Det känns som att ni behöver ta och definiera upp "störa jakt" litegrann.
Instämmer, däremot är det nog inte helt enkelt.
För att det ska kunna räknas som en störning behöver det sannolikt till någon form av uppsåt. Dvs när man bedömer handlingen så kommer antingen fram till att
1 Förövaren har medvetet förstörs jakten.
2 På förhand insett att de skulle förstöra jakten med sin fritidsaktivitet men agerat likgiltigt trots att de enkelt kunnat undvika detta.
Första definitionen är enkel att förstå den andra är verkligen en bedömningsfråga. För det första måste jag inse att jag förstör jakten. Då räcker det inte med en skylt som informerar om att jakt pågår i området, det behöver snarare vara så att jag direkt ser hur jag kommer skrämma viltet för jägaren eller att jag befinner mig i hans tilltänkta kulfång och därmed förhindrar skott. Dessa scenarion är dessutom svåra att förutse för någon som inte är insatt i jakt.
För det andra så måste det bedömas att jag enkelt kunnat undvika detta. Om jag exempelvis behöver göra ett vad så får jag troligtvis göra detta så snabbt och enkelt som möjligt även om det riskerar att störa jägaren som har jakttornet precis vid vadplatsen. Eftersom det är lite mycket begärt att jag ska ta en omväg på flera timmar för att undvika det.
Vi kan nog ändå konstatera att jag inte kan råka förstöra en jakt och därmed anses ha begått ett brott. Det krävs att jag handlat respektlöst eller med uppsåt.
Om jag behöver passera ett område där jakt pågår iakttar jag rimligen lite mer försiktighet och om jag stöter på en jägare så frågar jag hur jag kan passera området för att störa så lite som möjligt. Däremot är det verkligen frågan hur jag ska agera på området som är relevant, inte om jag får vara där alls. Säger jägaren att någon sitter på pass 500m längre fram får jag ta en liten omväg för att undvika att störa honom, däremot kan jägaren inte be mig lämna hela området.
Markägaren har företräde vad gäller att bruka marken, tillhör jag allmänheten anpassar jag mig efter det och inte tvärtom. Jag kan därmed inte kräva att markägaren avvaktar med att fälla träd för att ljudet stör mig under vandringen.
Sen får inte markägaren stänga ute allmänheten, varken med skyltar, stängsel eller annat. För att jag ska anpassa mig till markägarens brukande krävs att det är motiverat, dvs svepskäl funkar inte.
/G