Spännande bygge!
Dock reagerade jag på att ribborna såg lite tjocka ut för att klara av en så pass kraftig böj utan basning. Hade själv ett böjträprojekt som inte kom vidare än skissbordet men då hade jag planer på att använda 3mm fanér för att klara böjradierna.
Hur har det gått? Inga brott eller sprickor?
Ribborna är 7mm och jag håller med att det är lite i överkant. Men så tjocka vad dom vi använde för att limma spant tille n båt i sommras så vafan
Medarna blev utan sprickor, inga direkta knak under limmningen.
När jag limmade sidorna använde jag samma mall men tightade på böjen baktill litegrann, och då blev det lite för mycket. Då hade även ribborna stått innomhus och torkat i en månad så det var väl inte direkt optimalt! Ett Mindre knak så var yttersta ribban av litegrann, en flisa som hade brutit sig lös, lättade på tvingen lite, smetade i lte lim och drog åt igen, låtsas som nigenting.
Men det har blivit några mindre glepor som ska fyllas igen med antingen spackel, men det blir nog nått polyetanlimm.
Jag resonerar så att sidorna inte utsetts för samma belastning, och att den inte verkar svag så jag låter det vara.
Men får hem lite folk att bolla ideer med över jul så det kanske slutar med att jag limmar om alltihop, och använder bättre lim och tunnare ribbor på kuppen.
Men får se!
Imårrn tänkte jag tillverka frontstycket, en massiv träbit tillpassad för att fästa medar och sidor i, tänkte bruka laxstjärtsfog(+ vinkeljärn) för medarna och är ännu lite osäker på sidorna, kanske kommer runt så mycket att jag vågar dra in skruvar helt enkelt. Men blir troligtvis en laxsttjärt där också..
Målet är att hela ramen + fram och bakstycke ska kunna byggas ihop lika lätt som lego innan jag sågar ut och börjra fundera på att såga till plywood och limma alltihop!