Hilleberg Niak

Nu är vi lite OT, ursäkta:
Menar du gamla Ringstind SL 1-2, jag hittar inget vanligt Ringstind 1-2 (eller Ringstind Light 1-2), bara en 1 eller 2 version av dessa? Vad jag känner till har alla Ringstind sluttande huvudgavel, medan Akto har rak och ventilation i båda gavlarna. I ett vindutsatt läge hade jag garanterat fått tältväven tryckt i ansiktet på Ringstind om huvudgavel var vänd mot vinden.
Nu tältar jag sällan på klippa utan väljer helst annat underlag vid möjlighet så mitt behov av footprint är begränsat. Därmot håller jag med dig och har förstört golvet på ett gammalt tält efter en natt på avgrusad tältplats intill en fjällstation (de hade grusat av platsen med vasst kross för att minska markslitaget!). Det misstaget gör jag inte om.

Nu blev det i sig en no-brainer för mig att välja Akto då jag kunde köpa det i USA för 2700kr för ett antal år sedan.
Visst är vi OT, men jag tänkte att här fanns några generella tankegångar som kunde vara till nytta för TS. Samt en pedagogisk illustration att urvalskriterier som kan vara helt avgörande för en person, kan vara underordnade för en annan, och tvärtom.

(forts OT: menade gamla Ringstind SL 1-2 som inte längre tillverkas, resonemanget var generellt och inte någon konkret rekommendation så jag tyckte inte det spelade någon roll)

Hej

Jag har haft och använt Niak nu i några år, hade tidigare ett akto, men bytte upp mig till ett rymligare tält.

Jag var, precis som du, orolig först att det skulle bli blött där yttertältet är upphöjt, men det är faktiskt inget som har inträffat trots kraftiga regn.

Överlag är jag nöjd med tältet, har både använt det själv och med min fru. När man är två krävs mer disciplin på hur man lägger sina saker i absiden. Det blir trångt med 2 ryggsäckar och kängor. Det som jag inte gillar med tältet är att det lätt droppar in vatten in i innertältet när man öppnar yttertältet.

För en längre fjällvandring skulle jag inte välja detta tält om man är två personer.

Inför mitt köp beställde jag hem ett Helsport Reinsfjell superligt, men skickade tillbaka det p.g.a. att botten materialet i innertältet var sjukt tunt och kändes inte hållbart i längden.

När jag har haft skador på mina Hillebergs tält så har jag fått dom snabbt lagade av Hilleberg till rimliga kostnader, vilket jag värderar högt.

Lycka till med ditt inköp

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg