Samiska namn ?

Nya Kiruna har röstat fram att gatorna inte få ha svenska namn utan ska skrivas på samiska och likande konstiga språk.

Samebyarna där upp måste ha infiltrerat hela stan eller vad håller de på med egentligen? Räddningskåren befarar problem när folk inte kan uppge rätt gata för att den stavas och uttalas på utrikiska med konstiga bokstäver.
Finns inte personal i räddningstjänst och ambulans som behärskar språken blir det såklart svårt men det hoppas jag man tänkt på när man krävde det.

Ska varje gata ha 3 namn?

Har larmcentralen (SOS alarm) också språkkunskaperna?

/Patrik
 
Det gäller ju att den som ringer polis eller brandkår kan ange en tydlig adress, att gatunamnet är lätt att uttala och förstå för alla. Storgatan eller Kyrkogatan tex.
I 99.9 % av larmsamtalen så gissar jag att varken den som ringer eller svarar förstår eller kan uttala Samiska namn.
 
Finns inte personal i räddningstjänst och ambulans som behärskar språken blir det såklart svårt men det hoppas jag man tänkt på när man krävde det.

Ska varje gata ha 3 namn?

Har larmcentralen (SOS alarm) också språkkunskaperna?

/Patrik
Nej, det låter mest ängsligt ogenomtänkt att göra så där.

Förstår deras oro, för det KOMMER bli missförstånd och oklarheter. Folk har ju inte lärt sig uttala och stava fjällvärldens alla samiska namn, så varför skulle de lära sig det här snabbare?
 
(...) Ska varje gata ha 3 namn? (...)
Vore väl inget märkligt. Jag kan på rak arm komma på ett par länder jag bott i, som har just tre namn på alla skyltar; i det ena fallet dessutom skrivna i tre olika alfabeten. Bägge ländernas räddningstjänster hör till världens mest väloljade.
Är det någon som vet hur det är tänkt i Kirunafallet?

PS Var inte så jäkla provinsiella ;). Flerspråkiga samhällen är ett betydligt vanligare tillstånd på jorden, än motsatsen.
 
Klart man skall ha Svenska gatunamn i Sverige. Men om Sametinget vill betala så kan man ju även skriva ut något motsvarande samiskt namn med små bokstäver på samma skylt.

Och har någon tänkt att adresser ska lagra i olika databaser på Nordsamiska ? Skatteverket, Trafikverket, Banker osv ? Då kan Sametinget betala för det oxå. :)

Väntar på att Kommunpolitikerna i Kiruna upptäcker att deras nydöpta gator inte kan hanteras i olika register. Skadeglädje är bara förnamnet !
 
Senast ändrad:
Gick du längs efter västra eller östra sidan av nedre Njoatsosvágge?

Ganska längesen nu, det blev Kvikkjokk - Pårek och sen stigen över Säkok. Ö / NÖ sidan. Det var några läskiga vad där det nästan blev en olycka, men det gick bra. nätt och jämt. Sjöarna Njåtjosjaure var ju fantastiskt fint. Fortsatte till Staloluokta.
 
Ganska längesen nu, det blev Kvikkjokk - Pårek och sen stigen över Säkok. Ö / NÖ sidan. Det var några läskiga vad där det nästan blev en olycka, men det gick bra. nätt och jämt. Sjöarna Njåtjosjaure var ju fantastiskt fint. Fortsatte till Staloluokta.
Då har du gått halva Njoatsosvágge. Dalen är 32 km lång, de flesta stiftar bara bekantskap med de övre delarna, få går de 16 km som utgör nedre Njoatsosvágge. Vår blogg handlar till stor del om denna del av dalen.
 

Liknande trådar