Förslag på bot mot oredan i sveriges leder.

Vandringsleder i Sverige

Jag har en hemsida med viktig och matnyttig information om vandringsleder i Östergötland (inte bara östgötaleden som nämns på sidan), sedan finns där även en hel del information om leder i övriga landskap. Hoppas ni får glädje av min sida och ha en trevlig vandringssommar.

Trafikverket har något i denna stil, en karta med landets alla bärighetsklassade vägar:

http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Yrkestrafik-vag/Karta

Efter att man har valt del av landet kan man få fram flikar med aktuella väghändelser, viadukters höjd, vägars bärighetsklasser och mycket annat (enskilda vägar visas således inte hos trafikverket). I botten ligger GIS, och detta borde kommuner kunna använda till vandringsleder också. Men pengar kostar det säkert.

Blekinge är en katastrof

Om varje län ansträngde sig som Skåne gjort med webplatsen om Skåneleden
http://www.skaneleden.se/
skulle det bli mycket bättre. Kanske lättare att samordna i nivåer - dvs kommuner samordnar sig till länsssidor och länssidor kan sedan synkas på en riks-sida.
sen finns det kankse iofs fler leder i Skåne än Skåneleden men bra många är nog inklassade som delar av Skåneleden.

Bra ide, kvarstår är bara att finns resurser för att realisera!

/Patrik, som saknar samlad webinfo om Blekingeleden

Jag var sugen på att vandra i Blekinge men samarbetet mellan kommunerna tycks vara noll, snarare tycks man satt en heder i att göra olika...... Skåneleden, Sörmlandsleden och Bergslagsleden är föredömliga!!!! Speciellt Bergslagsleden kan jag rekommendera, mycket vildmark trots attvdetvär lättåtkomligt för många svenskar

Jag har en hemsida med viktig och matnyttig information om vandringsleder i Östergötland (inte bara östgötaleden som nämns på sidan), sedan finns där även en hel del information om leder i övriga landskap. Hoppas ni får glädje av min sida och ha en trevlig vandringssommar.

Jag blir helt lyrisk! Haha nej men bra jobbat!
Du är på god väg måste jag säga. Hade vi haft folk som dig i varenda landskap hade saken varit biff för länge sen.

Jag har haft liknande tankar fast om Sveriges alla naturreservat och nationalparker
Det borde finnas någon anordnande app som täcker hela Sverige

Ingormationsfoldrar finns ju utspridda på länsstyrelsernas hemsidor sen kunde man lägga till kartorna med ledmarkeringar och gps-funktion

Konstigt att det inte finna än egentligen

Gemensam databas

Någon som är intresserad och har tid kan säkert göra detta och även dra in lite pengar. Tänker ex vis på det numera nedlagda Stigoteket.

Jag kollade lite snabbt vad som fanns med på Översiktskartan, men det var inte så mycket. Det borde gå att göra något bättre när terräng- och vägkartan släpps. Sen skulle man väl kunna få ut en del från open street map kanske.

Bilagor

• vandringsleder.jpg
    vandringsleder.jpg
    63.2 KB · Visningar: 276
Leder kan ansvaras för, underhållas och informeras om av antingen en eller flera av: kommuner, föreningar, länsstyrelser, regioner, företag m.m. Ofta är flera inblandade och allt ska "synkas" någorlunda, myndigheters rutiner osv ska följas, därför kan enkla saker, tex en hemsida med samanställning av info, eller en IRL skylt, bli stora byråkratiska arbeten som kostar massa tid och pengar.

Men så är det väll med mycket när myndigheter blandas in... Jättelätta saker som vem som helst kan göra bli plötsligt omöjliga.
Eh, på vilket sätt anser du att det är "jättelätt" att sammanställa och uppdatera information som kommer från många olika grupper, i många olika format?

Eh, på vilket sätt anser du att det är "jättelätt" att sammanställa och uppdatera information som kommer från många olika grupper, i många olika format?

Att de olika grupperna har olika format förklarade jag ju? Dom har regelverk och policys att följa. Kommuner ska ha ett format, regionen har sitt, länsstyrelserna har sitt osv...

Gör allt i ett och samma format och samla det på samma hemsida. Det skulle vilken 14 åring som helst kunna göra idag.

Att de olika grupperna har olika format förklarade jag ju? Dom har regelverk och policys att följa. Kommuner ska ha ett format, regionen har sitt, länsstyrelserna har sitt osv...
Nog för att jag håller med dig om att kommunala och andras regelverk kan göra saker onödigt komplicerade, jag försöker bara peka på att det här inte är ett problem som begränsar sig till sådana. Det är snarare standard, var du än vänder dig, att alla har olika format, att informationen är sparad på olika ställen, att informationen inte uppdateras, inte finns alls och så vidare, ad nauseum...

Gör allt i ett och samma format och samla det på samma hemsida. Det skulle vilken 14 åring som helst kunna göra idag.
Eh, nej, för det skulle krävas att:
  1. Man kommer överens om ett format, som funkar för alla, och som alla kan godta.
  2. Man sammanställer all information. Inklusive hittar informationen, formaterar om den till den nya standarden, gärna ser till att den är aktuell osv.
  3. Bygger en ändamålsenlig hemsida.
  4. Bygger en ändamålsenlig databas.
  5. Driftar databas och hemsida.
  6. Tjafsar in i det oändliga med en massa människor som tror att det är trivialt att bygga och underhålla denna infrastruktur och har en massa åsikter om hur man är en idiot som inte gjort som de tycker det ska vara (ja, jag arbetar med mjukvara).

Nog för att jag håller med dig om att kommunala och andras regelverk kan göra saker onödigt komplicerade, jag försöker bara peka på att det här inte är ett problem som begränsar sig till sådana. Det är snarare standard, var du än vänder dig, att alla har olika format, att informationen är sparad på olika ställen, att informationen inte uppdateras, inte finns alls och så vidare, ad nauseum...

Eh, nej, för det skulle krävas att:
  1. Man kommer överens om ett format, som funkar för alla, och som alla kan godta.
  2. Man sammanställer all information. Inklusive hittar informationen, formaterar om den till den nya standarden, gärna ser till att den är aktuell osv.
  3. Bygger en ändamålsenlig hemsida.
  4. Bygger en ändamålsenlig databas.
  5. Driftar databas och hemsida.
  6. Tjafsar in i det oändliga med en massa människor som tror att det är trivialt att bygga och underhålla denna infrastruktur och har en massa åsikter om hur man är en idiot som inte gjort som de tycker det ska vara (ja, jag arbetar med mjukvara).

Idag lär sig kidsen göra hemsidor i 8-10års åldern.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AN77 Förslag på led! Vandringsleder 7
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Galnakocken Förslag på vandrinsled Vandringsleder 1
fekki Förslag på 3-dagarsvandring kring Stockholm Vandringsleder 7
David Kilström Förslag på vandringar 5-7 dagar Vandringsleder 0
gustavåberg Förslag på vandring Kebnekaise - Abisko? Vandringsleder 5
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
vandraren 47 Förslag att göra liknande Keb classic på sommaren Vandringsleder 0
magus Förslag på tur, Stora Sjöfallet/Padjelanta? Vandringsleder 13
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
MSE lövskogsvandring på hösten Vandringsleder 9
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg