

Var inte Embretsen inblandad i F1an? Har en av hans överlevnadsknivar och F1 är faktiskt mycket lik. Eller kom F1 först?
 
Var inte Embretsen inblandad i F1an? Har en av hans överlevnadsknivar och F1 är faktiskt mycket lik. Eller kom F1 först?

Det är det nog bäst att fråga våra samlare om.
Oreb kanske eller "Nodh".
Den som vet bäst är ju Peter själv!

När det gäller håldiametern i fulltångebladen, så var Ingemar Nordell inblandad.


Mikael
 
Tack så mycket, Mikael! Det värmer i nybörjarhjärtat.

/ Peter

Bra!
Jag gillar traditionell formgivning..
Inte modeller som ska associera till militär användning.
Så kallat "Tacticool" är inte min melodi.

Dessutom verkar de flesta militärer i första hand använda Multi-tools, precis som jag och många andra civila användare.

Traditionella Amerikanska fällknivar tycker jag mkt om, men i fickan hamnar oftast en FK U4, SAK eller Leatherman.
Fast en SAK - Swiss Army Knife är ju i högsta grad en design för just militärt bruk...:)

Mikael

Great Eastern Cutlery - GEC #42
 

Bilagor

  • IMGP5544.JPG
    IMGP5544.JPG
    130.2 KB · Visningar: 657
Senast ändrad:
Bra!
Jag gillar traditionell formgivning..
Inte modeller som ska associera till militär användning.
Så kallat "Tacticool" är inte min melodi.

Dessutom verkar de flesta militärer i första hand använda Multi-tools, precis som jag och många andra civila användare.

Traditionella Amerikanska fällknivar tycker jag mkt om, men i fickan hamnar oftast en FK U4, SAK eller Leatherman.
Fast en SAK - Swiss Army Knife är ju i högsta grad en design för just militärt bruk...:)

Mikael

Great Eastern Cutlery - GEC #42

Det var en väldigt fin kniv!
Jag kan heller inte med "tacticool" för de ser så himla hotfulla ut. För några år sen, innan jag blev hooked på riktigt och i ett svagt ögonblick, så köpte jag en S&W Phantom Tanto men jag gav bort den nästan omedelbart. Jag har alltid en FK U4 på mig som jag använder väldigt mycket i jobbet, t ex för att skära bokplast eller liknande. Det skulle gå lika bra med en hobbykniv men den är lite jobbig att ha i fickan :)

/ Peter
 

Liknande trådar