Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mycket intressant fråga du närmar dig där, nämligen "god form och funktion". Vad är det? Det är ett närmast outtömligt ämne.

Bara för att väcka tanken med en bilanalogi. Är Jaguar E-type en "bra" bil?

Den är inte snabbast, inte modernast, var inte innovativ, lastar inte mest, drar inte minst. Men ändå blev den en ikon. Av många ansett som en av de vackraste bilarna genom tiderna. Men "bäst" näe... och förresten vilken bil är bäst?

Utan att fördjupa mig i frågan för stunden kan konstateras att när det gäller knivar är det många faktorer som spelar in för vad som är "bra".

I ena ändan av spektrat återfinns kanske de rena bruksvärdena som inte ens de är entydiga på något vis. Allt från uppgift till tycke och smak och inte minst tid och kulturella preferenser spelar in på utformningen. Som motpol till det kanske rena "artknives", konstföremål kan ställas där form inte följer funktion utan kanske är ett egenvärde i sig. Där själva knivens idé hyllas.

Länge leve mångfald. Men därmed inte sagt att saker inte kan diskuteras som du säger Lux. Vore ett tråkigt forum annars!

/ John
Det här inlägget är inget direkt svar till dig utan snarare bara ett axplock av mina åsikter i ämnet och som du snart kommer att märka tycker vi ganska lika...

Jag ser ingen motsättning mellan "god form och funktion" och mångfald. Mångfald berikar även om jag personligen ibland tycker att det finns för mycket av dålig kvalitet.

Vad som är god form och funktion avhandlas inte i ett inlägg (inte ens i en hel tråd...), utan snarare är det väl något som är dynamiskt och alltid kan diskuteras eftersom (som du nämner) det finns så många olika parametrar som inverkar på svaret. Det finns en uppsjö av olika preferenser: egna, kulturella, historiska men även mode, grupptryck och kunskaper/ erfarenheter spelar in, etcetera, etcetera...

Dock när det kommer till god form och funktion finns det vissa parametrar som jag anser nästan är att betrakta som axiom, då de är sprungna direkt ur funktionen, där formen är en direkt följd av densamma. Framtagna och testade under lång tid. Av denna anledning ser en yxa ut som en yxa, en kökskniv som en kökskniv, en machete som en machete och en täljkniv som en täljkniv, etc. Formen följer helt enkelt direkt av funktionen. Ändras någon av de grundläggande parametrarna för mycket blir funktionen lidande. Och då är det enligt mig inte längre "god form och funktion" .

Sedan finns det såklart en uppsjö av kompromisser och hybrider som alla vill vara mer en än funktion samtidigt, till och med vara universella...vilket komplicerar frågan ytterligare. Vissa lyckas bättre, vissa lyckas sämre. En del lyckas inte alls...
Och om detta må vi diskutera...;)

/Lux
 
Senast ändrad:
Fick hem ett par klassiker idag, första intrycket är bra så det ska bli spännande att prova dom.

7u5esagu.jpg


Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
1. Fick hem ett par klassiker idag, första intrycket är bra så det ska bli spännande att prova dom.
Fredrik
Sent from my iPad using Tapatalk HD

2. Hoppas vi får läsa lite om resultatet av ditt test. Det skulle vara roligt att läsa en jämförelse mellan M95 och FK A1.

1. Du kommer garanterat inte att bli besviken. Mycket bra och funktionella knivar med riktigt bra knivslidor. M95 är min favoritkniv i klassen mellanstora knivar.

2. Instämmer.
Jag har inte gjort något direkt jämförande test men har använt både M95 och FK A1 och även en annan inte helt anonym kandidat i samma storleksklass, ESEE 6, var för sig vid olika tillfällen. Alla kompetenta knivar av hög kvalitet men M95 är min favorit i den här trion och en av de knivar som numera alltid följer med till skogs.

/Lux
 
Upptäckte precis att Lamnia har rea på Benchmade...

...MÅSTE...MOTSTÅ...LOCKELSE...
...MÅSTE...MOTSTÅ...LOCKELSE...
...MÅSTE...MOTSTÅ...LOCKELSE...

/Lux
 
Senast ändrad:
Dagens matteuppgift: Förutsatt att lux carbone håller uppe eller ökar sitt tempo, hur många tusen inlägg till kommer det krävas innan Lux Carbone går om dePaul i antal poster i denna tråd?

:D
 

Cannonball

Gäst
Fick hem ett par klassiker idag, första intrycket är bra så det ska bli spännande att prova dom.

7u5esagu.jpg


Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Riktigt trevliga knivar, jag har samma uppsättning.
Min m/07:a är välanvänd, men min m/95:a är lika ny som din... ;)
Jag har dock börjat använda min och är redan imponerad av den!

Jag har en FK A1 också jag kan jämföra lite med, men jag tror faktiskt sissipuukkon m/95 leder redan...
 
Dagens matteuppgift: Förutsatt att lux carbone håller uppe eller ökar sitt tempo, hur många tusen inlägg till kommer det krävas innan Lux Carbone går om dePaul i antal poster i denna tråd?

:D

Hehe...
Med tanke på att jag hitintills endast har lyckats skriva ~33% fler inlägg än dePaul gjort i snitt under nästan 50 gånger så lång tid så uppskattar jag...hm..ca 8000 inlägg före mig...hm...400 månader...hm...approximativt 32 000 inlägg krävs och jag skulle gå om runt år 2047...;)

Den stora frågan är dock hur många knivar jag måste köpa för att min knivsamling ska gå om dePauls och när den kommer att göra det...;)

/Lux
P.S. Gro, kan du vara snäll och kontrollera att jag har räknat rätt?;)
 
Hehe...
Med tanke på att jag hitintills endast har lyckats skriva ~33% fler inlägg än dePaul gjort i snitt under nästan 50 gånger så lång tid så uppskattar jag...hm..ca 8000 inlägg före mig...hm...400 månader...hm...approximativt 32 000 inlägg krävs och jag skulle gå om runt år 2047...;)

Den stora frågan är dock hur många knivar jag måste köpa för att min knivsamling ska gå om dePauls och när den kommer att göra det...;)

/Lux
P.S. Gro, kan du vara snäll och kontrollera att jag har räknat rätt?;)

Jag har gjort en modell i fortran 95 som jag kör nu.
 

Liknande trådar