Niklaz, jag har aldrig yxa med mig nästan, utan det är sågen som gäller som du skriver, men
till att klyva, fixa stickor 2-3 cm tjocka, till starten av elden, har jag en stor kniv.
Jag bara måste ha en eld som brinner hela tiden, när jag väl slagit läger på kvällen, och då är det en såg som kan fixa det enklast, en yxa kan man INTE ha till att kapa stockar med, den arbetsinsatsen man måste prestera då är inte rimlig.
Jag bruka kapa stockarna, 10-30cm tjocka, i längder på ca 70 cm, så får de brinna av på mitten, för att sedan puttas ihop, så att ändarna brinner, det spar en massa sågande.
Jag ser ofta folk som sågar 20 cm längder, och det ser väl trevligt ut, men man har väl annat o pyssla med än att såga "kakelugnsved" ?
Det finns ett ordspråk som säger : vit man gör stor eld ock sitter långt ifrån, röd man gör liten eld o sitter nära, jag vet, men jag tycker det är skönt med en värmande brasa.
Givetvis gör jag pyttesmå eldar, om jag bara ska koka kaffe, grilla nåt snabbt, då tar jag vad som finns på marken runt omkring mig.
Då jag skaffat tillstånd för mitt vedtagande där jag oftast är, så är det inga problem med ordentliga eldar.
Så trådstartare kontroll, det har man en stor kniv till bland annat.