stor eller liten kniv???

hörröni som snackar om att det är snabbare med såg än att kapa tex. en gren, grenen måste hållas fast, annars går det inte att såga för att den flyttar sig, hugger man behöver man inte ens hålla i grenen, de e bara att hugga till med den stora kniven, de ni sågfantaster i alla lägen !

Fast man har ju två händer så det är ju inget större problem. Kommer just hem från sex dagars ripjakt. Sågen är helt suverän när det gäller att ordna ordentligt med ved snabbt. Jag har inget behov av att klyva vilket ju blir problematiskt med såg. Vi eldade från sen eftermiddag till natt varje dag. Att hugga ved med en stor kniv skulle ha gjort att man surat i tältet istället.

hörröni som snackar om att det är snabbare med såg än att kapa tex. en gren, grenen måste hållas fast, annars går det inte att såga för att den flyttar sig, hugger man behöver man inte ens hålla i grenen, de e bara att hugga till med den stora kniven, de ni sågfantaster i alla lägen !

Niklaz, jag har aldrig yxa med mig nästan, utan det är sågen som gäller som du skriver, men
till att klyva, fixa stickor 2-3 cm tjocka, till starten av elden, har jag en stor kniv.
Jag bara måste ha en eld som brinner hela tiden, när jag väl slagit läger på kvällen, och då är det en såg som kan fixa det enklast, en yxa kan man INTE ha till att kapa stockar med, den arbetsinsatsen man måste prestera då är inte rimlig.
Jag bruka kapa stockarna, 10-30cm tjocka, i längder på ca 70 cm, så får de brinna av på mitten, för att sedan puttas ihop, så att ändarna brinner, det spar en massa sågande.
Jag ser ofta folk som sågar 20 cm längder, och det ser väl trevligt ut, men man har väl annat o pyssla med än att såga "kakelugnsved" ?
Det finns ett ordspråk som säger : vit man gör stor eld ock sitter långt ifrån, röd man gör liten eld o sitter nära, jag vet, men jag tycker det är skönt med en värmande brasa.
Givetvis gör jag pyttesmå eldar, om jag bara ska koka kaffe, grilla nåt snabbt, då tar jag vad som finns på marken runt omkring mig.
Då jag skaffat tillstånd för mitt vedtagande där jag oftast är, så är det inga problem med ordentliga eldar.
Så trådstartare kontroll, det har man en stor kniv till bland annat.

Bilagor

• PICT0016.jpg
    PICT0016.jpg
    95.7 KB · Visningar: 400
  • PICT0077.jpg
    PICT0077.jpg
    105.4 KB · Visningar: 399
Då är vi på samma sida. Vi gjorde rejäla brasor som klarade spöregn och brann länge. Värstingen fick man stå några meter ifrån när den brann som bäst :) Jag siktar på 60 cm:s ved och startar med tunna kvistar och näver.

.. och om den vita mannen inte sitter tillräckligt långt bort så blir han svart?

Jag håller med om ofoget att kapa ved i exakt SÅ långa bitar. Det verkar vara så att om veden är längre än ungefär 22 cm så funkar det inte alls.

.. och om den vita mannen inte sitter tillräckligt långt bort så blir han svart?

Jag håller med om ofoget att kapa ved i exakt SÅ långa bitar. Det verkar vara så att om veden är längre än ungefär 22 cm så funkar det inte alls.

Jo visst är det irriterande ?

(förlåt uppdateringen.....)

Kör för det mesta med yxa:) Ved som är så tjock att man inte kan bryta den utan verktyg brukar jag låta vara och matar på efterhand som den brinner upp. Har även en sådan fällsåg som jag tycker är bra även om jag inte använder den så ofta.

/mattias

Min verktygssamling när jag går ut i den gröna naturen brukar vara Fällkniven H1, Bahco vikihopsåg (Jula typ 300 spänn) och en Leatherman Fuse vikihoptång.
Det funkar till det mesta. En H1 kan du utan vidare klyva vedklampar med.
Sedan följer en WM1 och en Victorinox Explorer med i braohalådan.
Jag tycker inte riktigt om yxor, de och gas är jag lite försiktig med.
Men man man ju skada sig på en vikihopsåg också, men det brukar inte bli så farliga skador. Det sticks mest och man får blodiga fingertoppar en stund. :)

H1 är bra och rejäl, dock väger den några gram mer än F1. Efter att ha använt S1, F1 och H1 så känns knivar som Mora 2000 som fladdriga knivar som man inte riktigt vet vart de tar vägen.

Det märkliga är att det är fullt accepterat i samhället att köra runt bilar som XC90 eller stora BMW bara för att åka till ICA och handla. Dock får man glirningar om man i skogen tar fram en tusenkronorskniv för att öppna korvpåsen (som man köpte på ICA). Det är väl samma sak. Dock är väl min bil och min kniv värd lika mycket :)

Om man på korvgrillning på dagis eller Mulle drar fram en M2000 för att skära upp korvpaketet stirrar folk ett ögonblick för att sedan låtsas som ingenting.

Av följande skäl:
1. Man har en kniv.
2. Man har en stor kniv.

:)

Jag personligen reagerar negativt på folk som kör SUV till ICA, klipper gräset med motorklippare, trollar med tvåtaktare och hävdar att det är besväärligt att bussa in till jobbet på Ericcson i Lund...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg