Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vi tar en ledtråd till. Nu borde det bli avsevärt lättare.

Så här ser dess lillebror ut:


Stålet är ATS-34 och handtaget är i Ti. Namnet kan man se på ricasson om man kisar lite ;).

~Paul~

PS Denna lilla kniv är för övrigt en av mina all-time EDC-favoriter trots ricasson ;).
 
Vi tar en ledtråd till. Nu borde det bli avsevärt lättare.

Så här ser dess lillebror ut:

Stålet är ATS-34 och handtaget är i Ti. Namnet kan man se på ricasson om man kisar lite ;).

~Paul~

PS Denna lilla kniv är för övrigt en av mina all-time EDC-favoriter trots ricasson ;).

Alltså en Kershaw och inte en Timberline...
Den senare är en Wild Wild Turkey .
Mycket fin kniv! :)

/Lux
 
Ti Hawk kom som nr 3 i denna serie och kom lite senare. Kniven jag efterfrågar är nr 1 (Wild Wild Turkey är nr 2).

Frågan var kanske lite svår för icke specialintresserade Kershaw-fans.

Svaret är: "Kershaw 1410, Starkey Ridge"

~Paul~
 
Alltså en Kershaw och inte en Timberline...
Den senare är en Wild Wild Turkey .
Mycket fin kniv! :)

/Lux
Ja, jag gillar "kalkonens" linjer och geometri. Det enda som kunde ha varit lite bättre är förstås ricasson som jag anser är aningen för stor. Det man dock måste göra på en nyinköpt W W Turkey är att tunna ut eggen och ta bort en del material precis bakom densamma (axlarna).

~Paul~
 
Ti Hawk kom som nr 3 i denna serie och kom lite senare. Kniven jag efterfrågar är nr 1 (Wild Wild Turkey är nr 2).

Frågan var kanske lite svår för icke specialintresserade Kershaw-fans.

Svaret är: "Kershaw 1410, Starkey Ridge"

~Paul~

Trevlig familj. :)
Jag gillar Starkey Ridge, fina linjer och ser mycket användbar ut.
ATS-34 är ett bra stål, jag har en del knivar i den amerikanska motsvarigheten 154CM bl.a. den nyligen införskaffade BM Griptilian.

/Lux
 
Trevlig familj. :)
Jag gillar Starkey Ridge, fina linjer och ser mycket användbar ut.
ATS-34 är ett bra stål, jag har en del knivar i den amerikanska motsvarigheten 154CM bl.a. den nyligen införskaffade BM Griptilian.

/Lux
Det enda jag skulle vilja ändra på på Starkey Ridge är slipfasen ;). I övrigt en kanonkniv.

I början (på 90-talet) så hade jag lite svårt för ATS-34. Kunde helt enkelt inte få upp samma grad av skärpa som på knivar i annat stål. Lärde mig att hemligheten är att inte pressa på för hårt i samband med slipning. Endast fjäderlätta svep är allt som behövs.

Griptilian är en mycket duglig modell. Konstigt nog så har jag "lyckats" undvika den ;).

Har du testat pulverversionen av 154CM, dvs CPM154? Ett kanonstål.

~Paul~
 
1.Griptilian är en mycket duglig modell. Konstigt nog så har jag "lyckats" undvika den ;).

2.Har du testat pulverversionen av 154CM, dvs CPM154? Ett kanonstål.

~Paul~

1. Även solen har sina fläckar...;)
Jag har precis "blivit klar" med min Griptilian så nu kommer den helt klart få en hel del ficktid.
Jag har tagit bort clippet, sänkt eggvinkeln till 30 grader och sedan lagt på en 40 graders egg för starkare egg, fixat ett glappande handtag (glapp mellan ytterskolla och innerliners:()...

2. Nej, tyvärr. Men det går väl att göra något åt...;)

/Lux
 
1. Även solen har sina fläckar...;)
Jag har precis "blivit klar" med min Griptilian så nu kommer den helt klart få en hel del ficktid.
Jag har tagit bort clippet, sänkt eggvinkeln till 30 grader och sedan lagt på en 40 graders egg för starkare egg, fixat ett glappande handtag (glapp mellan ytterskolla och innerliners:()...

2. Nej, tyvärr. Men det går väl att göra något åt...;)

/Lux
Hm, så det fanns trots allt en del skavanker på din BM.

Precis, jag rekommenderar CPM 154. En utmärkt kompromiss mellan de olika egenskaperna.

~Paul~
 
Hm, så det fanns trots allt en del skavanker på din BM.

Precis, jag rekommenderar CPM 154. En utmärkt kompromiss mellan de olika egenskaperna.

~Paul~

Ja, tyvärr. Jag hade höga förväntningar (sällan bra att ha det) och blev lite besviken. Hade säkert kunnat reklamera kniven men bestämde mig för att fixa det själv istället.

När kniven anlände var den vass men inte så att den riktigt nådde min standard, eggen var (som tyvärr är ganska vanligt, är Spyderco enda undantaget?) inte helt jämn: ena sidan var under 20 grader (uppskattar ca 17-18 grader) medan den andra sidan var lite över 20 grader. Jag sänkte därför eggen till 15 grader per sida och lade på en mikroegg om 40 grader totalt.
Jag använde Spyderco Sharpmaker ända upp till de ultrafina stavarna och avslutade med strigling. Nu är eggen så vass att det räcker med att hota håren på armarna för att de ska falla av av sig själva...;)

Glappet i handtaget var det som gjorde mig besviken. Trodde först att det var AXIS-låset (vilket teoretiskt sett inte är möjligt) men istället var det handtaget som glappade. Inte så mycket att det var jättelätt att se utan mer att man kände och hörde att det knäppte i handtaget. Irriterande minst sagt.
Efter att ha konsulterar Google insåg jag att det trots allt är flera som har haft samma problem. Handtagen på griptilian är ihåliga och har nedsänkta stål-liners och glappet var alltså mellan liners och ytterskolla. Jag hittade en fix som innebar att kniven behövde tas isär och liners sedan fixeras med Loctite. Jag tyckte det verkade lite jobbigt att behöva ta isär kniven varvid jag helt sonika använde superlim för att fixera/låsa liners vid ytterhandtag.
Nu fungerar allting perfekt men en varning om någon skulle få för sig att prova en liknande fix, var mycket försiktiga så att inte AXIS-låset limmas ihop...;)

/Lux
 

Liknande trådar