stor eller liten kniv???

Jo,men flintaflisor är en sorts skärande verktyg,liksom Mora´n.Utséende och material har utvecklats,inte själva funktionen.

Absolut, men jag tror fortfarande inte att verktyg för skärande är äldre än verktyg för bankande och petande.

Sjukt bra citat. Skall tatuera in det på ryggen, med en clipart-bild jämte. På en grävkäpp.
Hehe. Om du ska ha en taturering kan du väl åtminstone låta mig rita grävkäppsbilden istället för att ta till en ful clipart. Eller låta vår kära Paint-konstnär rita.

Det här börja rövslickeri i den högre skolan, snart har jag slickat upp Martin F. i "båge", men han har ju faktiskt rätt, igen...
Jag for iväg för en 10 minuter sedan på en snabbfärd till människans vagga, Långtbortstan, till de dimhöljda grottorna där våra anfäder reste sig från krälande tasigframart
(förlåt, kom inte på nåt bättre ...)och greppade grävkäppen, ty det var det enda som fanns tillhands då...
Denna illustration är ritat i Paint, direkt från grottmålningarna som de första människorna gjorde, så nu vet ni hur det ligger till, återkommer kanske med mer avbildningar på hur kniven kom till senare.

Bilagor

• grävkäpp.jpg
    grävkäpp.jpg
    79 KB · Visningar: 395
Med risk för att göra dig besviken: jag grävde faktiskt lite i ämnet, och nyligen gjorda fynd kastar faktiskt nytt ljus över vilket som var det första verktyget.

Se fotot
(jag länkar eftersom jag inte äger upphovsrätten).

Jaaa, va vad de jag sa !
Du yttrade ett av människans första ord, grävde, mycket intressant
på min ära ! ( Gyllenskalps uttryck i 91:an)

Men du, undrar om vi kan ha fel, kniven, stenflisan i handen ?, Hmmm
Måste forska vidare, får fara till särkland igen Irak?) o ta reda på fakta, det kan ju finns nedgrävda
hundar i detta ämne som förbisetts i farten.
Skruvdragaren va nog inte batteriförsedd på den tiden, fattar väl alla att batterier är ett senare påfund, utan man fick nog veva den runt när man skulle tex. sätta Gips i grottorna.

Men du, undrar om vi kan ha fel, kniven, stenflisan i handen ?

Ibland finns sanningen därute. Evolutionen kan oftast anas genom att helt enkelt titta på vad som finns i naturen. De flesta av evolutionens steg finns med, från encelliga organismer till Idol-deltagare.

Alltså: finns det några djur därute som använder skärande verktyg? Inte vad jag vet. Finns det några djur som använder pet- eller slagverktyg? Jupp. Flera stycken.

Seriöst, behöver man verktyg för att göra en grävkäpp så måste man ha en eller flera tummar mitt i handen.

Martin, du får gärna rita en snygg tatuering åt mig så ska jag boka in en tid. Gärna baserat på peter1959s underbara målnign. Men seriöst, skulle inte en tatueringsstudio som bara gör cliparts vara en grymt idé? Clip-art tattoo liksom.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg