Aah jag förstår. Då skall jag försöka släppa lite på min vädernojja och rädsla för att det skall regna genom. Även om det ärligt sagt fortfarande skrämmer mig, med risken att förstöra min resa med att blöta ner allt på grund av min okunskap i det hela. Och jag har svårt att släppa att "vara på den säkra sidan" osv... ni vet sånna roliga orostankar alla "om och men".Det är exakt samma VP-värden som på mitt gamla, och det tältet har nu hållit mig torr i 13+ år - till och med i Norge. Det är viktigare med en riktigt välspänd uppsättning, så inte yttertyget hänger ner, klistrar sig mot innertältet, eller bildar vattenskålar.
Amerikanska tält brukar gå betydligt lägre ner i VP-värden, och nere i 1200 mm (Big Agnes m fl) skulle jag också börja dra öronen åt mig, men folk långvandrar bevisligen även med dessa.
Tror inte du behöver oroa dig för just den saken, inte heller för det tunna golvet som jag själv var lite skeptisk mot vid första påseende. Man kan ändå vara lite snäll mot det för säkerhets skull (typ rensa tältplatsen på vassa/stickiga saker eller som jag slänga ett ark bubbelplast inunder).
I övrigt har jag inte koll på de nya versionerna, vissa detaljutföranden är ändrade sen jag köpt mitt. Men jag tog det tältet bara som ett exempel, det finns som sagt flera likvärdiga.
Försökte också läsa på om Ringstind superlight på helsports hemsida och såg att de har tagit bort dem ur sortimentet. Tror du att någon ny modell är påväg kanske ? 😮😊