Njae
OM skålslipningen ämnar jag inte argumentera. Möjligen kan tilläggas att den är bred och i princip sträcker sig över hela bladets höjd där det går. Och sen är jag inte riktigt lika rabiat (förlåt principfast
) som du när det gäller skålslipningar. Den här kniven, givet t ex handtaget, är en typisk fickkniv för mindre arbeten och där fungerar slipningen helt ok. Don efter person...eller snarare arbetsuppgift i det här fallet.
Om eggen kan däremot sägas att den faktiskt börjar höjd med handtaget vars främre del är rundad.
Stålet i handtaget är slätt men det är ofta något jag föredrar när det gäller fickknivar. För mig är det minst lika viktigt att de är lätta att bära och få upp och ned ur fickor som att de är greppsäkra. Sen kan jag väl påpeka att jag inte sällan bär två knivar. En kraftigare och en mer "socialt accepterad".
De mest frekventa jobben för en så här liten kniv består för mig i att hala fram kniven, skära av en sak eller två och låta kniven återgå till fickan. Ett typexempel på det i går när jag monterade diverse racercyklar på cykelsttäll och förankrade hjul med lite eltejp och plastskum för att förhindra lackskav. Kniven åkte då upp och ned ur fickan fem eller sex gånger. Därefter hade min ärade dam köpt diverse kläder varpå kniven åkte fram för att avlägsna diverse tvättlappar och plastsnören. Sen skulle jag öppna lite paket i köket och då använder jag ofta kniven jag har i fickan hellre än köksknivarna. Etc etc.
Av samma skäl som ovan är stålet inte lika viktigt som i en kniv som används mer och särskilt till att skära större volymer av vad det vara månde, kartong, plast, snöre/rep/tamp, etc. Men jag hållet med dig om kinastålet. Då finns kniven för en tia mer (dollar that is) i Sandvikstål. Jag valde det här alternativet för att det är billigare och för att jag faktiskt tycker att den släta versionen är snyggare!
Ergonomin är faktiskt förvånansvärt god och betydligt bättre än många andra småknivar jag äger och hållt i tack vare den neutrala formen. Säkerheten är inget problem då flippern agerar fingerskydd i utfällt läge.
Och som koncept är den VISST innovativ. Vi måste inte vara överens om allt jämnt!
Det är något så ovanligt som en kombination mellan en modern kniv (flipper) med gammal mönster (Swayback) vilket jag inte känner till många av.
Lägg därtill att den är utrustad med kullager vilket jag förvisso mest ville ha för att jag inte äger någon dylik tidigare. Annars anser jag att hela idén med kullager i knivar är smått värdelös, mer om det senare.
Och utöver det så är den försedd med ett för marknaden helt innovativt clip. Förutom att vara nytt till formen gör det handtagsidorna "renare" vilket ger ovanligt eleganta linjer för prisklassen.
Lägger du ihop de egenskaperna så har du en mycket originell kniv. Som man bevisligen kan tycka saker om, vilket är bra!
Nu föregick jag en del av kommande presentation. Men jag återkommer när jag använt kniven lite mer.
/ John