stor eller liten kniv???

Visst är det så. De som tar "fina" bilen till motionsgården för att springa lite är samma folk som nästan skriker "MAN FÅR INTE HA KNIV!!!" om man plockar fram något så litet som en multitång.

Jag skulle vilja testa "knivhatarna" någon gång. Visst kan man kapa packband och öppna en låda med en sax, men det är inte rätt. Jag anser faktiskt att det är säkrare för både mig och omgivningen om jag har en egen kniv som jag har koll på, än att springa med saxar fram och tillbaka så fort något skall öppnas.
Apropå det, man får inte ha kniv i skolan (1988:254) med undantag osv osv. Men ingen bryr sig om alla spetsiga saxar som folk använder istället.

Som tur är så är det bara sansade människor på jobbet och väldigt få panikmänniskor. dessa går dock att informera till förståelse.
Tyvärr anser viss personal att knivar är "vapen" och reagerar därefter. Detta gör att barnen inte får någon naturlig kunskap om det äldsta verktyget i världen. Eftersom det är lite "förbjudet" så blir det desto "häftigare" att olovligen ta med farsans fina kniv för att visa polarna i skolan osv.

Ingen kniv alls!

vad tycker ni ?? så här tycker jag!!

frågan är,, hur många sätt kan man tälja med en kniv ??? är det att tälja,, att svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam?? saningen är att det nästan inte går att tälja med gammla tekniker med en stor kniv,, att kniv företagen säljer stora knivar beror bara på att det finns en marknad för det,, som inte vet att handen som håller kniven är viktigare än storleken,,

ett problem med större knivar är att dom inte är stora (tunga) nog att hugga med heller,, homo sapiens satte stenen i ett trä skaft och fick yxan,, som fungerar mycket bättre än en sten ( stor kniv ) i handen,, Något jag har fått hört mycket,, är att det är bra att ha ett långt blad om man ska klyva stockar,, till ved,, Hmmm,, är det inte bättre att plocka ved som har rätt storlek från början?? så har jag gjort i 20 år nu ,, och det fungerar bra,,, och det kan också vara bra att komma i håg att nendertalarna dog ut!!

saningen är,,, att den stora sami kniven fanns inte före 1940ca,, efterfrågan från turister på stora knivar kom när vi svenskar börja vandra i fjällen och ville köpa same knivar,, Och samerna är väll inte dumma ,, dom till godo ser väll efterfågan, får ju mer betalt för en stor kniv en för en liten,,,

När sameran vandra runt i fjällen och skogarna hade dom en liten yxa och en liten kniv som hande en rundad egg,, den rundade eggen var för att inte göra knive för vass, när dom öron märkte renarna,, renarana kunde blöda till döds om knive var för vass,,, man blöder mer av en vass kniv!! så alltså,,, en liten slö kniv,, vem kunde tro det??

den klassika bowe knive ritades inte förren ca 1840,,, av Jim Bowe,,, familje företaget Bowe är även det företaget som rita den klassiska Ka Bar kniven,,
ko boys andvände sig mest uteslutande ut av små fick knivar, ( stockman fäll kniv )

Tittar man på natur folk,, så täljer dom flesta i mot sig,, och knivarna är inte störe en vad dom be höver vara,,,

Så vad ska man tro på, ett knivföretag som vill göra pengar på dig ,,
eller på dom som har bott i skongen ett helt liv?
När jag var yngre så hade jag gärna med mig en så stor och kraftig som möjligt. Med tiden så har jag insett att man sällan behöver en stor kniv. Numera så har jag bara med mig ett rakblad när jag är på vandringstur i fjällen, behöver absolut inte mer än så! På turer i ren skogsmiljö så har jag med mig någon kniv typ Mora, det räcker för mig!

Om man på korvgrillning på dagis eller Mulle drar fram en M2000 för att skära upp korvpaketet stirrar folk ett ögonblick för att sedan låtsas som ingenting

Hihihi... nu gav du mig äntligen ett användningsområde för min Cold Steel SRK som sedan länge är pensionerad. Synd bara att den är helt oanvändbar för att tälja grillpinnar med. Men jag får väl låta slipa om den för framtida Mullebruk.

Undrar förresten om den är bra som förstakniv till äldsta sonen (2,5 nu) om några år. Den har ju parerstång - det brukar ju vara det viktigaste kriteriet.

Hihihi... nu gav du mig äntligen ett användningsområde för min Cold Steel SRK som sedan länge är pensionerad. Synd bara att den är helt oanvändbar för att tälja grillpinnar med. Men jag får väl låta slipa om den för framtida Mullebruk.

Undrar förresten om den är bra som förstakniv till äldsta sonen (2,5 nu) om några år. Den har ju parerstång - det brukar ju vara det viktigaste kriteriet.

Om inte annat kmmer han vara coolaste killen på kvarteret, vem minns inte Ramboknivarna. Man var ju kung med en sån i bältet och alla ville hålla och titta vad man hade i skaftet. Är lite som när man var den ende i byn som hade en X-wing. Skulle kunnat ta betalt för en titt på den tiden =)

Du vill inte ha en länk till Cold Steel. :)
Ok, med risk att bli mobbad av De Paul. Så här ser en SRK ut.
http://www.coldsteel.com/38ck.html
Den var "the shit" om man var med i de tidiga FN-missionerna på Balkan.
Alla hade den, tills Fällknivens A1 kom. Ungefär samtidigt passade fettopuckot på Cold Steel att byta stål till blajstål.
Om du hittar en riktigt gammal som det står Carbon V på så är dem hyfsat OK. Någonstans mellan Mora 2000 och F1.
SRK köptes in i stor mängd av Försvaret runt 94-95 för att testa fram en ny "överlevnadskniv". Efter alla tester valdes en liten kniv från ett litet företag i Voullerim. Killen som fortfarande har det företaget heter Peter och har en pôjk som heter Eric... resten vet ni allihop.
Tidiga SRK hade samma cordurafodral som de tidiga A1 och S1 hade.

Det finns säkert någon här som kan berätta mer om testerna av SRK.

SRK är alltså en kniv i storlek som A1, men sämre på allt, utom att gå av.

Du vill inte ha en länk till Cold Steel. :)
Ok, med risk att bli mobbad av De Paul. Så här ser en SRK ut.
http://www.coldsteel.com/38ck.html
Den var "the shit" om man var med i de tidiga FN-missionerna på Balkan.
Alla hade den, tills Fällknivens A1 kom. Ungefär samtidigt passade fettopuckot på Cold Steel att byta stål till blajstål.
Om du hittar en riktigt gammal som det står Carbon V på så är dem hyfsat OK. Någonstans mellan Mora 2000 och F1.
SRK köptes in i stor mängd av Försvaret runt 94-95 för att testa fram en ny "överlevnadskniv". Efter alla tester valdes en liten kniv från ett litet företag i Voullerim. Killen som fortfarande har det företaget heter Peter och har en pôjk som heter Eric... resten vet ni allihop.
Tidiga SRK hade samma cordurafodral som de tidiga A1 och S1 hade.

Det finns säkert någon här som kan berätta mer om testerna av SRK.

SRK är alltså en kniv i storlek som A1, men sämre på allt, utom att gå av.

Suck, vilka grovsopor......

Tyvärr anser viss personal att knivar är "vapen" och reagerar därefter. Detta gör att barnen inte får någon naturlig kunskap om det äldsta verktyget i världen. Eftersom det är lite "förbjudet" så blir det desto "häftigare" att olovligen ta med farsans fina kniv för att visa polarna i skolan osv.

Det är ren gallimattias att kniven skulle vara det äldsta verktyget. Grävkäppen torde vara mkt äldre. Ett verktyg ingen svensk idag har en naturlig kunskap om. Det är dags att AGERA för folkbildning om grävkäppens alla fördelar. Alla vet ju att ju äldre ett verktyg är, desto livsviktigare är det att ha en "naturlig kunskap" om det. Jag vill se trådar som "stort grävkäppsintresse, välj din favoritgrävkäpp", "stor eller liten grävkäpp?" eller varför inte "grävkäpp för trädgård och resa?".

Ja, kniven är rätt gammal. Ja den hade ett naturlig plats i var mans bälte förr i tiden. Nej, den är inte oumbärlig idag, inte ens i friluftsliv.

ps. grävkäppen kan också den användas som vapen, så jag förespråkar inte att man ska få bära den på allmän plats.

Det är ren gallimattias att kniven skulle vara det äldsta verktyget. Grävkäppen torde vara mkt äldre. Ett verktyg ingen svensk idag har en naturlig kunskap om. Det är dags att AGERA för folkbildning om grävkäppens alla fördelar. Alla vet ju att ju äldre ett verktyg är, desto livsviktigare är det att ha en "naturlig kunskap" om det. Jag vill se trådar som "stort grävkäppsintresse, välj din favoritgrävkäpp", "stor eller liten grävkäpp?" eller varför inte "grävkäpp för trädgård och resa?".

Ja, kniven är rätt gammal. Ja den hade ett naturlig plats i var mans bälte förr i tiden. Nej, den är inte oumbärlig idag, inte ens i friluftsliv.

ps. grävkäppen kan också den användas som vapen, så jag förespråkar inte att man ska få bära den på allmän plats.

Grävkäpp ?
Du måste fått stroke, spade ska man ha om man ska gräva, grävkäpp, va faan ä de ? petpinne i komockan ? eller ?
Vapen ? Ska du kasta skit på fienden, bättre o ta dina strumpor !
Gro ! för fanken tääänk, "för trädgård o resa" hmmmpfff, har helst med mig en butterflykniv....

Senast ändrad:
Grävkäpp ?
Du måste fått stroke, spade ska man ha om man ska gräva, grävkäpp, va faan ä de ? petpinne i komockan ? eller ?
Vapen ? Ska du kasta skit på fienden, bättre o ta dina strumpor !

http://www.ne.se/jsp/search/search.jsp?t_word=gr%E4vk%E4pp
http://en.wikipedia.org/wiki/Digging_stick

jag syftar på det primitiva verktyget grävkäpp som var ett av människans första verktyg. Mig veterligen är det bara bushfolk och aboriginals som har någon naturlig kunskap om det idag.

nearfreo.jpg

Man kan nog banka lite med den eller försöka peta ut ett öga.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg