Stor kniv till vad?

Din Aitor verkar vara av samma kvalitet som de "Lifesaving Knife" som säljs på Tradera för många pengar. Jag skrev en recension om en sådan på utrustning.se, och eftersom det är jag som skrev den så kopierar jag av alltihop och klistar in här :)

Recension av "Lifesaving Knife"

Förpackningen
Kniven kom i en liten papplåda med bild på innehållet.
När jag öppnade lådan var det ungefär tio plastchips som höll allt på plats. Själva bladet var skyddat av en plastpåse i fodralet (hur de nu fick i den).

Blad
Bladet är 145 mm långt till infästningen, 30 mm brett och ungefär 2,5 mm tjockt.
Eggen är totalt 140 mm lång och skålslipad med sista millimetern slipad så att det är aningen av råegg åt ena hållet.
På bladryggen finns en 55 mm lång sågliknande tandning.
Bladet är märkt Stainless Steel, och det står det på diskbänken i sommarstugan också.
Det finns ett hål i bladet på samma sätt som på Ontarios M9-bajonett, även sågtandningen är ganska lik. Bladet verkat vara fastsatt i handtaget med en insexskruv.

Handtag
Handtaget är av aluminium eller annan typ av lättmetall. Mönstret har en viss likhet med M9 men av sämre kvalitet. Det finns spår av dålig gjutning, orenheter i gjutformen osv.
I änden av handtaget finns ett lock med packning som skall skydda innehållet i handtaget.
Skaftet känns för kort med bara 85 mm från fingerskydd till kuggarna på locket. Om man håller kniven med pekfingret FRAMFÖR skyddet så fungerar det hjälpligt.
Det känns dock både kallt och halt och skulle behöva en omgång grepptejp eller liknande för att kännas mindre uselt.
Om man skruvat av locket behövs lugn, ro, bra tålamod och bra ljus för att få tillbaka det. Gängorna i handtaget och gängorna i locket verkar vara gjort på olika planeter. Gängorna är gjutna och inte gängade. Om någon har en gängsats 21-22 mm så kanske man kan få fason på detta… kanske. Det finns en liten snörstump fastknuten i locket, vad det nu skall vara bra för?

Fodral
Fodralet är gjort i billig plastplast med någon sorts lädermönster. Slarvig maskinsömnad och tre billiga nitar håller ihop alltihop. Det finns en formpressad plastficka för en slipsten.

Tillbehör
Eftersom detta är en Överlevnadskniv så finns de obligatoriska tillbehören med.
Slipstenen: finns naturligtvis i därför avsedd ficka på fodralet och ser ut som om man tagit en bit cement. Man kanske kan slipa knivar med cement?
Kompassen: finns som seden kräver på insidan av locket. Den är limmad lite snett och pekar ungefär 30-35 grader för mycket åt öster, men vad gör lite avvikelse, man går ju ändå inte på en rak linje i skogen ändå.
Överlevnadssatsen: i handtaget finns en liten plastburk av tvivelaktig kvalité. I denna finns en plastpåse med tre tändstickor, ett litet plån, ungefär tre meter vit sytråd och två ytterst små nålar och den obligatoriska fiskekroken med kanske två meter ytterst tunn nylonlina och sänken som ser ut som porslinsisoleringen i gamla spisar.

Jag har inte testat egghållfasthet, brytförmåga, hårdhet, draghållfasthet i nylonlina och liknande, men jag har redan fått en ganska bra uppfattning av vilka möjligheter denna Lifesaving Knife har.

Om du tycker att Rambokniven från Hobbex är för combat med svart blad och kompassen utanpå så kan jag rekommendera denna kniv.
Om du vill ha en verklig Antikniv i din svindyra samling, något som får folk att vakna till och fundera, då kan den också vara kul.
Om du inte vill använda din fina Strider, Fällkniven, Bark River eller annan kvalitetskniv för att öppna paket med ytterligare kvalitetsknivar, då kan den fungera. Brun pakettejp borde den klara.
Om du inte skall använda kniven till annat än att öppna en korvbrödspåse, på din outdoor/bushcraft/survival/SERE/Fria kriget-aktivitet, då duger den säkert. Korvbrödspåsar är mjuk plast.
Om du skall, på något sätt, använda kniven till annat än skoja med samlare, öppna brev eller brödpåsar…. använd vadsomhelst annat eggverktyg utom detta. Ingen del av detta Överlevnadssystem går att använda till något av värde, förutom möjligtvis tändstickorna.

Vad kostade då denna Lifesaving Knife med kompass, tändstickor, krok, lina, tråd, nålar och fodral i plast? 119 kronor på Tradera!

Eftersom jag inte fick köpa en Rambokniv från Hobbex när jag var liten så gjorde jag det nu.
 
Ny kniv

hejsan.
har börjat fundera på en ny kniv då min gamla mora 2000 börjar kännas lite sliten.
Har funderat på en lite grövre kniv, först har jag tänkt på en kukri, men det verkar vara lite svårt att få tag på, om man inte vill beställa från utlandet.
Har fastnat för bowie-modellen, verkar vara en bra kniv.
vet att kukri och bowie har lite olika användningsområden, men efter lite övervägande verkar det som jag har mest nytta av bowien.
Har hittat två modeller i olika prisklasser. Kom med förslag om ni vet någon som är bra, hade tänkt mig upp till 700-800 kr max.

http://www.knifenordic.se/product_info.php?products_id=315

http://www.knifenordic.se/product_info.php?products_id=506

http://www.knifenordic.se/product_info.php?cPath=1_5_102&products_id=66
 
Senast ändrad:
... verkar vara en bra kniv.

Hur då bra? Menar du kvalitet eller funktion?
Mora 2000, kukri och bowie, det är tre helt olika knivtyper som används till vitt skilda saker. Att ersätta en mora 2000 med en bowie tycker inte jag låter som en bra lösning. Nu är jag i och för sig inte särskilt förtjust i bowie-knivar över huvud taget.

Jag har egentligen inga kommentarer till de knivar du länkade till, kan inget om dem.
Däremot tycker jag att du ska tänka igenom vad du ska använda kniven till. Är det för vanligt campingliv kanske du ska skaffa en ny, mindre sliten mora. Eller något som åtminstone liknar moran lite grann.
Ska du vandra genom en regnskog kan du ju fundera ett varv till på kukrin. Och bowien... Tja, om det inte är så att du tycker att den typen av kniv är riktigt tjusig och vill ha en att hänga upp på väggen så vet jag inte riktigt vad du ska använda den till.
 
Hur då bra? Menar du kvalitet eller funktion?
Mora 2000, kukri och bowie, det är tre helt olika knivtyper som används till vitt skilda saker. Att ersätta en mora 2000 med en bowie tycker inte jag låter som en bra lösning. Nu är jag i och för sig inte särskilt förtjust i bowie-knivar över huvud taget.

Jag har egentligen inga kommentarer till de knivar du länkade till, kan inget om dem.
Däremot tycker jag att du ska tänka igenom vad du ska använda kniven till. Är det för vanligt campingliv kanske du ska skaffa en ny, mindre sliten mora. Eller något som åtminstone liknar moran lite grann.
Ska du vandra genom en regnskog kan du ju fundera ett varv till på kukrin. Och bowien... Tja, om det inte är så att du tycker att den typen av kniv är riktigt tjusig och vill ha en att hänga upp på väggen så vet jag inte riktigt vad du ska använda den till.

Jag menade aldrig att ersätta min mora, moran har jag i nuläget mest använt som alroundkniv, och alltid haft i min fiskeväska.
däremot har jag saknat en lite grövre kniv att ha med i skogen t ex.
Jag vet att kvailiteten på bowieknivar varierar ganska mycket men på "special" , som visserligen inte är en bowie, är det 420hc stål, som jag uppfattat det, är ett bra rosttrögt stål, som ska funka jag tror kan funka för mig.
men anledningen till att jag skrev här var att jag ville veta vad andra tycker om det, och om någon hade någon erfarenhet av samma, eller liknande knivar.
Och som jag skrev, så skrev jag inte rent generellt om kvaliteten på bowieknivar, utan om själva modellen på kniven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar