Om det råder eldningsförbud pga extrem brandfara bör man tänka på:
1) Kontakta brandförsvaret innan man startar riskfyllda projekt, och fråga om det är rimligt eller förvarna så att de kan ta höjd för eventuella utryckningstider samt ge dem chansen att förbereda sig på var, när och hur brand kan behöva släckas. Det är ju extra viktigt om man är ute i terrängen utan en tydlig adress att hänvisa bilarna till, om en sådan olyckshändelse sker (som ju tydligen alla var medvetna om kunde inträffa eftersom man diskuterar brandvakter mm).
2) Man bör tänka på att det kan finnas ett antal andra som begår samma riskbeteende samtidigt och brandförsvaret kan vara upptaget eller på annan plats än stationen och vänta bara på ditt samtal. Man skall nog kunna ta hand om en ganska stor brand själv, ute i skogen, om man skall påstå att man har rätt kapacitet för att kunna riskera brand vid sin aktivitet.
Eftersom jag diskuterat skogsbränder åtskilliga gånger genom åren med de brandmän som faktiskt är ute och släcker så vet jag att det under dessa perioder med eldningsförbud brukar vara ständiga småbränder att släcka som knappast blir mer än en notis i tidningen, men som gör att det ofta är svårt att fördela manskap och bilar så att man kan vara överallt samtidigt. Att tro att allt som krävs är ett telefonsamtal skulle jag tycka är lite naivt av den som är ansvarig under de omständigheterna som rådde.
3) Om man inte startar branden har man inget problem, att chansa och sedan skylla på att andra inte var nog förberedda håller inte. Att brandförsvaret kan behöva förbättras innebär inte att man kan gå fri bara för att man påvisar det med ett oläkligt beteende. Jag skulle vara förvånad om försäkringsbolag och juridisk process anser att det är brandförsvarets fel, och att de som medverkade till att starta branden, men inte hade resurser nog att släcka den trots att de hade brandvakt skall gå helt utan skuld.
Jag har svårt att förstå varför du är så aggressiv på brandförsvaret, menar du att det är fritt fram att fortsätta att ta de riskerna i skogen som man tog här, för det förväntas att det finns en brandbil som bara står och väntar på att någon har skapat en skogsbrand. Eller var det bara just där i Sala som det var så lämpligt att arbeta i skogen med de förutsättningarna, men att räddningstjänsten just där var så oförmögna så att det borde vara åtalbart?