Solovandra med ett Hilleberg Niak?

Det är exakt samma VP-värden som på mitt gamla, och det tältet har nu hållit mig torr i 13+ år - till och med i Norge :p. Det är viktigare med en riktigt välspänd uppsättning, så inte yttertyget hänger ner, klistrar sig mot innertältet, eller bildar vattenskålar.

Amerikanska tält brukar gå betydligt lägre ner i VP-värden, och nere i 1200 mm (Big Agnes m fl) skulle jag också börja dra öronen åt mig, men folk långvandrar bevisligen även med dessa.

Tror inte du behöver oroa dig för just den saken, inte heller för det tunna golvet som jag själv var lite skeptisk mot vid första påseende. Man kan ändå vara lite snäll mot det för säkerhets skull (typ rensa tältplatsen på vassa/stickiga saker eller som jag slänga ett ark bubbelplast inunder).

I övrigt har jag inte koll på de nya versionerna, vissa detaljutföranden är ändrade sen jag köpt mitt. Men jag tog det tältet bara som ett exempel, det finns som sagt flera likvärdiga.
Aah jag förstår. Då skall jag försöka släppa lite på min vädernojja och rädsla för att det skall regna genom. Även om det ärligt sagt fortfarande skrämmer mig, med risken att förstöra min resa med att blöta ner allt på grund av min okunskap i det hela. Och jag har svårt att släppa att "vara på den säkra sidan" osv... ni vet sånna roliga orostankar alla "om och men".

Försökte också läsa på om Ringstind superlight på helsports hemsida och såg att de har tagit bort dem ur sortimentet. Tror du att någon ny modell är påväg kanske ? 😮😊

Jag har ägt 7 st Hilleberg tält. Soulo, Rogen. Niak, Anjan 2, Unna, Nallo 2, Nammatj 2GT. Nammatj har jag kvar för vinterturer, övriga tält är sålda men jag ångrar att jag sålde Niak. Anjan 2 var också riktigt bra för soloturer i svenska fjällen under sommarhalvåret. Unna saknar absid och det är deal breaker för mig. Rogen gillade jag men konstruktion från 2015 var något fel på då jag fick vatten i innertältet. Hellberg köpte tillbaka mitt exemplar.

Nu äger jag Bonus tält, 2 st, Duos på 650 g och Middus på 1000g. Båda är tvåmanna och är toppen i fjällmiljö, Duos är enkeltdukstält och det bli lätt kondens men eftersom jag är ensam kan jag hantera det. Jag uppskattar utrymme i tvåmanna tält speciellt i dåligt väder när allt är blött. Så jag tycker absolut inte att det är meningslöst att bära på ett tvåmannatält. Dessutom kan man inte seriöst betrakta Niak som sådan, snarare 1 1/2.

Mest meningslösa tält av de 7 är Soulo enligt mig. Trång och litet absid. Visst, mycket vindstabilt men för tung för sommaren och för litet för vinter. Akto är nog ännu mer meningslös skulle jag påstå, vad ska man med ett så litet 4 säsongstält?

Priset kan man diskutera men med tanken hur dyrt allt har blivit skulle jag inte tveka att betala 7500 för Niak som kan tjäna i många år framöver.

Kontentan, pratar vi ett ett bra självstagande tält för både fjällmiljö och skärgården då är Niak oslagbar för en person.

Aah jag förstår. Då skall jag försöka släppa lite på min vädernojja och rädsla för att det skall regna genom. Även om det ärligt sagt fortfarande skrämmer mig, med risken att förstöra min resa med att blöta ner allt på grund av min okunskap i det hela. Och jag har svårt att släppa att "vara på den säkra sidan" osv... ni vet sånna roliga orostankar alla "om och men".

Försökte också läsa på om Ringstind superlight på helsports hemsida och såg att de har tagit bort dem ur sortimentet. Tror du att någon ny modell är påväg kanske ? 😮😊
utgått då de bytt ägare och rensat i sortimentet finns tyngre pro variant som en del anv på vintern.
Fanns ju ett som liknade gamla sarek till outlett pris men då ca 2100 gr.

Jag har ägt 7 st Hilleberg tält. Soulo, Rogen. Niak, Anjan 2, Unna, Nallo 2, Nammatj 2GT. Nammatj har jag kvar för vinterturer, övriga tält är sålda men jag ångrar att jag sålde Niak. Anjan 2 var också riktigt bra för soloturer i svenska fjällen under sommarhalvåret. Unna saknar absid och det är deal breaker för mig. Rogen gillade jag men konstruktion från 2015 var något fel på då jag fick vatten i innertältet. Hellberg köpte tillbaka mitt exemplar.

Nu äger jag Bonus tält, 2 st, Duos på 650 g och Middus på 1000g. Båda är tvåmanna och är toppen i fjällmiljö, Duos är enkeltdukstält och det bli lätt kondens men eftersom jag är ensam kan jag hantera det. Jag uppskattar utrymme i tvåmanna tält speciellt i dåligt väder när allt är blött. Så jag tycker absolut inte att det är meningslöst att bära på ett tvåmannatält. Dessutom kan man inte seriöst betrakta Niak som sådan, snarare 1 1/2.

Mest meningslösa tält av de 7 är Soulo enligt mig. Trång och litet absid. Visst, mycket vindstabilt men för tung för sommaren och för litet för vinter. Akto är nog ännu mer meningslös skulle jag påstå, vad ska man med ett så litet 4 säsongstält?

Priset kan man diskutera men med tanken hur dyrt allt har blivit skulle jag inte tveka att betala 7500 för Niak som kan tjäna i många år framöver.

Kontentan, pratar vi ett ett bra självstagande tält för både fjällmiljö och skärgården då är Niak oslagbar för en person.
På mitt finns abside på båda sidorna stor nog för 60l säck kängor och plats för matlagning i andra lägger jag stavar och blöta kläder vill man kan man göra en öppning för att komma åt den abside utan att ta ner några takfästen för inner som jag gör om regn och vill vända kläder på tork.
Rymligt för 1 stor person ok med en stor och liten(dam).

Förutom alla synpunkter som redan diskuterats undviker jag personligen tält där innertältet har ytor av bara mesh (myggnät) som inte kan stängas till/regleras för att motverka drag speciellt på kalfjället. För en del användare kanske detta inte har så stor betydelse, men för mig är det en viktig egenskap och Niak verkar bara ha hela ytterdörren på innertältet i mesh?
På frågan om knottsäkert brukar myggnäten i tälten hålla även dessa blodsugare på utsidan, men personligen är jag mindre orolig för knott än mygg i tältet. Knotten brukar nämnligen inte bitas när de är inomhus av någon underlig anledning til skillnad från mygg.

Om du bryr dig mera om lättvikt än stormsäkerhet så kan det va värt att kolla på ett Durston X-Dome 1+ med solid innertält om du letar efter självstående tält med gott om utrymme. Nog för att jag tror det tältet klarar 90% av förhållanden så länge man har sunt förnuft med val av tältplats etc. samt har möjligheten att planera vandring enligt väderförhållanden.

På mitt finns abside på båda sidorna stor nog för 60l säck kängor och plats för matlagning i andra lägger jag stavar och blöta kläder vill man kan man göra en öppning för att komma åt den abside utan att ta ner några takfästen för inner som jag gör om regn och vill vända kläder på tork.
Rymligt för 1 stor person ok med en stor och liten(dam).
Viket tält menar du? Unna saknar absid

Viket tält menar du? Unna saknar absid
Jag tror han menar Unna. Det finns ju lite utrymme mellan inner- och yttertält som man med lite vilja kan betrakta som "absid". Själv brukar vid bruk av Unna lossa på innertältets nedersta fästen till yttertältet ( på långsidan där öppningen finns ) och vika in tältgolvet en aning. Då får jag plats med köket och kängorna.

Om du bryr dig mera om lättvikt än stormsäkerhet så kan det va värt att kolla på ett Durston X-Dome 1+ med solid innertält om du letar efter självstående tält med gott om utrymme. Nog för att jag tror det tältet klarar 90% av förhållanden så länge man har sunt förnuft med val av tältplats etc. samt har möjligheten att planera vandring enligt väderförhållanden.
Jag skulle säga att X-dome är inget fjälltält. Konstruktion på bågar är mycket tveksam.

Jag tror han menar Unna. Det finns ju lite utrymme mellan inner- och yttertält som man med lite vilja kan betrakta som "absid". Själv brukar vid bruk av Unna lossa på innertältets nedersta fästen till yttertältet ( på långsidan där öppningen finns ) och vika in tältgolvet en aning. Då får jag plats med köket och kängorna.
Ok. Men Unna väger 2 kg lika som Rogen. Rogen är ett riktigt rymligt tält. Det bli liksom meningslöst att trixa med innertält.

(...) Försökte också läsa på om Ringstind superlight på helsports hemsida och såg att de har tagit bort dem ur sortimentet. Tror du att någon ny modell är påväg kanske ? 😮😊
Det stämmer, och jag ser inga motsvarande modeller. Förlåt min slentrianmässiga länkning, det finns som sagt fler likvärdiga och jag bara snabbsökte på det jag redan råkar känna till. Men såg då att tältet verkar finnas kvar i många affärer, och att det reas ut till så pass attraktivt pris kunde ju vara intressant.

Helsport ska ha bytt ägare och det har varit både snålt och rörigt med info på deras hemsida sen dess; förra våren hade vi ett jäkla sjå att ens hitta gällande materialspecar... Jag tycker också deras kundtjänst blivit slöare (från att ha varit i särklass), och utbudet av reservdelar snålare. Verkar dock som deras fina reparationsverkstad är tillbaka. Lösa reservstångsegment i rätt längd och dimension säljs också igen - ett tag var man tvungen att köpa en hel, ny stång.

Med det sagt, eller kanske just därför, kan deras gamla modeller med de beprövade vävarna vara ett kap, men också lite chansning ang. framtida ev. behov av reparations och reservdelar.

Jag gillar inte heller att de bara finns kvar i mörkblått (mitt är ljusgrönt), det blir trist ljus därinne och snabbt varmt i morgonsolen. Skulle jag idag behöva ett nytt tält, skulle jag hellre köpa något från Nordisk (i mitt fall Lofoten 1 ULW, men det är verkligen till för minimalister ;) )

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 48
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
avslutat_medlemskap_2501 Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
avslutat_medlemskap_2501 Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg