Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mobbing var det ju.
/Niklas

Buhu... Ja det verkar alltid vara synd om dig. Alla är så dumma, både tjuvaktiga bärplockare och friluftsmänniskor.
Först peta med en pinne in i getingboet och sedan lipa högljutt när man blir stucken... Vad hade du förväntat dig när du argumenterar mot allemansrätten på det forum där de flesta ser allemansrätten är själva grunden för sina viktigaste intressen? Respekt? Det får du ingen från mig i alla fall.
 
Om personen däremot inte förstår att hon skall flytta sitt tält för sin eget bästa eller ta en avvikare på turen av samma skäl -

MEN, då är vi ju åter tillbaka till trådens inledning: Om skyltarna om att jakt pågår sitter uppe året runt, hur ska man som vandrare i skogen veta om det verkligen pågår jakt eller inte?

Det är ju där jägarna skjuter sig själva i foten, genom att låta skyltarna sitter uppe så respekterar de inte andra som vistas i skogen och därmed kan man argumentera för att de inte heller har gjort sig förtjänta av att få respekt tillbaka.

Om skyltarna tas ner när det inte pågår jakt eller om skyltarna innehåller datumangivelser så kan jägarna kanske vara förtjänta av lite respekt. Men sen har vi ju problemet att en vandrare faktiskt kan komma in i området utan att ha passerat en enda skylt, eftersom skyltarna inte sitter var tredje meter som ett staket runt hela området. Möjligen sitter de vid större vägar, men en vandrare kan ju komma på vilken liten stig som helst eller rentav tvärs genom skogen utan att gå på nån stig (jag har rätt många gånger gått kompasskurs rakt genom ett skogsområde).
 
MEN, då är vi ju åter tillbaka till trådens inledning: Om skyltarna om att jakt pågår sitter uppe året runt, hur ska man som vandrare i skogen veta om det verkligen pågår jakt eller inte?

Det är ju där jägarna skjuter sig själva i foten, genom att låta skyltarna sitter uppe så respekterar de inte andra som vistas i skogen och därmed kan man argumentera för att de inte heller har gjort sig förtjänta av att få respekt tillbaka.

Om skyltarna tas ner när det inte pågår jakt eller om skyltarna innehåller datumangivelser så kan jägarna kanske vara förtjänta av lite respekt. Men sen har vi ju problemet att en vandrare faktiskt kan komma in i området utan att ha passerat en enda skylt, eftersom skyltarna inte sitter var tredje meter som ett staket runt hela området. Möjligen sitter de vid större vägar, men en vandrare kan ju komma på vilken liten stig som helst eller rentav tvärs genom skogen utan att gå på nån stig (jag har rätt många gånger gått kompasskurs rakt genom ett skogsområde).

Ja jag kan ju bara skriva hur jag gör för att minimera min påverkan och förhindra att störa markägaren och dennes intressen och verksamhet på vederbörandes mark. Nämligen att iakta försiktighet vid upptäkt av skylt eller annat tecken som påvisar jakt, hörsamma ev. jägares önskemål, planera för en alternativ väg. Jag kan ju inte på förhand skita i en informationsskylt skulle man tillämpa det förfarandet ligger en darwin award inte långt borta.
Å andra sidan är jag en sån som inte går in med skor hos folk eller inventerar och glufsar i mig innehållet i kylen bara för att det uttryckligen inte finns en regel som hävdar motsatsen.
Lite sitl och finess får en allt ta med sig i ryggsäcken också trots man lämnat finskorna hemma.
 
Buhu... Ja det verkar alltid vara synd om dig. Alla är så dumma, både tjuvaktiga bärplockare och friluftsmänniskor.
Först peta med en pinne in i getingboet och sedan lipa högljutt när man blir stucken... Vad hade du förväntat dig när du argumenterar mot allemansrätten på det forum där de flesta ser allemansrätten är själva grunden för sina viktigaste intressen? Respekt? Det får du ingen från mig i alla fall.

Med din närmast kommunistiska åsikter får du inte heller någon respekt från min sida.
/Niklas
 
Eftersom du tycker om att citera Mark Twain så skickar jag in ett annat citat av honom:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”
― Mark Twain
Tja, besegrar mig gör de knappast. Möjligtvis lurar de mig till att sänka mig till deras låga debattnivå.

För övrigt är det Steve Jobs fel att min surfdevice valde att kalla dig för ett fult namn.

En gång är ingen gång, två gånger är oacceptabelt.
/Niklas
 
Ska börja med att rätta en liten missuppfattning, jag är inte jurist. Däremot arbetar jag till stor del med att tolka och bemöta legala frågor. Så jag har god kunskap om hur det ska göras men ingen juridikexamen.

Jag är uppvuxen på landet och familj och vänner äger en större bit mark i ett stycke som innefattar en större vandringsled. I närheten finns även en scoutgård så det rör sig hyfsat med människor i skogen.

Under de 30år jag har kännedom om kan jag inte komma på någon nämnvärd konflikt kopplad till allemansrätten och då har vi en stor vänskapskrets som omfattar flera typer av markägare, bönder, jägare etc. För mig är det obegripligt att man som markägare vill begränsa allemansrätten och i de kretsar jag rört mig har det aldrig uttryckts några sådan synpunkter. Snarare är folk stolta över allemansrätten och den Svenska modellen där naturen finns till för alla. Sen finns säkert tillfällen då det fälts kommentarer om nedskräpning etc. eller hur scouterna slänger i fel soptunna så vi får betala för hämtningen men det är småsaker som inte heller är tillåtna enligt allemansrätten. Jag ser verkligen inte det praktiska problemet.

Det jag kan läsa ut är snarare principen, enstaka personer vill ha oinskränkt makt på sin egen mark och utropa någon slags självstyre där de bestämmer precis allt. Så funkar i princip inget i samhället och inte heller markägandet. Du befinner dig i första hand i Sverige och i andra hand på din egen mark, det betyder att svensk lag går före din egen. Tur är väl det, tänk om grannen börjar bygga skymmande torn, dumpar miljöfarligt avfall stänger av vägen eller leder om vattenflödet. Då är vi nog alla tacksamma för att det finns lagar som reglerar detta då det påverkar oss alla inte bara den som äger marken där det sker.

Allemansrätten finns och så länge det inte är uttryckligen förbjudet i annan lag så är du fri att röra dig oavsett vilka egna skyltar som sätts upp.

Däremot är du ansvarig för att visa respekt och sunt förnuft. Tillfälliga skyltar om jakt är en bra sak, det hjälper oss att respektera varandras intressen även om de inte är tvingande. Det mesta som låter orimligt om allemansrätten skulle tillåta är också olagligt i annan lag. Däremot finns allemansrätten som princip och markägare kan inte hitta på egna regler som sätter sig över denna. Vill markägare begränsa allemansrätten får de ansöka om att få sätta upp skyltar/stängsel så att länsstyrelsen kan ta ställning till om inskränkningen är befogad. Lika så kan de självklart anmäla personer som de anser bryter mot någon befintlig lag.

/Gustav

Tja, du kan ju läsa remissvaren till Sandels och Svennings utredning, så hittar du många irriterade mark och tomtägare.

Markägarens rättigheter först, sedan får allmänheten nöja sig med det som blir över.
/Niklas
 
Om det råder eldningsförbud pga extrem brandfara bör man tänka på:

1) Kontakta brandförsvaret innan man startar riskfyllda projekt, och fråga om det är rimligt eller förvarna så att de kan ta höjd för eventuella utryckningstider samt ge dem chansen att förbereda sig på var, när och hur brand kan behöva släckas. Det är ju extra viktigt om man är ute i terrängen utan en tydlig adress att hänvisa bilarna till, om en sådan olyckshändelse sker (som ju tydligen alla var medvetna om kunde inträffa eftersom man diskuterar brandvakter mm).

2) Man bör tänka på att det kan finnas ett antal andra som begår samma riskbeteende samtidigt och brandförsvaret kan vara upptaget eller på annan plats än stationen och vänta bara på ditt samtal. Man skall nog kunna ta hand om en ganska stor brand själv, ute i skogen, om man skall påstå att man har rätt kapacitet för att kunna riskera brand vid sin aktivitet.
Eftersom jag diskuterat skogsbränder åtskilliga gånger genom åren med de brandmän som faktiskt är ute och släcker så vet jag att det under dessa perioder med eldningsförbud brukar vara ständiga småbränder att släcka som knappast blir mer än en notis i tidningen, men som gör att det ofta är svårt att fördela manskap och bilar så att man kan vara överallt samtidigt. Att tro att allt som krävs är ett telefonsamtal skulle jag tycka är lite naivt av den som är ansvarig under de omständigheterna som rådde.

3) Om man inte startar branden har man inget problem, att chansa och sedan skylla på att andra inte var nog förberedda håller inte. Att brandförsvaret kan behöva förbättras innebär inte att man kan gå fri bara för att man påvisar det med ett oläkligt beteende. Jag skulle vara förvånad om försäkringsbolag och juridisk process anser att det är brandförsvarets fel, och att de som medverkade till att starta branden, men inte hade resurser nog att släcka den trots att de hade brandvakt skall gå helt utan skuld.

Jag har svårt att förstå varför du är så aggressiv på brandförsvaret, menar du att det är fritt fram att fortsätta att ta de riskerna i skogen som man tog här, för det förväntas att det finns en brandbil som bara står och väntar på att någon har skapat en skogsbrand. Eller var det bara just där i Sala som det var så lämpligt att arbeta i skogen med de förutsättningarna, men att räddningstjänsten just där var så oförmögna så att det borde vara åtalbart?

Det har sina sidor att fråga någon expert på områden. Ty när jag gjorde lumpen som väderbiträde, så var det stränga order att inte berätta hur vädret skulle bli för de civilpersoner som ringde in och frågade om just vädret. Anledningen var att någon brandman i Skara hade ringt och frågat hur vädret skulle bli inför en brandövning. Den vakthavande meteorologen gjorde tydligen bort sig, vilket resulterade i den s.k. Varnhemsbranden 1979 https://abandowest.wordpress.com/2013/03/30/brandkarens-katastrofala-ovning-2/ Meteorologen blev så knäckt att h*n tog sitt liv.

Varför jag är kritisk mot brandförsvaret? Tja, släppa upp en brand från 0,09 ha till 13800 ha är inte ok, anser jag.
/Niklas
 
Hur mycket beredskap för skogsbränder anser du vara en lagom nivå?
Hur mycket mer är du beredd att betala i skatt för att finansiera denna?
Eller har du förslag på någon annan finansieringsform av utökat skogbrandförsvar?
Hur mycket av utökad skogbransberedskap bör skogsägare bekosta?

/Patrik, som nu troligen kastar bensin på diskussionsbrasan :)

Tja, hur skattepengarna ska användas kan man ju diskutera i all oändlighet (mycket matning av friluftstroll m.a.o.), men jag tycker att det finns en hel del onödiga pengar att spara in på här och där i den ofantliga sektorn, som bättre kunde användas för t.ex. brandflyg. Kolla på Slöseriombudsmannens hemsida för besparingstips,

Varför skulle just skogsägaren bekosta brandflyget och inte t.ex. friluftsfolket? De senare torde ju orsaka väl så många skogsbränder genom åren.

Ett förslag som nämnts är att Norge, Sverige och Finland skulle kunna ha varsitt vattenbombningsplan, som med kort varsel kunde sättas in i alla tre länderna. Låter mycket intressant i mina öron.

Ps! krävs ju två för att dansa tango. :)
/Niklas
 
Varför jag är kritisk mot brandförsvaret? Tja, släppa upp en brand från 0,09 ha till 13800 ha är inte ok, anser jag.
/Niklas

Att chansa, ha brandvakt av den anledningen, och släppa till en brand men inte kunna släcka innan det behövs hjälp låter minst lika illa, i den tangon för två. Att inte förvarna om att det blir tango sabbar ju för både orkester och dansare.

Men att det är lite klent med vattenbombare är vi överens om, men det är lite synd att de skall behövas pga medvetna chanstagningar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar